The Incredible Adventures of Van Helsing I: Complete Pack is een bundel van de originele content, samen met alle toegevoegde features die tot stond kwamen door feedback van de community. Weet hiermee deze hack & slash game zich te handhaven tussen andere toppers als Diablo III en Torchlight?

Alles begint met een schreeuw om hulp. Een brief gericht aan de vader van Van Helsing – de legendarische vampierenjager –  beschrijft hoe het dorpje Bongoria geteisterd wordt door een regen van monsters. Deze nederzetting werd destijds door Van Helsings vader gered uit de handen van het kwaad. Hij versloeg ‘the immortal kings’ en zorgde voor een verlichting. Er werden pakten opgesteld en akkoorden gesloten om een leefbare situatie te verkrijgen tussen verschillende stammen. Deze staan nu dus op springen.

Omdat vadertje aan het genieten is van zijn oude dag moet jij – Van Helsing – in zijn voetsporen treden en grote kuis gaan houden in Bongoria. Gelukkig sta je er niet alleen voor, want Katarina vergezelt je op je trip. Katarina is een geest, destijds gered uit Bongoria, en heeft dus alles al een keertje meegemaakt. Deze schim beschikt over een complexe persoonlijkheid die balanceert tussen een heldere en donkere kant, die steevast samengaat met verrassende uitspraken en een dosis humor.

Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman Dracula en verteert verrassend goed. Alles is makkelijk te volgen en er zijn voldoende twisten om het zaakje interessant te houden.

GameSnackBE-The-Incredible-Adventures-Of-Van-Helsing-Screenshot-04

Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht

Wanneer je aan de slag gaat met Van Helsing, merk je al snel dat deze game duidelijk geïnspireerd is door gelijkaardige action role-playing games als Diablo en Torchlight. Het inventory systeem, de aanduiding van health en magic, de interface en de besturing voelen bekend aan en zijn duidelijk afkomstig uit andere games. Niet slecht, want deze formules hebben al meermaals hun dienst bewezen.

The Incedible Adventures of Van Helsing schuwt echter ook geen vernieuwingen. Zo zijn er links en rechts unieke toevoegingen, zoals bijvoorbeeld de rage die je opbouwt en je nadien specifiek kan verdelen om een skill een extra boost te geven. Dit werkt verrassend goed en zorgt ervoor dat je generieke vaardigheden toch nog net dat extra naar je hand kan zetten. Ook heeft Katarina haar eigen skillset en kan ook zij verschillende items toegewezen krijgen.

Bij de start heb je de keuze uit drie klassen: een klassieke hunter, een magiër en een Arcane mekanieker, die gebruik maakt van allerhande gadgets. In Van Helsing heb je een heleboel mogelijkheden om je karakter naar je hand te zetten. Wanneer je een level stijgt kan je ability punten inzetten op vier verschillende eigenschappen en beschik je over extra ‘skill points’, die je kan gebruiken om vaardigheden te ontgrendelen. Deze skill tree is vrij uitgebreid en verspreid over meerdere tabbladen. Zo kan je voor de Hunter klasse melee, ranged en nog enkele passieve vaardigheden vrijspelen en upgraden. Daarboven krijg je nog een soort van perks, die permanent je stats verhogen.

GameSnackBE-The-Incredible-Adventures-Of-Van-Helsing-Screenshot-01

Goede start, matig vervolg

The Incredible Adventures of Van Helsing neemt een goede start en zal je meteen overweldigen door de mooie decors, uitgebreide mogelijkheden en de vlotte besturing. Echter wanneer deze eerste indruk over je heen gekomen is, worden al snel de tekortkomingen blootgelegd. Zo kom je in vele gelijkaardige levels terecht, waardoor het een hack & slash festijn zonder einde lijkt te worden. Ook de loot stelt matig tevreden, omdat vele items sterk op elkaar gelijken.

NeocoreGames is zich hiervan zeker bewust en stuurt voortdurend sterke signalen naar de community om feedback te genereren. Al vanaf de vroege ontwikkeling wordt de community actief betrokken en ook dit pack bevat een aantal aanpassingen en vernieuwingen, die gevolg zijn van directe feedback. Een kort overzicht:

• Drie unieke en verschillende klassen;
  • PVP en co-op multiplayer modussen;
  • Nieuw netcode voor verbeterde online ervaring met minder disconnects;
  • PC controller ondersteuning;
  • Nieuw monster respawn systeem;
  • Endgame content.

With The Incredible Adventures of Van Helsing we wanted to leave the doors open for community feedback since the first stages of development. Thanks to our community we could improve the game in every possible way and we definitely count on their help in the future, aldus said Zoltán “Pozs” Pozsonyi, producer of the game.

Net als vergelijkbare titels beschikt Van Helsing ook over een online modus. Zo is het mogelijk bestaande games te joinen en samen progressie te maken doorheen de story line. Om de levensduur van het spel te verlengen zijn er ook scenario’s opgesteld, die herspeelbaar zijn alleen of in co-op. Tot slot is er een pvp modus aanwezig, maar hiervan wordt zelden of nooit een match gehost.

GameSnackBE-The-Incredible-Adventures-Of-Van-Helsing-Screenshot-06

Je voelt dat The Incredible Adventures of Van Helsing een enorm potentieel heeft. Bestaande systemen worden netjes geïmplementeerd en vernieuwingen zijn vlot toegepast. Toch ga je na enkele uren spelen verlangen naar meer afwisseling en wou je dat het skills systeem net dat ietsjes overzichtelijker was. NeocoreGames doet er in tussentijd alles aan om de comunity tevreden te houden en bugs te fixen, maar we vragen ons af of dit niet te laat komt. Van Helsing is een leuke hack & slash game, maar ben je geen echte fan van dit genre, dan laat je deze titel beter aan je voorbij gaan.

Meer in PC Reviews, Reviews
Sims 3: Vooruit in de Tijd Review