Een stad waar alles glanst, fonkelt en schittert… Waar torenhoge gebouwen staan… Waar er rust heerst en waar alles perfect lijkt te zijn…daar waar runners hun opdrachten tot een goed einde moeten zien te brengen… Daar komen we Faith Connors tegen.

In 2009 hadden we al het geluk om kennis te maken met de eerste Mirror’s Edge. Als gamer was het met deze game erop of eronder, je hield ervan of je haatte het. Dat is nog steeds zo, Mirror’s Edge heeft een sterk uniek concept en is niet voor iedereen weggelegd. Bij de closed bèta hadden wij al het voorrecht om van dit sterk staaltje unieke kunst te mogen genieten.

We vertellen er wel even bij dat Mirror’s Edge Catalyst geen echt vervolg is, maar een prequel op de eerste game. En EA kwam bij deze zeer verfrissend en verrassend uit de hoek. We raakten in een zalige flow en waanden ons de runner ter rijk in de City of Glass. . .

ME Catalyst

ME Catalyst universum

Het verhaal: Be transparent like glass, be flexible like water, and be attractive like a magnet

Ons hoofdpersonage is opnieuw Faith, een runner uit Cascadia (The City of Glass). Zij beweegt zich voort over de skyline van de stad en bindt zo de strijd aan met het regime van KrugerSec. Die laatste zijn niet van de minste, het is namelijk een totalitaire organisatie waarbij de kortste scheve blik of simpele meningsuiting bestraft wordt met ballingschap, deportaties of in het slechtste geval de doodstraf.

Faith is eigenlijk nog maar net voorwaardelijk vrij maar toch is ze ondertussen al gelinkt met GridLink. Dat is een soort GPS die ze gekregen heeft van Icarus, en beatlink, en die steeds aanduidt waar je heen moet door middel van een oplichtend rood “spoor’. De City of Glass lijkt een rustige omgeving maar zodra er runners opgemerkt worden, verandert de stad in pure chaos!

De gameplay: rennen, springen, glijden, vallen en weer opstaan

In Mirror’s Edge Catalyst is snelheid het belangrijkste. Hoe meer snelheid je kan behalen, hoe meer je in een flow zal raken en hoe meer genot je van deze game zal hebben. Maar buiten het leveren van pakketjes kan je soms ook vechten. Het mag, maar het hoeft niet, je kan ook gewoon doorrennen. Door te vechten, maar ook door te runnen, verdien je XP. Met die XP kan je dan goodies en skills unlocken zoals een grappling hook, die moet je helpen om van het ene hoge gebouw op het andere te raken.

Later krijg je ook een gun ter beschikking. Het vechten in deze game is een sur plus omdat het de grote lijn van het runnen even doorbreekt, al verlies je soms behoorlijk snelheid hierdoor. Je krijgt 19 missies ter beschikking en een hele hoop zij-missies. Sommigen daarvan, zoals de fragile deliveries, zijn een race tegen de klok.

ME Catalyst

Buiten dit alles zijn er ook heel wat extra’s te vinden in de game. Verzamelaars kunnen hun hartje ophalen met het opsporen van opnames, documenten en gridleaks (dit zijn gele bollen die je kan pakken en die je een XP bonus geven). Ook reclameborden kunnen gehackt worden voor extra goodies. Verder zijn er ook nog runner packs die je krijgt bij het vervolledigen van missies en ook herin tref je allerhande bonussen aan.

Er is geen multiplayer modus voorzien, maar je hebt wel time trials en parcour provocaties waarmee je samen met vrienden in een ranking list terechtkomt. De hele verhaallijn neemt zo’n acht uur in beslag. Het enige minpuntje is misschien de A.I. die niet zo heel correct uitgewerkt lijken te zijn.

Geluid, graphics en meer: knap strak!

De graphics in deze game zijn echt verwonderlijk en grenzen aan de perfectie. Een buitengewoon eersteklas superieur staaltje kunst. Je wordt ondergedompeld in een prachtige wereld waar de sfeer erg clean maar tegelijkertijd ook erg aangenaam is. De kleurelementen bestaan hoofdzakelijk nog steeds uit rood en wit, maar hier en daar is er een extra touch toegevoegd door bijvoorbeeld felgroene neonverlichting, een leuke extra.

Tijdens het runnen kom je ook regelmatig drones, auto’s of vogels tegen, wat de glazen stad een meerwaarde geeft qua sfeer. Je wordt dan ook in alle opzichten aangezet tot het verkennen naar meer. Mirror’s Edge Catalyst maakt gebruik van de frostbite-engine die ook gebruikt wordt voor games zoals Battlefield en FIFA. Het geluid is erg rustgevend maar bevat toch een zekere spanning, ze is stoer en past bij de game.

ME Catalyst

Conclusie: Buitengewoon knap!

Hier en daar een klein minpuntje maar voor de rest niets dan lof over deze game. Alles is zo ongelooflijk knap uitgewerkt en de verschillende elementen komen samen meer dan goed tot hun recht. Je bevindt je in een open wereld wat een hele verbetering is ten opzichte van de eerste Mirror’s Edge.

Maar zoals we in de inleiding al hadden vermeld, je houdt van deze game of je haat het. De ene gamer zal de flow die je in deze game bekomt zalig vinden, de ander zal het maar niks vinden. We raden deze game vooral aan voor gamers die ook helemaal weg waren van de eerste Mirror’s Edge, voor wie houdt van een goeie portie actie doorweven met een heerlijk zen gevoel en voor wie knap uitgewerkt artwork wel weet te appreciëren. Lekker freerunnen en acrobatie ten top! We just love it!

Mirror's Edge Catalyst Review
Prachtige GraphicsSoepele zalige gameplayVeel afwisseling
Niet voor iedereen weggelegdAI's niet goed uitgewerktTeveel zij-missies