Lightning is terug in het afsluitstuk van de Final Fantasy XIII trilogie. Is haar terugkeer de moeite waard om deze game te spelen of was deze vechtlustige dame beter thuisgebleven? We zoeken het voor jullie uit op Xbox 360.

Wat voorafging

De dertiende telg uit de Final Fantasy reeks startte met o.a. Lightning in de hoofdrol. Samen met Snow, Vanille, Fang, Hope en Shazh kroop je in de rol van redder van Lightning’s zusje Serah en Cocoon, hun thuiswereld. In Final Fantasy XIII-2 kregen we de controle over Serah en Noel als tijdreizigers en bleef Lightnings rol beperkt tot enkele acties en interventies. Ter afronding van het drieluik nemen we nu terug de controle over Lightning en dat doen we in ons eentje.

Lightning wordt na 500 jaar uit een diepe slaap wakker om te ontdekken dat de wereld die nu nog overschiet (Nova Chrysalia) nog 6 dagen over heeft voordat Chaos de wereld verzwelgt. En dan is het onherroepelijk over en out voor de mensheid. Maar de heerser over alle leven, de God Bhunivelze, denkt daar anders over. Als Lightning nog snel zoveel mogelijk mensenzieltjes bevrijdt, dan mogen die mee naar zijn nieuwe wereld, de rest heeft pech. Om onze heldin te laten meewerken, krijgt ze het vooruitzicht van een herrezen Serah. En daarbovenop nog wat extra goddelijke krachten.

GamesnackBE-Lightning-Returns-Review-Screenshots-01

Zoals het klokje thuis tikt …

De openingsscènes zijn al direct monumentaal aangepakt met een confrontatie met één van de vroegere protagonisten van de reeks. Direct daarna komen we in hoofdstad Luxerion aan om daar op ontdekking te gaan. Al snel wordt het ons duidelijk dat deze game een grote open wereld aanbiedt, maar dat we slechts een beperkte tijd hebben om zowel hoofd- als zijmissies te doen. Timemanagement is heel belangrijk en je kan wel veel missies starten, maar of we ze ook allemaal kunnen afwerken is nog maar de vraag, want de klok tikt genadeloos verder. Akkoord, tijd kan verlengd worden door missies te doen en mensenzieltjes te winnen, maar daar zit een beperking op. Stilstaan en genieten van uitzichten of landschappen is er niet echt bij. Ook ontelbare gevechten aangaan om te levelen (er is eigenlijk geen echt levelsysteem) of te grinden (daarmee verspeel je teveel tijd) is er niet meer bij. Het geeft je een gevoel van tijdsnood en pas halverwege de tweede dag raken we die hurry hurry drang kwijt, omdat we beseffen dat het toch allemaal niet zo’n vaart loopt.

Lightning krijgt vanuit hogere sferen de hulp van een oude bekende. Hij geeft haar via een transponder regelmatig instructies. Dat is heel handig als je een beetje aan het rondkijken bent naar nieuwe uitdagingen, maar is ongelooflijk vervelend tijdens het sluipen of bij het zoeken van dingen. Vooral in de eerste uren van de game kan je al zijn constante onderbrekingen best wel missen.

GamesnackBE-Lightning-Returns-Review-Screenshots-02

Goodbye Paradigm Shift, Hello Schemata

De eerste gevechten zijn eerder bedoeld als tutorial dan als echte test van je skills. En die tutorials kan je goed gebruiken om je vertrouwd te maken met het volledig nieuwe battle systeem van Schemata. Zo’n Schemata is een combinatie van kleding, wapen, schild en equipment die je aan jouw smaak kan aanpassen. Tijdens de strijd kan je alternerend 3 kostuumwissels uitvoeren, maar buiten de strijd kan je ontelbare combinaties samenstellen. Eens je begint te experimenteren met de verschillende kledingstukken en onderdelen ben je zoet voor een aantal uur, maar gelukkig consumeert dat menu geen in-game tijd. In je Schemata bepaal je zelf welke rollen je aan de 4 buttons toewijst. Aangezien een perfect getimede verdediging je heel wat voordeel geeft, is het belangrijk om in iedere garderobe een Guard-ability toe te wijzen. En dan is het experimenteren geblazen om de drie overige knoppen op te vullen met commando, mage of bescherming. De Medic rol is verdwenen; genezen kan slechts met genezende drankjes of door het gebruiken van kostbare Energy Points.

Eens je slaags bent geraakt moet je zien uit te vissen wat de zwakken punten van je tegenstrever zijn. Libra is behouden, maar het staggermechanisme van vijanden is gewijzigd. Een staggerwave wordt zichtbaar zodra één van jouw specifieke aanvallen doel treft. En dan is het kwestie om slim te wisselen van kostuums, zodat je continu kan blijven strijden. Als je de vorige twee delen van de game nog in je vingers hebt, is het wel een aanpassing, maar eens je daarmee weg bent, belet er niets je om havoc over je vijanden te brengen.

GamesnackBE-Lightning-Returns-Review-Screenshots-03

Een mengelmoes van graphics

Net zoals de vorige delen is dit een game met scherpe, felle kleuren. Maar deze keer zijn er ook heel wat donkere hoekjes en kantjes in de game. Dat is voornamelijk om je de kans te geven om te sluipen. Gebouwen, constructies, kleding en attributen zijn zoals gewoonlijk futuristisch en fantasierijk en ook de cutscènes zijn weer optimaal weergegeven. Een hele verbetering is de camera tijdens gevechten, waarmee je door de rechterstick in te duwen een overzicht krijgt van het strijdperk. Dat zijn de pluspunten op dit gebied.

Helaas zijn er ook minpunten. Het spijtige is dat de personages op grafisch gebied zijn blijven stilstaan. Het vorige deel uit de reeks is net twee jaar oud, maar de NPC’s hebben nog steeds dezelfde uitdrukkingloosheid als toen. Zelfs ons hoofdpersonage en haar helper zien er onbewogen uit: geen frons ontsiert het gezicht, enkel de mond toont emoties. Het verhaal verklaart dit door te melden dat de godheid hun gevoelens heeft afgenomen, zodat ze hun taak beter kunnen uitvoeren. Toch is het spijtig dat er niet meer leven inzit. Het geeft geen diepgang aan onze verdedigers der zielen. Nog een punt waar Square Enix tekort schiet is wanneer groepjes mensen samentroepen, dan bewegen ze houterig en ongecoördineerd. Zo erg dat het bijna beschamend is voor een game van dit kaliber en deze moderne tijd.

GamesnackBE-Lightning-Returns-Review-Screenshots-04

Een fluwelen stem

Waar Lightnings gezicht emotieloos is, daar probeert stemactrice Ali Hills te compenseren door haar stembanden (opnieuw) aan Lightning uit te lenen. Haar stem is het enige wat onze roosharige helding een vleugje warmte meegeeft.

De game bevat de typische sound van de reeks en al bij de cinemagrafische opening komt de gekende muziek uit onze boxen. Je loopt doorheen de wereld met heftige uptempo muziek die je aanspoort tot actie. Maar af en toe zitten er totaal andere muziekstijlen tussen: van jazzy deuntjes tot hemelse gezangen. Troubadours, éénmanorkestjes en zelfs muzikale schatbollen spikkelen de game met hun tunes. Velen daarvan zijn flarden van bekende tunes uit de vorige games. Het zijn leuke achtergrond features, maar ook niet meer dan dat.

GamesnackBE-Lightning-Returns-Review-Screenshots-05

Onherroepelijk game over?

Doordat je tijd beperkt is, kan je tekortschieten in tijd. Dan is het onherroepelijk game over en kan je terug vanaf het begin starten. Met het New Game Plus systeem behoud je dan wel alle verzamelde outfits en abilities, maar het is toch een schok om het mee te maken. Eens je dat één keer hebt meegemaakt, begin je wel verstandiger om te springen met je missies.

Nieuw is het gebruik van Outerworld berichten die jouw ervaringen publiek maken via een link met FB of Twitter. Je kan je strijdscore’s of screenshots posten of berichten van andere spelers lezen. Na het verslaan van de eerste subboss kiezen we ervoor om onze prestatie op Twitter te zetten. Helaas is het overbrengen van die informatie redelijk traag en zien we er verder van af om de buitenwereld meer informatie te geven.

GamesnackBE-Lightning-Returns-Review-Screenshots-06

Lightnings eind

Het vernieuwde battlesystem bied je zowel tijdens de strijd als tijdens het customizen heel wat uitdagingen en plezier. De open wereld is knap vormgegeven en biedt heel wat exploratie. Het verhaal biedt alle fans een afronding van de saga. Maar alhoewel Lightning nog steeds een knappe verschijning is, biedt ze meer bordkarton aan dan menselijkheid. Kortom: de game heeft nog genoeg charmes, maar net zoals de hoofdrolspeelster zit er een koeltegraad in, waardoor ons vurig enthousiasme danig bekoeld is.

Ik had er precies iets meer van verwacht, spijtig.
    Zijn er in dit deel al iets meer open plaatsen of is het nog steeds een vast pad dat je steeds volgt?

Is een volledig open wereld.