Als er één sport is die maar weinig in het echt kunnen uitvoeren, dan is het motocross wel. Met MXGP krijg jij de kans om het off-road circuit onveilig te maken met de meest uiteenlopende motoren en racers. MXGP stapt af van arcade en dient als simulator. Lees in deze review of de ontwikkelaar in zijn opzet geslaagd is!

Als je een realistische ervaring zoekt, dan ben je bij MXGP aan het juiste adres. Allereerst kies je een racer. Je kiest hoe hij eruit ziet (redelijk beperkt), je kiest een manager, je team en je moto. Dan kan je aan het racen beginnen en een keuze maken uit verschillende modi. Het is vrijblijvend of je jouw eigen racer gebruikt in deze modi, maar in career kan je natuurlijk niet anders.  Elk van deze modi zijn niet nieuw voor de ervaren racer, maar we zullen ze toch nog even opsommen: Instant Race, Grand Prix, Championship, Career, Time Attack en de multiplayer. Behalve in Career kan je in elk van deze modi een echte racer besturen.

Handling

Wat MXGP zo uniek maakt, is de handling van de motoren. Net als in het echt zal jouw rijder in een scherpe bocht moeten meeleunen, anders kan een bocht je fataal worden. Vertragen, leunen en gas geven zijn de ingrediënten om te driften. Dit zal je wel niet snel onder de knie hebben. Voor een beginner is MXGP vrij moeilijk en dan zullen de meesten onder ons waarschijnlijk de gemakkelijke setting kiezen, namelijk die waarin je niet zelf moet schakelen.

Een track heeft zodanig veel heuvels en bulten, dat het onmogelijk wordt om je oog op de weg te houden én tegelijk je snelheid te controleren om tijdig te schakelen. Dit lijkt ons zelfs een hele klus voor de ervaren racegamer. Maar, het is een simulator, dus natuurlijk is dit een onmisbaar onderdeel. Daarbovenop blijven bandensporen in de grond staan, wat in verdere rondjes het driften bemoeilijkt of gemakkelijker maakt.

GameSnackBE-MXGP-Screenshot-01

De ervaring

Dit belooft heel wat, maar toch slaat MXGP op verschillende aspecten de bal mis. Om te beginnen is alle bovenstaande informatie niets nieuws. De ontwikkelaar liet zelfs een enorm belangrijk aspect voor een racegame weg: de muziek. Naar onze mening zorgt de muziek tijdens het rijden in vrijwel iedere racegame voor de helft van de ervaring. Als wij dan een half uur naar het gegrom van de motoren moeten luisteren, dan zien we dat natuurlijk als een minpunt.

Daarnaast is MXGP enorm streng voor fouten. Wijk geen meter van het traject af of je spawnt meteen terug op de weg. Rijd je als motocross-expert tegen een klein blokje op de rand van de weg, dan vlieg je al snel over het stuur en zelfs dit is niet al te spectaculair. Eens crashen kan eens leuk zijn, maar dan toch niet in MXGP, waar je in geen twee seconden terug op je moto zit.

GameSnackBE-MXGP-Screenshot-02

Graphics en audio

Grafisch moet de game ook weer onderdoen voor de andere racegames. De motoren zien er wel goed uit, maar daarmee hebben we alles gezegd. De bandensporen in de aarde zien eruit als molshopen en het publiek dateert precies van 10 jaar terug.

Het geluid doet het op zijn beurt dan wel wat beter, maar hoe kan het ook anders? Zonder muziek hebben we enkel de motoren om naar te luisteren en een kudde publiek die eens juicht als je een trucje uitvoert.

MXGP biedt een realistische ervaring, maar laat amper fouten toe. Daarbovenop mist de game enkele features die absoluut in een racegame moeten zitten. Onze mening? Enkel kopen als je een fan bent van de sport.

• geert ruiter

Ik vind het supper vet mooier dan alle andere mx games en muziek is naar mijn mening gelukig er uit . Je moet die motoren horen janken en niet van die k.t muziek .

Het geluid voegt inderdaad veel toe aan de beleving van de game!