Nadat Milestone in 2014 op de proppen kwam met MXGP – de eerste deftige motorcrossgame in de categorie simulator – zijn ze er dit jaar terug met hun opvolger: MXGP 2. Milestone had eerder al enkele zeer respectabele motorgames op de markt gebracht, met SBK ’09 en SBK X als uitschieters. Bij deze games sloegen ze de nagel op de kop wat betreft gameplay, iets wat bij veel petrolheads die games spelen toch behoorlijk belangrijk is. Maar kunnen ze dit terug waarmaken in hun laatste release…?

MXGP 2 Uit de startblokken

Na het opstarten van het spel en het gewoonlijke ritueel – de character creation – komen we in het hoofdmenu terecht. Hier maken we de keuze tussen singleplayer en multiplayer zoals bij de meeste games het geval is. Het eerste dat ons opvalt bij het ingaan van het singleplayer gedeelte is dat er een grotere waaier aan gamemodi beschikbaar is in vergelijking met de originele MXGP van twee jaar terug.

Naast de normale keuzes zoals MXGP (één race-weekend), Career (volledig seizoen) en Test Track, treffen we deze keer ook enkele nieuwe modi aan. Bij Monster Energy FIM MxoN, beter bekend onder het gewone volk als de Motocross of Nations, kunnen we in de slijksporen treden van onze favoriete topatleten van een gekozen land en met elk van deze landgenoten een wedstrijd rijden om achteraf hopelijk het meeste punten samen gesprokkeld te hebben en de gouden beker mee naar huis te nemen. Een leuke toevoeging aan de reeks, net zoals de volgende keuze in het menu: Stadium Series.

Are you not entertained?

Met de komst van Amerikaanse held Ryan Villopoto in het WK Motocross – die een succesvolle carrière had in het Supercross in Amerika – hebben ze bij Milestone ervoor gekozen om ook wat van dat overseas spektakel naar hier te brengen. Je kan dus in de grote indoor stadiums racen op de omlopen die een overvloed aan jumps en washboards hebben, een groot verschil met de circuits die we normaal in de open lucht vinden.

027707

Als laatste toevoeging hebben we de Real Events, een mode die we bij de MotoGP-spellen van Milestone ook al terug vonden. Hier stap je in de botten van één van de piloten en krijg je dezelfde uitdaging voorgeschoteld die zij in het echt al eens hebben moeten doorstaan. Zo moet je bijvoorbeeld nadat je motor is stilgevallen tijdens de start een achterstand op één van je concurrenten zien goed te maken. Bij de meeste van deze events moet je echter gewoon een bepaalde plaats zien te halen, meestal een podiumplaats. Dus op gebied van creativiteit konden ze misschien wel iets meer gedaan hebben…

Watch Me Whip

Op het gebied van gameplay is Milestone echter terug met (finish)vlag en wimpel geslaagd. De gewichtsverdeling op de motor kun je zelf controleren door de rijder afzonderlijk te bewegen, en na wat oefenen waren we terug volop whips en scrubs aan het uitvoeren zoals de professionals dat doen. Indien we wat overmoedig zijn hierin en een eersteklas faceplant maken, kunnen we nog steeds de bekende rewind feature gebruiken om enkele seconden terug te keren in de tijd en het nogmaals te proberen. Nog één klein minpuntje dat we moeten vermelden: de out of bounds waarbij we naast de baan komen en gereset worden is wel erg strikt. Een half metertje naast de baan en we krijgen een reset aan ons been.

Watch Me No No

Het grootste minpunt van het spel kom je echter tegen van zodra je de Career-mode start. Hier moet je gedurende een 12-tal wedstrijden bewijzen wat je waard bent in de MX2-klasse voordat je genoeg reputatie hebt opgebouwd om een aanbod van de prestigieuze MX1-klasse te aanvaarden. Deze MX2-klasse met 250cc motoren is echter übersaai. Het biedt totaal geen uitdaging, de meeste circuits kan je gewoon 90% van de tijd de gas wijd open houden. Met twee races per evenement moet je dus al 24 van deze races doorstaan voordat je eindelijk kan overstappen naar de veel leukere en uitdagende MX1-klasse, waar je mag proberen een 450cc-beest te temmen.

027702

Op grafisch gebied zien we niet echt veel vooruitgang in vergelijking met de vorige editie, het ziet er zeker niet slecht uit maar het is ook geen pareltje. Ook hadden we bij de start van de races soms wat last van frameratedrops.

De sound design kon op sommige vlakken ook een stuk beter. De meeste motoren klinken identiek aan elkaar en het geluid bij de landing van een sprong klinkt vaak als een goed gevulde PMD-zak die in een afvalcontainer gegooid wordt.

Milestone heeft zijn huiswerk gedaan wat betreft hun MXGP 2-game. Door het toevoegen van enkele leuke nieuwe gamemodi hebben we zeker genoeg content om ons bezig te houden. De multiplayer mode is onveranderd gebleven, maar deze had ook niet echt aanpassingen nodig. Op gebied van grafisch & sound design is er nog wat ruimte voor verbetering. Het belangrijkste deel bij dit soort games is echter de gameplay en hier scoort Milestone wederom zeer hoog.

Het vrij lange en ronduit saaie begin in de MX2-klasse weerhoudt ons er echter van om dit spel aan te raden aan de doorsnee gamer. Echte MXGP-fanaten raken hier wel door, maar anderen zullen hoogstwaarschijnlijk het spel al aan de kant schuiven voordat ze goed en wel in de leukere MX1-klasse geraken.

MXGP2 Review
Goeie gameplayWaaier aan spelmodiGroot aanbod aan (echte) tracks
MX2-klasse is saaiFramerate zakt bij start van wedstrijdenGeluid kan beter