Het is tijd voor Batman en zijn vrienden om hun kostuums terug uit de kast te halen, hun capes te strijken en terug in vorm te geraken. Want met Lego Batman 2: DC Super Heroes moeten ze weer tiptop in orde zijn. Lees hier onze PS3 review, maar wie deze game liever op zijn/haar Wii U wilde spelen, leest beter nu deze review!

Lex Luthor strikes again!

Je zou bijna gaan denken dat Bruce Wayne een superkerel moet zijn. Wederom wint hij de ‘Man of the Year’ award en komt The Joker deze festiviteit verstoren. Eens Bruce Wayne zich ontdaan heeft van zijn burgerkledij en gehuld wordt in het stoere kostuum van de menselijke vleermuis, duurt het niet lang voor The Joker en zijn kompanen terug achter slot en grendel zitten. Helaas genoeg wil Lex Luthor, we kennen hem allemaal wel als de aardsvijand van Superman, Bruce Wayne een hak zetten. Meneer Luthor was namelijk net als Bruce een genomineerde voor de felbegeerde  award. Met een hoop schurken terug op vrije voet is het aan jou om samen met Robin en de hulp van andere superhelden de dag te redden.

GameSnackBE-Lego-Batman-2-DC-Super-Heroes-Screenshot-03

Doorspekt met humor blijft deze game de gamer boeien. Of je nu volwassen bent en deze game samen met je kroost speelt, of nog een van de jongere gamers bent, met Lego Batman 2 zal je je geen minuut vervelen. Wie echter enkel kan genieten van een verhaal waarbij je even je sociale leven vergeet, laat deze titel best aan de kant liggen.

Handig met de gamepad?

Niemand zal zich waarschijnlijk afvragen wat een superheld doet om de mensheid te redden. Dit is natuurlijk hard knokken en boeven een poepje laten ruiken. Het verrassende is dat dit al bijna even gemakkelijk gaat met de Wii U gamepad, als met een andere controller. De controls zijn evenwel gelijk en simpel gebleven, maar toch moesten wij wat op onze honger blijven zitten op vlak van mogelijkheden. De Wii U gamepad biedt heel wat nieuwe mogelijkheden, maar deze werden niet in Lego Batman 2 gebruikt. Zo gebruik je het extra scherm enkel om naar cutscènes te kijken, te switchen van personage en als minimap. De enige noemenswaardige feature, is dat wanneer je met een extra speler speelt, het scherm fungeert als jouw persoonlijke TV, zodat je partner je niet in de weg zit. Maar of dit echt zo nodig was, is maar de vraag. Op een andere console ondervonden we immers geen enkel probleem bij het spelen met twee.

Natuurlijk blijft het een game die wat meer geschikt is voor kinderen en zal je er geen uitdaging in vinden als je een wat ervarenere gamer bent. Sterven heeft helemaal geen effect op jouw speelsessie en je zal respawnen voor je “GameSnack” kunt zeggen. Dit maakt dat de hartjes die je in de hoek van je TV ziet eigenlijk nutteloos zijn. Wat de gameplay dan net zo speciaal maakt, is dat het een lego game blijft en je daadwerkelijk bijna alles kunt afbreken om er munt uit te slaan. Meer nog, op basis van Lego doppen die je verzamelt, wordt jouw score bepaald. En ze zouden er geen Lego op stempelen als je niets kon bouwen. Zo kan het wel eens van pas komen dat je eerst iets afbreekt, om daarna de blokken om te toveren in een trap die er eerst niet was.

To dress, or not to dress…

Fans van de DC comicboeken, films en tekenfilmseries zullen waarschijnlijk al langer dan vandaag weten dat elke superheld, op uitzonderingen na, verschillende pakjes heeft. Zo hebben Batman en Robin verschillende mogelijkheden in hun kledij. Deze kan je echter niet kiezen op voorhand, maar kan je in-game aan de hand van een rond platform, dat je eerst moet bouwen, een ander kostuum aantrekken. Dit is natuurlijk handig bij verschillende situaties, want zo kan je met het ene pak metalen buizen beklimmen, met het andere enorme kracht vertonen en nog veel meer.

GameSnackBE-Lego-Batman-2-DC-Super-Heroes-Featured-01

Hoe goed ziet Batman er uit?

Op deze vraag kunnen we maar één antwoord geven: minder goed dan verwacht. Oké, het is een spelletje voor de wat jongere gamers. Maar ondanks het feit dat de Wii U normaal gezien betere hardware zou moeten hebben dan de PS3 en Xbox 360, ziet deze versie er niet beter uit. We hadden zelfs de indruk dat hij er minder goed uitziet. Maar laat dat de pret niet bederven, we hebben ook nog altijd het stemmenwerk om mee te lachen. Ja, dat is juist. Lego Batman 2 is de eerste Lego game die komt aanzetten met stemacteurs. En geloof ons wanneer we zeggen dat ze dat goed doen.

Lego Batman 2 blijft grappig en leuk om alleen of met twee te spelen. De Wii U gamepad biedt echter mogelijkheden die helaas niet gegrepen werden door de ontwikkelaar. Laat dat echter het plezier niet vergallen, maar geniet van de simpele en leuke gameplay. Lego Batman 2: DC Super Heroes zat nog vers in ons geheugen, maar toch slaagde deze game er nog niet in ons te vervelen. Zeker de moeite waard als je kinderen hebt of er zelf nog een bent.

Meer in Reviews, Wii U, Wii U Reviews
Yatagarasu Review