Na onze positieve review van Mortal Kombat XL voor de PlayStation 4, leek het ons interessant om de game ook eens te ontleden voor de PC-gebruikers.  Dat het er bloederig aan toe zal gaan in deze titel, kunnen jullie wel al raden. Maar hebben we ons ook vermaakt? Laat ons jullie daarvoor eens meenemen doorheen ons avontuur…

Uitgebreid genieten

Wanneer je Mortal Kombat XL aanschaft, krijg je er alle DLC van Mortal Kombat X bovenop. Wat jij met die extra content doet, bepaal je zelf, maar het feit dat je heel wat extra’s krijgt is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Wat zit er dan in de doos? Wel, 2 DLC packs waar je 12 skins en 4 extra warriors in zal terugvinden. De warriors in kwestie zijn:

• Jason Voorhees, vooral bekend van de horrorfilm ‘Friday the 13th’
  • Predator, bekend van de gelijknamige film(s)
  • Tanya, een oude bekende die haar debut maakte in Mortal Kombat 4
  • Tremor, als lid van de ‘Black Dragon Clan’ een volledig nieuwe toevoeging aan de reeks

De nieuwe karakters werden als eerste op de proef gesteld en vielen absoluut niet tegen.

mkxl_pc1

Brutaal? Ja hoor!

Er zitten ook 12 skins bij. Zo zal je onder andere als Alien, Leatherface, Triborg, Goro en Bo’ Rai Cho het slagveld onveilig kunnen maken. Daarnaast zitten de Kold War Pack, Brazil Skin Pack en de Apocalypse Skin Pack ook in het spel.

Leatherface laat zijn tegenstanders maar al te graag kennismaken met zijn goede vriend ‘ The Chainsaw’.

Een mooie eigenschap van Mortal Kombat X is het gevoel van voldoening dat onder andere de in-game cinematics geven wanneer je een moeilijke tegenstander verslaat. Wanneer je bijvoorbeeld met Alien een gevecht wint, gebruikt hij het lichaam van zijn slachtoffer als host voor zijn kroost. Voor de andere karakters, zijn deze animaties ook heel bruut uitgewerkt. Zo laat Leatherface zijn tegenstanders maar al te graag kennismaken met zijn goede vriend ‘ The Chainsaw’. Netherrealm is hier geschift creatief mee. Iets wat we wel appreciëren in een Mortal Kombat-titel.

Word de ultimate fighter

Gamers die ongerust zijn dat ze niet genoeg te doen gaan hebben of een repetitieve game verwachten, moeten we teleurstellen. Met een arsenaal aan maar liefst 33 verschillende fighters, kan je jezelf wel een tijdje zoet houden. Je krijgt met elk van deze vechters ook nog eens 3 verschillende vechtstijlen op je bord. Dat betekent dat verdeeld over 33 karakters wel 99 verschillende vechtstijlen mogelijk zijn. Vooraleer je dus met alle characters en de verschillende vechtstijlen klaar bent, zullen er enkele maanden verstreken zijn.

mkxl_pc2

Voor de fans van de cyborgs uit de voorgaande games is Triborg een van de meest opvallende van de nieuwe karakters. Triborg is namelijk een combinatie van Cyrax, Sektor en Smoke. In Mortal Kombat 9 waren deze karakters los van elkaar te spelen, maar nu heeft NetherRealm ze gecombineerd.

Test je skills online tegen andere spelers

Heb je jouw skills zodanig verbeterd dat de computer tegen jou telkens het onderspit moet delven? Dan kan je jouw spierballen tonen aan de vele andere spelers online. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je door heel wat te oefenen offline, je het ook beter zal doen online. Het spelersniveau daarbuiten ligt hoog, dus meteen online gaan raden we niet echt aan, al biedt verliezen natuurlijk ook de nodige leerervaring.

Leuk aan de multiplayer is dat je direct kan zien of je een gevecht met een andere online-speler kan winnen. Dat is natuurlijk maar een kansberekening en het is aan jou om, indien die berekening in jou nadeel is,  er alles aan te doen om te laten zien dat je wel kan winnen.

mkxl_pc3

Wanneer je online gaat kan je ook een server kiezen. Hierbij krijg je ook een lijst te zien van alle spelers in de server. Je kan dan zelf kiezen welke speler je uitdaagt en dan moet je wachten tot je tegenstander de uitdaging accepteert. Alleen dit gaat niet altijd even goed. Wanneer je op challenge klikt om iemand uit te dagen duurt het soms meer dan een minuut vooraleer de uitdaging verstuurd is. Daarna is het nog een kwestie van afwachten of je tegenstander überhaupt wel tegen je wil spelen.

Als je dan de juiste tegenstander tegen bent gekomen, met de juiste ping en ervaring, is het wel fijn dat je het ene na het andere potje kunt spelen. Er kan na een gevecht gekozen worden voor een rematch, een nieuw karakter om te spelen of om het gevecht verlaten, zodat je een nieuwe tegenstander kan zoeken.

Grafische kwaliteit

In de PC-versie kan je er ook voor kiezen om je grafische settings aan te passen. Dat is niet mogelijk op de console-versie, maar verwacht hier nu ook niet te veel van. Zet je namelijk de settings op ‘high’, dan zal je niet zo heel veel verschil opmerken. We kunnen dan ook niet anders dan concluderen dat er op grafisch gebied niet verder gesleuteld werd aan de game. We merkten bij de X-ray-aanvallen wel op dat we af en toe eens last hadden van framedrops. Natuurlijk niet supervervelend, maar we vonden het toch zeker een minpuntje.

mkxl_pc4

Mortal Kombat is als een dinosaurus onder de games. De reeks gaat al heel lang mee, met hier en daar eens een goede en minder goede titel. Maar over het algemeen hebben MK-games het wel altijd goed gedaan en hebben ze door de jaren heen een trouwe fanbase opgebouwd. Met Mortal Kombat XL houdt Netherrealm Studios die fanbase zeker en vast tevreden, maar tezelfdertijd bieden ze ook nieuwe spelers de mogelijkheid om in te stappen.

Met een ruim arsenaal aan strijders, extra toevoegingen en vechtstijlen maken ze deze game tot een leuke fighter waar je gerust een tijdje zoet mee zal zijn. Ben je dus een liefhebber van goede beat ‘em ups of ben je gewoon geïnteresseerd in een game waar je jezelf eens helemaal in kunt loslaten, dan is Mortal Kombat XL de titel waar je misschien wel naar op zoek bent.

Mortal Kombat XL verscheen op 1 maart 2016 op PS4 en Xbox One, de PC versie verscheen op 4 oktober 2016.

Wij reviewden zowel de PS4 als de PC versie van de game en kregen daarvoor reviewkopies van de uitgever.

Mortal Kombat XL