Mortal Kombat is een reeks die al heel wat jaren meegaat. We speelden 23 jaar geleden al MK II op de Amiga, maar genoten net zozeer van MK 9 op onze Xbox 360. Tussen beiden echter moeten we bekennen dat we heel wat goeie MK’s hebben gezien, maar ook heel wat mindere. Behoort het tiende deel Mortal Kombat XL in de franchise tot de toppers of de missers? We slijpen onze Tarkatan-blades en zoeken het voor jullie uit…

Mortal Kombat XL – Late to the party

Mortal Kombat X lanceerde op 14/04/2015 en is dus al een tijdje uit. Gamesnack had destijds niet de mogelijkheid om de game te reviewen, maar we maken dit goed met deze XL-editie, die je gerust mag interpreteren als een Game of the Year versie met naast de game ook alle DLC aan boord.

MK 9 was zonder meer een topgame. De reeks had vele jaren gesluimerd maar met deze revival werd Mortal Kombat in één klap terug op de kaart gezet. Niet geheel verwonderlijk dus dat NetherRealm Studios besloot om niet te zeer aan de formule te sleutelen. Dont’t fix what ain’t broken, right?

Mortal-Kombat-X-2

Stilstaande beelden doen de game helaas geen recht aan, in beweging is het een en al bloederige glorie

No rest for the wicked

Maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal niks gedaan hebben. Naast de graphics – die een sprong voorwaarts hebben gemaakt op de nieuwe generatie hardware – is vooral het vechtsysteem opnieuw getweaked en getuned om alles nog vloeiender te maken. Ook zien we ideeën uit Injustice Gods Among Us terugkomen zoals de decors die enkele interactieve elementen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan een explosief tonnetje dat je met R1 kan oppakken en naar het hoofd van je tegenstrever slingert. Vaak vind je deze interacties in de hoeken van de decors en daar zijn ze erg handig om te voorkomen dat je in de hoek gepind wordt.

Ook min of meer nieuw is het feit dat elke fighter uit het indrukwekkende roster nu drie verschillende vechtstijlen heeft waaruit je kan kiezen. Wil je je dus helemaal verdiepen in de game, heb je niet minder dan 33 fighters x 3 vechtstijlen = 99 movesets om onder de knie te krijgen! Merk wel op dat je niet langer mid-game van stijl kan veranderen zoals bij MK Deception en MK Armageddon. Je kiest je stijl bij het selecteren van je karakter en vanaf dan ligt die vast. Maar dat is misschien maar best ook. Tussen de gewone moves, de special moves, de combo-breakers, reversals, grappels, X-rays, decor-interacties en juggles is er al genoeg aan de hand.

Mortal-Kombat-Xray

It’s but a fleshwound… De X-Rays zijn er niet minder pijnlijk op geworden.

Geen Mortal Kombat zonder fatalities en in MK X zijn ze weer in volle glorie te aanschouwen. Elke strijder heeft er een handvol, de ene nog gruwelijker dan de andere en allemaal zijn ze heerlijk ver gezocht en over the top! We love it! Overigens ook Brutalities zijn terug van de partij, naast uiteraard de specifieke stage-fatalities.

Out with the old, in with the new

Iedere iteratie wordt er wel wat aan de roster gesleuteld. Oude gaan er uit, nieuwe komen er in. Hier is dit niet anders. Uiteraard vinden we vaste waarden als Scorpion en Sub-Zero terug, maar elke keer probeert MK ons nieuwe gezichten voor te schotelen. Helaas met wisselend succes (herinnert iemand zich Frost, Darrius of Fujin nog?). Deze keer hebben ze echter de truc gevonden. Veel nieuwelingen zijn immers zonen en dochters van de oude rotten. Zo zien we Cassie Cage, Jacqui Briggs, Kung Jin en Takeda als respectievelijk de nazaten van Johnny Cage, Jax Briggs, Kung Lao en Kenshi! Dat maakt ze onmiddellijk herkenbaar en likeable. Maar geen nood, er zijn ook niet-nakomelingen zoals cowboy Erron Black, de insect-achtige D’Vorah en de op Mad Max geïnspireerde Ferra/Torr.

MK X roster

Met 33 fighters in de roster, elk nog eens met 3 vechtstijlen, kan ik me niet voorstellen dat je snel uitgekeken zal raken.

Erg aangenaam verrast waren we van de DLC-karakters Alien, Predator, Leatherface en Jason, die nu in de “XL” package standaard bij de game komen. NetherRealm Studios had zich hier makkelijk vanaf kunnen maken, maar godzijdank hebben zij topwerk afgeleverd om deze karakters in de game te integreren. Allemaal hebben ze hun eigen move-sets, fatalities, specials en X-rays die volledig bij hen passen! Je krijgt onmiddellijk het gevoel dat zij altijd al hebben thuis gehoord in deze franchise. Hoed af, ferm gedaan!

Straight to DVD

Wat game-modes betreft zien we de template die MK 9 opstelde terugkomen. Er is opnieuw een story-mode die dat heerlijke zo-fout-dat-het-goed-is B-movie gehalte heeft en die daarnaast uitstekend dienst doet om je te introduceren aan de verschillende vechters. Jammer alleen dat je verplicht eerst de tutorial moet doorlopen alvorens je eraan kan beginnen. We hadden veel liever gezien dat de tutorial geïntegreerd werd in het verhaal. Ook spijtig is dat de story-mode je via cutscenes (met dan ook nog eens hatelijke QTE’s) doorheen enkele gevechten loods die we liever zelf hadden willen uitknokken.

MK X tower

De gekende MK Towers zijn terug en nu, dankzij regelmatig ge-update Living Towers, interessanter dan ooit tevoren!

De overige modes zijn bijna allemaal variaties op de gekende MK Towers, waarbij je onderaan een tower begint en je gevecht na gevecht omhoog knokt tot aan de eindbaas (Shinnok in dit geval). Op deze torens zijn er nu meer variaties in de vorm van zogenaamde “living” towers. Deze worden geregeld ge-update door NetherRealm en gebruiken modifiers om de uitdaging te verhogen. Zo een modifier kan bijvoorbeeld zijn dat je levensbalk langzaam leegloopt terwijl je vecht, of dat je niet kan springen, of niet kan blokken. Leuk, al wordt het soms wel heel erg moeilijk wanneer ze die modifiers beginnen stacken in latere gevechten.

Zelf zijn we altijd meer couch-multiplayers geweest als het op beat ‘em ups aankomt, maar als je de rest van de wereld online wil uitdagen behoort ook dat tot de mogelijkheden. Zowel ranked als unranked kan je simpele one-on-one gevechten spelen, of je kan in King of the Hill mode knokken totdat je verliest en een andere speler je plaats als king inneemt. We hadden overigens geen moeite om wat matches met een deftige connectie te vinden.

Tenslotte is er nu ook een voortschrijdende oorlog tussen de verschillende MK-clans genaamd Faction Wars. Aan het begin van de game kies je een factie (Lin Kuei, Black Dragon, Special Forces, enz…) en deelnemen aan bepaalde evenementen of challenges kan die oorlog in het voordeel van jouw clan beslechten. Win je zo een oorlog krijg je extra xp en extra koins.

MK predator

Toen de Predator aangekondigd werd maakte ik me zorgen, maar deze iconische extraterrestrial integreert naadloos in de MK-wereld

Met die koins (die je overigens in alle gamemodes krijgt) unlock je nog steeds dingen in de Krypt. Dit doolhof van grafzerken is helemaal zijn eigen game-mode geworden waarbij je in First Person tussen de schatkisten dwaalt en onderweg zelfs enkele lichte puzzels voorgeschoteld krijgt om op te lossen. Leuk gevonden, maar het had voor ons niet gemoeten. We willen gewoon onze swag zo snel mogelijk unlocken, dus die puzzels vonden we te tijdrovend, hoe simpel ze ook waren.

Grote afwezige zijn jammer genoeg de tag-battles en we missen ergens nog een “funny” gamemode zoals de Chess Kombat uit MK Deception of de Motor Kombat uit MK Armageddon. Het gaat er haast op lijken dat Mortal Kombat zichzelf serieus gaat nemen en dat zou in onze ogen een slechte zet zijn. Desalniettemin, met het grote aanbod aan gamemodes dat er is, mogen we echt niet klagen!

Konclusie

Heb je de release van MKX destijds gemist om dat je net als ons te druk bezig was met andere games? Dan is het nu het moment om die fout recht te zetten. Natuurlijk zijn er minpuntjes te vinden. De wat repetitieve X-rays bijvoorbeeld. De nodeloze Krypt-gamemode had voor ons niet gehoeven. En we hadden liever Baraka zien terugkeren in de plaats van Bo’Rai Cho. Maar dat neemt niet weg dat je met Mortal Kombat XL een oerdegelijke fighter krijgt met een hele hoop aan steengoede content en weinig échte minpunten. Voor het prijskaartje van €45 inclusief alle DLC kunnen we deze eXtra Large portie alleen maar ten zeerste aanraden!

Mortal Kombat XL Review
Hoge productiewaarden (visuals, sound, ...)Massa's content...euh ik bedoel KontentVechtsysteem is easy to learn, hard to masterDLC fighters zijn een aanwinst voor de franchise
Geen "funny" gamemode meerTutorial had beter geïntegreerd mogen zijnQTE's!