Enkele weken geleden namen we Episode 1 van de nieuwe Hitman game onder de loep. De gameplay wist ons aangenaam te verrassen met zijn vele mogelijkheden om een opdracht te voltooien. Maar het verhaal kon nauwelijks onze interesse opwekken en we hadden nog steeds onze twijfels bij het episode-release-model. Ondertussen is Episode 2 “Sapienza” te downloaden en wij kijken of deze onze laatste twijfels kan wegnemen.

Sightseeing killer

Waar we in episode 1 vooral zakelijke locaties bezochten, mogen we hier eens de toerist uithangen en de Italiaanse Amalfi kust ontdekken om Silvio Caruso uit te schakelen. Alhoewel hij soms ook Silvo heet. Typo’s in de game: slordig!

Opnieuw krijgen we hier een grote level voorgeschoteld met niet alleen het hoofdgebouw zelf (dat op zich al meerdere verdiepingen telt met in de kelder zelfs een heus laboratorium), ook een stukje van het stadje Sapienza kunnen we verkennen. Grafisch gezien is dit alvast de mooiste locatie tot nog toe. De Italiaanse vakantiesfeer komt zo uit je scherm!

HITMAN-Episode-2

Episode 2 legt de lat hoog voor de volgende episodes

You lost me

Het verhaal, dat in episode 1 al volkomen nergens op sloeg, is hier nog erger. We krijgen wat achtergrond info over Silvio (of Silvo?) en over zijn bedrijf Ether. Bij het voltooien van de level is er nog een filmpje dat weer hele nieuwe personages introduceert zonder uitleg of context. We waren dus episode 1 begonnen met een slap verhaal over Agent 47, hebben dat verhaal ondertussen verlaten en krijgen nu een nieuw, nog slapper verhaal over bedrijfsspionage. Zucht! Hitman-games zijn misschien nooit de sterkste verhalenvertellers geweest, maar dit is gewoonweg onzin.

HITMAN-Episode-2-3

Well, this is akward…

Weighing the options

Voor 7,99 euro op PC of 9,99 euro op console (waarom moet dat 2 euro duurder zijn!?) krijg je hier één, weliswaar grote, level met talloze mogelijkheden om je doelwitten te benaderen en uit te schakelen. Maar daar blijft het opnieuw bij. Je eerste playthrough zal je ongeveer een uurtje kosten en dan heb je het wel gezien! Tenzij je dus voor de vele challenges wil gaan, heb je na een uurtje spelen weer niks anders te doen dan op episode 3 wachten. Wanneer komt die trouwens uit?

Hitman episode 2 doet dus niet genoeg om onze twijfels weg te nemen. Integendeel, meer dan ooit zijn we ervan overtuigd dat het episode-model niet werkt voor deze game. Elke episode op zich heeft niet genoeg om het lijf om de wachttijd naar de volgende episode te overbruggen.

Was de intrige nu nog sterk genoeg om je naar de volgende episode te doen hunkeren zoals bij een goede TV-serie, zouden we dat op zich al voldoende vinden om de game toch aan te raden. Maar dat is zeker niet het geval.

Tenzij episode 3 nog voor een ommekeer kan zorgen, is ons advies om voorlopig de kat uit de boom te kijken. Dit wordt ongetwijfeld een toffe game wanneer je eens alle episodes in één keer kan kopen…maar met nog 4 episodes te gaan hebben we daar helaas nog even geduld voor nodig.

Meer in Featured, PC Reviews, PS4, PS4 Reviews, Reviews, Xbox One, Xbox One Reviews
Overwatch
Overwatch open beta verlengd met 24 uur