Infested Planet geeft je controle over een squad mariniers die bedreigd worden door duizenden aliens. Neem je wapens op en bestrijd een alien creep die constant evolueert, waardoor je zal moeten innoveren om te overleven. Benieuwd of we het hoofd boven water kunnen houden in deze tactische shooter!

Infested Planet, Shoot till you drop

Een team van vijf mariniers belandt in een penibele situatie en al snel wordt duidelijk dat ze het moeten opnemen tegen een haast onoverkomelijk zwerm aliens. Voor een groots en diepgaand verhaal moeten we niet bij Infested Planet zijn, maar voor een weerzinwekkend slachtfestijn des te meer.

Infested Planet bestaat erin sleutelpunten in te nemen door de vijandelijke creeps volledig te vernielen en deze een korte periode te bezetten. Voor elk extra ingenomen punt ontvang je een aantal BP of ‘Battle Points’. Met deze punten is het mogelijk je team uit te rusten met nieuwe wapens, turrets te plaatsen, tijdelijke upgrades te kopen of gewoon versterking in de vorm van een extra marinier aan te roepen.

Infested Planet

En wees maar zeker dat je deze uitrusting zal nodig hebben, want het ene moment rust je elke marinier uit met een verwoestende shotgun, om hierna vast te stellen dat de creep geëvolueerd is naar kogelvrij armor. Je leest het goed, doorheen het spel evolueren aliens en creeps met verschillende upgrades, bezette punten en het produceren van nieuwe units tot gevolg

Dit concept brengt de tegenstand echt tot leven en verplicht je om constant je tactiek en uitrusting bij te sturen doorheen het spel. Geen enkele game is hetzelfde, want een combinatie van evoluties levert telkens een unieke setting op, pure fun! De AI van de tegenstand is echt goed te noemen, waardoor je vaak in onverwachte situaties terecht komt. Vijanden zoeken naar lekken in je verdediging en zullen proberen deze te verschansen.

Innoveren en evolueren, maar zonder multiplayer

De campagne schotelt je een aantal scenario’s voor waarin het steeds simpelweg de bedoeling is alle vijanden van de kaart te vegen. Slaag je hierin, dan verdien je zuurverdiende Dollars die je kan besteden in een winkel. In deze shop kan je permanente upgrades of nieuwe type units ontgrendelen, maar ook upgrades die enkel van toepassing zijn op je volgende spelsessie. Hierdoor kan je net dat extraatje krijgen, nodig om die ene lastige map te passeren.

Hierbuiten beschik je ook over de mogelijkheid om een aantal vooraf gedefinieerde of zelfgemaakte games te spelen. Je stelt een resem parameters in, waarna op basis van deze criteria een volledig nieuwe willekeurige map gestart wordt. Zo kan je bijvoorbeeld de grootte en het aantal creeps, de gebruikte evoluties, aantal mariniers, de grootte van de map, enz… instellen. Deze tools zijn ook degene die de ontwikkelaars gebruikten om de criteria van de campagne mappen vast te leggen. Een zeer leuke toevoeging, die de levensduur zeker ten goede komt.

Infested Planet

Vreemd genoeg is er geen volledig uitgewerkte multiplayer modus. Je kan wel elke week drie verschillende challanges uitvoeren en met je behaalde scores in een ranking opgenomen worden. Verder wordt met deze ranking of scores niets gedaan. Het spelmechanisme van Infested Planet heeft enorm veel multiplayer potentieel, een gemiste kans wat ons betreft.

Buiten aliens ook bugs in Infested Planet

Infested Planet wordt spijtig genoeg ook geteisterd door enkele bugs. Ze doen niet echt af aan de spelervaring, maar je kan er ook niet omheen kijken. Zo loont het soms om een spel meermaals opnieuw te starten, omdat de willekeurige gegenereerde mappen niet altijd dezelfde moeilijkheid hebben. Af en toe start je zelfs met twee vijandelijke kanonnen die zo dicht tegen je basis aanliggen, dat deze je onmiddellijk beginnen te bombarderen. Een onmogelijk strijd dus.

Ook mariniers die een apparaat achter zich meeslepen, komen soms vast te zitten door deze apparatuur. Tot slot wonnen we enkele matchen, door gewoon onze basis onmiddellijk te laten vernietigen en zo kunnen we nog even doorgaan.

Infested Planet

Infested Planet maakt gebruik van een blad-steen-schaar principe, maar door de evoluerende tegenstander zal je constant je tactiek en uitrusting moeten bijsturen en micromanagen. Dit zorgt voor een leuke spanning en uitdaging, waarmee Infested Planet zich onderscheidt van andere games. Aan de andere kant stoten we spijtig genoeg nog op enkele bugs en ook het ontbreken van een volledig uitgewerkte multiplayer is een gemiste kans.

Meer in PC Reviews, Reviews
Dark Souls II Review