Vind jij dat er nooit genoeg Lego-games zijn? Dan is The Lego Movie Videogame misschien wel iets voor jou!

Je bent Emmet, een simpele bouwvakker met een simpel leven in een simpele stad. Na een gewone dag werken, slaagt Emmet erin in een enorme put te tuimelen en maakt hij een val van een dikke twee minuten. Wat hij niet beseft, is dat hij een oude voorspelling waar doet komen.

De wereld is namelijk verdeeld in verschillende universums  en deze waren allemaal toegankelijk voor iedereen. Maar Lord Business, de boze leider van alle universums, heeft iets tegen vrije meningsuiting (waar hebben we dat nog gezien?) en vertikt het om alle mensen te laten bouwen wat ze willen. Erg vreemd in een Legowereld…

Daarom houdt Emmet zich steevast aan handleidingen tijdens het bouwen en kijkt hij dan ook raar op als iemand zonder instructies bouwt. Hij weet gewoon niet beter, wat een onderdeel is van Lord Business’ plan. Maar in een gevecht tussen de Lord en drie strijders, die hij gewonnen heeft, zwoer één van deze drie dat er ooit iemand zou zijn om zijn plannen te dwarsbomen.

GameSnackBE-The-Lego-Movie-Videogame-Screenshot-02

Timber!

The Lego Movie Videogame is de eerste Lego-game in de reeks waarin alles, maar dan ook echt alles, van de blokjes gemaakt is. Dit betekent echter niet dat de hele omgeving afbreekbaar is, maar afbreken zal je nog genoeg mogen doen. Jouw hoofddoel bestaat erin dingen af te breken en te herbouwen, al dan niet met een handleiding, naast de vijand een pak rammel te geven natuurlijk.

Een pak rammel verkopen doe je door simpelweg constant op hetzelfde knopje te rammen, wat op de duur serieus kan vervelen. In de game worden levels regelmatig afgewisseld, maar toch blijkt dit niet genoeg te zijn om niet repetitief te worden. Elk level verplicht je om vijandige robots kapot te buttonbashen, constructies af te breken en te herbouwen om zo verder te geraken in het spel.

Hier en daar steekt gelukkig een minigame met zijn kop boven water. Deze, vaak humoristische, minigames bestaan er weer in te buttonbashen, of met een laser los te gaan op de omgeving. Maar toch vonden we deze vaak leuker dan de hoofdgame. Zo moesten we in het spel twee speakers herstellen en begonnen enkele bouwvakkers op een echte discovloer een dansje te placeren. Het is dan aan jou om de juiste knop in te drukken om de juiste moves uit te voeren.

GameSnackBE-The-Lego-Movie-Videogame-Screenshot-01

Helaas, maar wie een liefhebber is van gameplay leest best niet verder. Meer dan dit heeft de game niet te bieden, maar als we eens goed willen lachen, dan is elke Lego-game daar geschikt voor. Zo ook deze Lego-game, want we moesten om de paar minuten toch eens goed lachen met de droge en kinderlijke humor. De fratsen van Emmet en zijn kompanen zijn met momenten om krom van te liggen.

Een blokje meer of minder

Zoals je eerder kon lezen, is echt alles uit Legoblokjes vervaardigd en biedt dit toch een compleet andere stijl. In die zin dat cutscènes er nu indrukwekkender uitzien. Het blijft ons een raadsel of elke cutscène in de engine gerenderd werd, of deze echt met stop-motion gefilmd werd. De rare belichting doet ons toch dit laatste vermoeden, maar toch bespeuren we hier en daar wat CGI. Het is verwarrend, maar hoe dan ook, alles ziet er weer gelikt uit, zoals het elke Lego-game betaamt.

GameSnackBE-The-Lego-Movie-Videogame-Screenshot-03

Maar waar de game echt in uitblinkt, is toch de voice acting. Bekende acteurs als Morgan Freeman waren zo vrij om hun stem aan enkele personages te lenen en het blijft leuk om een acteur te herkennen. De soundtrack daarentegen is een twijfelgeval. We zijn er nog niet uit of de soundtrack geniaal, of enorm irritant is. Deze blijft hangen en we betrappen er ons nog steeds op mee te zingen, zelfs al spelen we niet meer.

The Lego Movie Videogame is een leuke toevoeging aan de reeks en biedt een compleet nieuwe grafische stijl. Toch is het hele spel repetitief en kunnen enkel de minigames nog voor enige redding zorgen. Maar wie eens goed wil lachen haalt met deze titel een perfecte game in huis.

Meer in PS3 Reviews, Reviews
Castlevania Lords of Shadow 2
Castlevania: Lords of Shadow 2 Review