Iron Sky: Invasion is een game met een verbijsterend uitgangspunt: wat indien de Nazi’s niet verslagen werden maar zich schuilhielden in de ruimte om jaren later van daaruit hun all out assault op de mensheid in te zetten? We zoeken uit wat ze van plan zijn in de Xbox 360 versie van de game.

De film, de game

Eerst was er de Finse komische film Iron Sky en de makers van de game baseerden zich op deze film (de filmcast is zelfs hetzelfde gebleven). Eigenlijk gaat de game verder waar dat de film stopt. Het verhaal wordt in zes delen verdeeld en je start logischerwijs met het eerste deel:  Iron Sky. Daarin ben jij een jonge ruimtepiloot die grootse ruimteschepen mag gaan besturen en moet trachten om de aarde te beschermen tegen de massale aanvalsgolven van Duitse ruimteschepen.

Aangezien ik nieuw ben in het flight simulator gamen start ik met de tutorial. Meteen van in het begin raast de stoere praat over het scherm. Het is me al direct duidelijk dat ik niet bepaald tot de doelgroep der jongeren behoor (of de ironie ontgaat me totaal).  Die tutorial gooit je in het luchtledige en laat je een ruimteschip(je) besturen, richting satelliet. Ik ben nog niet eens tot aan de satelliet gestuntelt of mijn flightcommander feliciteert me met mijn prachtig vliegwerk en stuurt me dan richting het echte werk.

Het echte werk

Via videotransmissie moet ik me aanmelden bij Mevrouw de President van de United States en na een peptalk van een diep gedecolteerde dame met een super Redneck accent, krijg ik mijn verdere instructies van haar (Duitse) assistente.  Tijd om te ontschepen van de ISS in mijn Australische space bomber om de vredesonderhandelingen met Generaal Krautz op te starten. Wederom in een videotransmissie probeer ik deze heer ervan te overtuigen om toch maar niet de aarde aan te vallen. Natuurlijk mislukken die, de generaal begint een hoop patriottische onzin te spuien en de Walkures openen het vuur op mijn ruimteschip. Mijn doel is nu de vrachtdeuren van het generaalsschip stuk te schieten maar eens ik tot daar geskittert ben, vlieg ik keer op keer tegen de romp van deze grote ruimtezeppelin. In dit stuk alleen al, ben ik minstens 10 keer gecrasht en/of neergeknalt en start ik telkens vlak voor deze missie. Aangezien de overacting, de idiote verwijzingen en het “wat zijn we toch goed”gevoel ook opnieuw de revue passeren, begin ik de dialogen te skippen. Helaas was het even zoeken welke knop ze bedoelden om dat overslaan te verkrijgen (voor Xbox is dat dus de linkerjoystick indrukken), want echt duidelijk werd dat niet weergegeven.

GameSnackBE-Iron-Sky-Invasion-Screenshot-02

Gelukkig krijg ik na een tijdje door dat je ook via de Mission Log terug naar het ISS kan gaan en aangezien dat traject automatisch wordt uitgevoerd via warpmodus, was mijn keuze snel gemaakt. Trouwens, die modus is visueel best wel aantrekkelijk: het scherm beeft, precies alsof je schip wordt geproppeleerd richting bestemming, je perspectief past zich aan en alles raast voorbij aan een duizelingwekkende snelheid.

Nog meer echt werk

Terug aangekomen bij het ISS kan ik al direct terug vertrekken om de Koreaanse basis te verdedigen. Je krijgt via een filmpje van je  overenthousiaste, overacterende chef die je opdracht geeft om plaats/ruimtestation/… X, Y, Z te verdedigen door zoveel mogelijk Duitse oorlogschepen af te knallen.

Het geheel gaat me moeizaam af en nadat ik, na herhaaldelijk de missie te hebben herstart, eindelijk deze opdracht goed heb beëindigd en alle ruimtetuig uit de lucht heb geveegd, krijg ik de opdracht … om éénzelfde missie te doen; maar dan op een andere locatie. Een tactische ruimtemap dient om je fast forward te begeleiden naar de plaatsen waar de vijandelijke troepen zijn en zo bereik je vliegensvlug alle plaatsen in het heelal.

En dit zal zo de komende uren steeds terugkeren:  er komt maar geen einde aan de Duitse aanvalslust. Op de duur zou je met je controller tegen het beeldscherm knallen om je vijanden zo van het scherm te vegen.  En eens de lock-on functie van mijn ruimteschip wat ingewerkt is, hoeft zelfs dat niet meer en is het telkens navigeren en afmaken totdat je geen ruimteschepen meer ziet.  Soms wordt deze monotone strijd gebroken doordat er enkele gevaarlijkere vijanden zijn die je slechts met precisieaanvallen kan vernietigen en dan is het terug knoeien met je controlls om spot on te zijn.

Ruimtependelen

Hierdoor pendelt de game van saai naar ergerlijk en terug en buiten wat prutsen aan de diverse ruimteschepen die je vrijspeelt, valt er weinig meer te doen. Je kan wel kiezen om snel wat energie van je motoren naar je schilden over te brengen zodat je beter beschermd bent of je kan met een andere knop je schilden verzwakken en je motoren meer gas laten geven, maar het is nu niet zo’n spectaculaire feature. Upgrades verdien je onderweg door puin te ruimen van de vijandelijke schepen of door te strandjutten in outer space en die gebruik je dan om je schip te versterken, om te ruilen of op te laden voor de komende gevechten.

GameSnackBE-Iron-Sky-Invasion-Screenshot-01

Aangezien de game mooi is onderverdeeld in 6 hoofdstukken (Iron Sky / Double Trouble / Power Trio / The Last Fleet / Rock’n’Roll / Götterdämmerung) verwacht je dus ook wel een verhaallijn, maar buiten de intro-film van de situatie, valt er van een verder verhaal weinig te merken. Je krijgt missies, je vernietigt de Nazi’s en uiteindelijk vernietig je hun geheime basis op de maan: end of story.

Slotoordeel

De makers van de game hebben hun kans gemist om een onderhoudende game te maken over een redelijk absurd thema. In een poging het geheel te verlichten met over de top humor en overacting hopen ze de liefhebbers van de film ook naar de game te lokken, maar eerlijk gezegd strandde die poging in space.

Het is me duidelijk geworden: deze game zal me nooit verleiden om dieper in te gaan op het genre van de space combat simulator en dat vind ik best wel een gemiste kans. Of om het in andere termen te zeggen: Nicht mein Fressen.

The Amazing Spider-Man 2 komt in 2014 uit