Homefront The revolution, ontwikkeld door Crytek en uitgegeven door Deep Silver, is de opvolger op Homefront die eerder in 2011 gereleased werd maar echter geen succes werd. Ook Homefront the revolution is een first person shooter die zich een weg probeert te murwen tussen het wallaha in de wereld van de shooter games.

Een echt vervolg is het eigenlijk niet, maar meer een reboot van de franchise.(Al speelt het verhaal zich wel af twee jaar na het origineel). De eerste Homefront voelde bij momenten wat arcade-achtig aan, maar bij de revolution zal je toch enigszins wat meer tactiek in je gameplay moeten steken. Dambuster studio’s heeft met deze game alleszins een groot risico genomen, want de ontwikkeling ervan liep niet van een leien dakje…

Het verhaal: niet slecht maar ook niet inspirerend

Een belangrijk kenmerk van Homefront is de bezetting op Koreaans grondgebied. De APEX Corporation is de nieuwste supermacht na de Koreaanse oorlog. Het verhaal speelt zich eigenlijk af en Philadelphia. Je treedt in de voetsporen van Ethan Brady. Amerika is in handen gevallen van Noord-Korea en het is jouw taak om de stad te bevrijden. Het strenge regime dient te worden doorbroken. Dit gebeurt voornamelijk door verschillende missies uit te voeren, door een stronghold in te nemen of toegangspunten te hacken geef je de bevolking de kans zich bij jou aan te sluiten.

Zo probeer je wijk per wijk in te nemen. De straten zijn een echte ravage. Er zijn verschillende stadsdelen, rode en gele zones. De gele zones zijn het meest gevaarlijk, want daar regeert de KPA (Korean’s People Army) met ijzeren hand en burgers zijn letterlijk als figuurlijk volledig kapotgemaakt door de bezetter. In de rode zones is het dan weer zeer rustig en dien je een stealth techniek te gebruiken om gebieden te veroveren en zo aan macht, aanzien en autoriteit te winnen.

Homefront the revolution

De gameplay: no run and gun

Kenmerkend aan de gameplay van Homefront is de open wereld single player. Je hebt natuurlijk ook de multiplayer, maar die bestaat enkel uit co-op. Het run en gun principe is verdwenen als sneeuw voor de zon en je zal hoofdzakelijk een stealth gameplay moeten uitwerken. De game werkt dus anders dan de standaard shooter. Je krijgt verschillende missies voorgeschoteld met als doel de stad te bevrijden. De strongholds (de sterkste gebouwen van de Koreanen). Je moet plek x zien te veroveren om vervolgens plekje y te kunnen unlocken. Dit gebeurt in red zones (de echte shooter gebieden) en de yellow zones (de stealth-sneak gebieden). Zo overmeester je gebouwen en wanneer je er genoeg hebt, kan je verder met de main missie. Hier en daar vindt je een geheime bevoorrading. Veel variatie is er niet, je bent eigenlijk constant bezig met hetzelfde te doen…

Homefront the revolution

Je wapens kan je via verschillende kasten upgraden. Wanneer je zover bent dat je alle wapens kan kopen, dan zul je merken dat de light machine gun echt wel overpowered is. Upgrade deze met een scope en grip en je hebt een deftig gemod wapen die kan gebruikt worden over lange afstanden. Ook met granaten, zelf ineen gestoken kits, op afstand bestuurbare auto’s en zelfgemaakte bommen kun je ten strijde gaan.

De multiplayer: een leuke toevoeging

Vanaf het begin vindt je twaalf co-op missies ter beschikking, je kan hier vier versus vier verschillende missies in gamen. Dambuster studios heeft ook aangegeven dat zij na een jaar de missies willen verdubbelen. (En ja hoor, de missies zullen gratis zijn). De multiplayer staat volledig los van de verhaallijn en heeft een eigen levelsysteem en manier om blauwdrukken voor wapens te verzamelen.

Hoe meer kills je maakt, hoe hoger je score wordt. Die score wordt omgezet in in-game geld waarmee je pakketten kan kopen met nieuwe gear. Wanneer je start met de multiplayer kan je een personage kiezen met een specifiek karakter en met een bepaalde achtergrond. Hiermee kan je meer bonussen vrijspelen. Boosters kunnen mee worden aangekocht voor het verkrijgen van meer xp.

Grafisch: een regelrechte ramp

Homefront the revolution wordt gestuurd door Crytek (Cry Engine) en het mag gezegd worden, de game heeft op zich wel potentieel maar grafisch gezien is deze eigenlijk een ramp. De game is één grote framerate drop party! Bugs bugs en nog eens bugs… Een technische ramp! Ongelooflijk slordig afgewerkt, deze game had zeker niet op deze manier gereleased mogen worden.

Zeer frustrerend om zo te gamen. Misschien komt dit door het feit dat de game vier jaar in ontwikkeling is geweest en in die tijd veranderd is van ontwikkelaar, uitgever en engine, maar met wat voor excuus ook, dit had zeker niet mogen gebeuren. Ook wanneer je probeert te saven hapert je scherm wel zo’n drietal seconden. De ontwikkelaar belooft een patch maar wanneer die er komt is momenteel nog een mysterie.homefront the revolution

Conclusie: geen aanrader…

De game heeft op zich wel potentieel, je bevindt je in een open wereld wat sowieso wel altijd plezierig is. De campaign duurt zo’n dertig uur en het verhaal komt geloofwaardig over. Ook zit er veel variatie in de missies. Jammer genoeg is de grafische en technische kant een catastrofe. De gameplay voelt log aan met enorm veel framerate drops. Dit maakt het frustrerend om de game te spelen. De texturen zijn plat en onesthetisch en alle aspecten in deze game zijn erg slordig afgewerkt. Erg jammer, want dit doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van de game.

Er bestaan al zoveel shooters dat men wel zeer creatief en inventief moet zijn om boven het geheel te kunnen uitsteken en dat is bij deze game niet het geval. Het voelt een beetje aan zoals wel willen maar niet kunnen. We raden deze game zeker niet aan. Misschien dat het nog een beetje tot zijn recht komt bij een patch, maar we hebben hier zwaar onze twijfels over!

Homefront: The revolution review
50%Overall Score
Verhaal65%