Wie als PC-gamer Half-Life 2 niet kent, moet wel onder een rots geleefd hebben de voorbije 10 jaar. Dit spel ligt namelijk bij heel wat spelers nauw aan het hart. Uit dit meesterwerk zijn vele mods ontsprongen, waaronder Insurgency. Zeven jaar nadat we met de mod voor het eerst aan de slag konden gaan, brengt New World Interactive nu via Steam de nieuwe, verbeterde en volmaakte versie uit. Insurgency is een tactische first person shooter, een genre dat ondertussen zo populair geworden is, dat deze shooter games tegenwoordig als onkruid uit de grond schieten. Er zitten er een hoop slechte tussen, maar Insurgency is dat ene bloempje waar je naar zoekt in dat bos van onkruid.

Lekker tactisch knallen

Het eerste wat ons opviel is dat je als gamer in een verouderde grafische omgeving wordt gedropt. De game draait op een oude engine en is, zoals wel al geweten was, een low-budget titel. Aangezien wij nog uit de tijd van de NES komen, vinden we deze iets slechtere graphics (in vergelijking met wat we nu voorgeschoteld krijgen in games zoals Crysis 3) niet zo erg. Zolang een game inhoudelijk maar goed in elkaar zit en voor spanning weet te zorgen. Dit is zeker het geval bij Insurgency, neem dan nog eens de leuke medespelers erbij en je hebt een mooi geheel. Fanatiek wordt er door de microfoons gepraat en ook in de chat is het altijd druk, en meestal gaat het er vrij netjes aan toe. Aangezien we ook vaak League of Legends spelen, waar de community gedomineerd wordt door rotte appels, is dit echt een voorbeeld hoe het wel moet. Je gaat samen het slagveld op en probeert er het beste van te maken. Is het Game Over, dan is dat zo. Het is echt een volwassen spel, waar niet om de haverklap gevloekt en gescholden wordt. Zo hebben we het graag en daar zullen jullie het zeker mee eens zijn.

GameSnackBE-Insurgency-Screenshots-01

Deze volwassenheid zet zich voort in de gameplay. Je kan in Insurgency niet gewoon maar wat in het rond rennen en schieten. Het gaat er heel tactisch aan toe. Je krijgt per ronde supply points, deze punten groeien naarmate je verder in een ronde komt of naarmate je meer mensen weet neer te leggen. Met de punten kan je bijvoorbeeld holle kogels kiezen of een laser op je wapen zetten, wat erg handig is aangezien je geen richtkruis hebt. Zolang je de punten hebt, kom je een heel eind en met meer punten word je gevaarlijker. Gelukkig is met Insurgency elk wapen gevaarlijk, aangezien een kogel van een klein vuurwapen net zo dodelijk door je hoofd is als de kogel van een wapen met een ietwat groter kaliber. Per wapen ligt het eraan of je door muren heen kan schieten en per wapen ligt het er ook aan hoe diep de kogel door je bepantsering heen dringt. Wat in ieder geval nooit leuk is in Insurgency is om beschoten te worden. Natuurlijk is dat in geen enkel spel leuk, maar bij Insurgency zie je de kogels voor je neerkomen, je beeld wordt wazig en je personage gaat meer bewegen. Hierdoor weet je dat je moet wegwezen, maar door uit je dekking te gaan weet je dat je gevaar loopt. Je moet wachten op een opening, bijvoorbeeld het herladen van een wapen. Zelfs iets simpels als het herladen van een wapen gaat realistischer. Heb jij namelijk nog een halfvol magazijn en jij gaat herladen, dan ben jij dat halfvolle magazijn gewoon kwijt en dat kan flink balen zijn. Al deze informatie gaat in een fractie van een seconde door je hoofd en dan moet je een afweging maken. Laten we hopen dat het de goede is.

De gameplay van Insurgency is intens, want je weet dat één kogel genoeg is om dood te gaan. Als je op iemand schiet, zie je ze ook lang niet altijd neergaan, waardoor je nooit zeker weet of ze daadwerkelijk dood zijn of dat ze zijn verstopt. Je kan natuurlijk gaan kijken, maar dan loop je misschien recht in een aanslag. Te riskant en daarom doe je dit vaak niet. Door deze vorm van gameplay wordt ook elke spelmodus zeer intens. Of je nu co-op tegen allerlei bots speelt, of dat je het tegen daadwerkelijke mensen opneemt. Beide zijn gevaarlijk en weten je met één goed gericht schot naar gene zijde te knallen. De spelmodi zijn misschien niet heel origineel (denk aan Capture & Hold, Team Deathmatch, et cetera), maar doordat de gameplay anders is dan anders en je altijd moet samenwerken om je doel te voltooien, moet je bij elke stap die je zet wel twee keer nadenken of dit verstandig is. Waar lopen je ploeggenoten? Heb je nog rookgranaten? Hoeveel magazijnen heb je nog over? Weet je wel waar de vijanden zitten? Allemaal belangrijke factoren die je ook daadwerkelijk gaat en moet afwegen.

GameSnackBE-Insurgency-Screenshots-02

Insurgency is een spel met enorm veel potentieel. De grafische kant van het verhaal laat wat te wensen over en hier en daar zitten er nog wat foutjes in, maar dat wordt New World Interactive direct vergeven. Ze brengen met Insurgency een topper op de markt, dat uitblinkt in teamwork en intense vuurgevechten. Wij hopen voor de toekomst op meer van dit en kijken er alvast enorm naar uit.

Meer in PC Reviews, Reviews
Diablo 3: Reaper of Souls Review