Mad Max trekt na zijn gigantische succes op het witte doek zijn digitale schoenen aan, om vervolgens gedropt te worden in een enorme zandbak, waarin zelfs de betere scout zijn oriëntatie zou verliezen. Een desolate setting waarin hordes vechten om te overleven en waarin water en olie de prijs van 24 karaat goud ver overschrijden. Nathan Drake, zet aub een stapje opzij, want hier is Mad Max!

Samen met Chumbucket, een krom geslagen Hobbit, probeert Max zijn ontnomen stalen bak te bevrijden uit de handen van Scabrous Scrotus.

Apocalyptisch festijn

De wereld is veranderd en staat op de rand van het bestaan. De schaarste doet mensen omslaan in een bende wilde en ongecontroleerde wezens. In deze wereld moet Max het redden. Samen met Chumbucket, een krom geslagen Hobbit, probeert Max zijn ontnomen stalen bak te bevrijden uit de handen van Scabrous Scrotus. Deze laatste heerst over de grote zandvlakten en is El Presidente van Gas Town. Chumbucket ziet Max als een profeet en helpt mee aan de bouw van de Magnum Opus, een bolide die moet uitgroeien tot het machtigste voertuig van The Great White.

Mad-Max-1

Chumbucket in actie

Back to the nineties

Het moet van eind jaren 90 geleden zijn dat vehicle combat in games als Carmageddon echt hot was. Mad Max bewandelt opnieuw dit pad door sterk te focussen op vehicle combat en slaagt hier bijzonder goed in. Aan je Magnus Opus kan serieus gesleuteld worden. Upgrades komen in de vorm van een betere V8 motor, nitro boosts, verstevigingen voor je opponent te rammen en een stevige harpoen om gespuis aan te rijgen. Investeren kan je met de in-game currency schroot, welke je verzameld uit verpulverde voertuigen of kampen her en der verspreid over de map. De confrontatie aangaan met een passerend konvooi of een patrouille is een bevredigend steekspel, waarbij de steeds krachtig wordende wapens meer en meer voldoening geven.

Mad-Max-3

Mad Max incognito

Zoals het een echte held betaamd, kan Mad Max ook zonder vier wielen serieus zijn mannetje staan. De combat doet sterk denken aan games als bijvoorbeeld Batman: Arkham Knight, waarbij timing cruciaal is en je een slag countert met een nog stevigere mokerslag. Je fury meter bouwt langzaam op, waarna je in overdrive gaat en de ene na de andere steampunk pagadder naar het hiernamaals katapulteert. Mad Max gebruikt hierbij ook attributen uit zijn omgeving om zijn handelingen ‘kracht’ bij te zetten.

Ook persoonlijk valt er wat onder handen te nemen. Zo koop je niet enkel cosmetische ingrepen, maar kan je ook extra vaardigheden voor Max ontgrendelen. Deze laatste vormen een mooie toevoeging, maar spijtig genoeg blijft de combat op de vlakte hangen.

Mad-Max-4

Close combat is leuk, maar blijft oppervlakkig

De game tackelen doe je – Far Cry gewijs – door beetje bij beetje de ganse map in kaart te brengen en te zuiveren. Elk gebied bevat een luchtballon die je naar de hoogte brengt om interessante doelen te markeren met je verrekijker. Verklein de invloed door posten te vernietigen, forten over te nemen en kampen volledig te looten. Dit alles doe je in een verbluffende open omgeving die echt wel de juiste atmosfeer uitademt. Stap voor stap krik je je eigen statistieken omhoog en verklein je de vijandige invloed, om uiteindelijk in Gas Town terecht te komen.

Tijdens het gamen kregen we vaak een Déjà Vu gevoel, waarbij invloeden van verschillende andere games duidelijk zichtbaar zijn. We herkenden mechanismen van onder andere Shadow of Mordor, Far Cry en Arkham Knight, maar beter goed gejat dan slecht bedacht. De setting en de sfeer van de film worden uitzonderlijk goed vertaald, maar de gebeurtenissen en activiteiten voelen net iets te generiek aan.

Mad-Max-2

Mad Max, de held van een nieuwe franchise

We moeten open kaart spelen, er heeft zich een hardnekkige allergie ontwikkeld voor video games gebaseerd op de gelijknamige film. Spijtig genoeg blijken deze op kaskrakers gebaseerde spinsels vaak enkel handig om de wenkbrauwen te fronsen en discounter rekken te vullen. Maar, er is hoopvol nieuws. Avalanche Studios breekt met Mad Max deze trend en serveert ons een gruwelijke apocalyptische open wereld die de film eer aan doet. Je bolide pimpen om dat ene konvooi te onderscheppen geeft voldoening, al kan Mad Max meer variatie gebruiken.

Mad Max Review
75%Overall Score
Grafisch92%