Max The Cursed Of The Brotherhood, ontwikkelt door Press Play (Microsoft Studios), is een 2D side-scrolling platform-game met een omgeving vol actie, puzzel elementen en 3D achtergronden. De eerste onthulling van deze game vond plaats op de Microsoft persconferentie tijdens de E3 in 2013. Eigenlijk is deze game een revisie van Max & The Magic Maker, want deze werd in 2010 gereleased voor iOS ,PSN, WiiWare, Windows Phone 7, Nintendo DS en Pc.

Het verhaal: Een broeder haat-liefde verhouding

Max is een klein jongetje dat geniet van zijn jeugd en eigen wereld. Hij heeft ook een klein broertje Felix genaamd. Wanneer Max op een dag thuiskomt en merkt dat zijn broertje met al zijn speelgoed aan het spelen is, wordt Max zo boos dat hij op het internet op zoek gaat naar een spreuk om zijn broer te vervloeken. Een speelse actie die uitdraait in realiteit, waardoor hij wordt meegesleurd in een andere dimensies. Max krijgt onmiddellijk spijt van zijn daad en zal er nu alles aan doen om zijn kleine broer te redden! Hiervoor zal hij heel wat obstakels moeten overwinnen. Na de intro en het eerste kwartier gameplay vindt je echter van het verhaal niet meer zoveel terug, wat wel jammer is, alhoewel dat de hoeveelheid fun als je deze game speelt alles wel terug goed maakt.

Max The Cursed Of The Brotherhood

De gameplay: Zalig verassend!

Na een spannende achtervolging in het eerste level van de game ontvangt Max zijn eerste magic marker, een soort fluostift die hij kan gebruiken om bijvoorbeeld boomstammen of rotsen omhoog te laten komen. Zo raakt hij verder geëngageerd in de gevaarlijke wereld waaruit hij zijn broert moet redden. Hiermee kan hij moeilijke plekken bereiken en verschillende puzzels oplossen. Hij kan als het ware de wereld om zich heen manipuleren. Soms is het wel eventjes serieus je hoofd breken om bepaalde puzzels op te lossen. Deze game biedt je ware uitdagingen! Logisch nadenken is hier zeker een vereiste.

Max The Cursed Of The Brotherhood

Wanneer je de eerste markeerstift gewend begint te raken en iets verder in de game komt, ontvangt Max zijn tweede markeerstift in een andere kleur. Met deze wordt de creatie van boomtakken een ware extra hulp om de gameplay te voltooien. Ook kan hij takken laten afbreken die hij dan op zijn beurt weer kan verslepen of verplaatsen om op plekken te raken waar hij anders niet bij raakt. Soms moet je ook erg vlug zijn om ergens bij te raken, op zo’n momenten wordt de druk wel opgevoerd maar dit is helemaal niet erg, zo wordt de game nog spannender en creatiever.

GameSnackBE-MAX-The_Curse-Of-Brotherhood-Screenshot-03

Door het spelen heen kan Max in totaal vijf superkrachten vrijspelen wat de game level na level een meerwaarde geeft. Een minpuntje is dat de game soms wat log speelt daar het besturingsysteem niet ten volle is uitgewerkt, je hebt het gevoel dat je telkens vlugger loopt en springt dan dat de besturing uiteindelijk toelaat. Ook leuk in deze game is dat je telkens een checkpoint hebt op het punt waar je het loodje legt. Onnodige frustraties blijven hierbij uit, want sterven in deze game zul je, en vaak.

Graphics, geluid, sfeer…: Bloedmooi

Max The Cursed Of The Brotherhood heeft veel weg van een speelse animatiefilm. Je merkt dat het Deense Press Play enorm veel tijd en werk in deze game heeft gestoken. De graphics zijn erg kleurrijk en het gehele concept is netjes doordacht. De sfeer is erg behaaglijk en heeft een charmante toets. Vijanden zijn ook met een geheel eigen stijl uitgewerkt. Ook de omgeving biedt veel diversiteit, van groenachtige bosomgevingen tot droge zandkorrel omgevingen. Wat het geluid betreft is de muziek helemaal niet storend en toch wel rustgevend eigenlijk. Ook is de game voorzien van een bepaalde humor en dan vooral naar de dialogen toe. Geluidseffecten zijn erg degelijk uitgewerkt en zeker op de Xbox One. De game speelt volledig anders op de next gen console dan op de Xbox 360.

Max The Cursed Of The Brotherhood

Conclusie: Een feel good game

Momenteel is de game gratis te downloaden voor de Xbox One, dus is er eigenlijk niets dat je kan tegenhouden voor het spelen van deze bijzondere game. Max The Cursed Of The Brotherhood bevat een erg leuk concept, de graphics zijn adequaat, de sfeer is top, de game heeft een geheel eigen unieke stijl en bruist van de creativiteit. Zeker een kans geven dus!

Meer in Reviews, Xbox One Reviews
The Incredible Adventures of Van Helsing II
The Incredible Adventures of Van Helsing II Review