De Need For Speed reeks heeft de voorbije jaren al enkele facelifts ondergaan en met deze reboot van Most Wanted uit 2005 ligt het niet anders. Criterion, ontwikkelaar van dienst, mocht voor deze titel terug zijn creativiteit tentoon spreiden en dat gebeurde niet zonder succes. Most Wanted is misschien wel de grootste bekroning van hun werk tot nu toe.

Welkom in Fairhaven

Een vernieuwd welkom voor de Need For Speed serie die met deze Most Wanted een nieuwe weg inslaat. Niet alleen wat betreft je carrière uitbouwen, maar ook op gebied van algemene gameplay en hoe deze wordt gepresenteerd. Wat je meteen opvalt is dat de speelwereld reeds volledig voor je openligt als je de game start en zo zit het ook met de exclusieve bolides waarin je meteen kan beginnen racen. Bij Criterion zijn ze ervan uitgegaan dat een open wereld of zogeheten sandbox game je in de game hoort te houden zonder dat de gameplay steeds onderbroken wordt. Een concept dat de ontwikkelaar in deze Most Wanted met succes heeft neergezet.

Weg zijn de talrijke menu’s die we uit vorige NFS games kenden, alsook de garages en safehouses. In Most Wanted ligt de focus op racen en blijven racen, zonder je onnodig uit die ervaring te halen. De vrijheid die je daarbij krijgt is van ongekende hoogte voor  een NFS titel. Het is zelfs een beetje verrassend en hardcore fans van de serie zullen het misschien minder weten te appreciëren. Veel van de wagens staan gewoon langs de weg of op een zijweg geparkeerd en je hoeft slechts te stoppen, even op X te drukken en weg ben je in bv. die exclusieve Bugatti Veyron of een vette Porsche. Zo simpel is het.

Dat de jongens van Criterion trots hebben genomen in hun werk merk je aan zowat elk aspect van de game. Fairhaven zag er nog nooit zo goed uit, maar ook de presentatie van een wagen uit de Most Wanted lijst als je die uitdaagt is een meesterwerk om te aanschouwen. Hoewel de stad niet zodanig groot is te noemen, vormt dat anderzijds wel een voordeel tijdens het racen als je de straten en wegen goed kent. Nieuw bij deze titel is dat je niet enkel een rivaal uit de Most Wanted lijst moet verslaan in een race, maar hem daarna ook vakkundig moet uitschakelen met een stevige crash voor je de sleutels van zijn wagen bemachtigt.

GamesnackBE-Need-for-Speed-Most-Wanted-Screenshot-01

De need for speed

Het zou uiteraard Need For Speed niet zijn als je een crash zo nu en dan niet kan vermijden. Criterion heeft voor dat soort zaken al de nodige ervaring opgedaan met de Burnout reeks en een crash in Most Wanted wordt dan ook met een mooie animatie ervan weergegeven. Ook aan andere aspecten van de gameplay merk je die Burnout invloed wel. Zo moet je nu echt als een gek door de straten scheuren om races te winnen. Objecten als paaltjes en andere publieke eigendommen  maai je daarbij dikwijls mee en crashes vallen vaker voor doordat je net niet snel genoeg was om bij te sturen. Je kan eigenlijk stellen dat Most Wanted een vleugje demolition derby uit Burnout heeft meegekregen doordat alles net iets sneller gaat en preciezer rijden er wat moeilijker is op geworden.

Is je wagen beschadigd, dan hoef je enkel door een workshop te rijden en je wagen is terug helemaal hersteld en van een nieuwe verfbeurt voorzien. Die workshops vind je trouwens met regelmaat doorheen Fairhaven. Het feit dat je er enkel hoeft doorheen te rijden benadrukt nogmaals hoe Criterion een inspanning leverde om je gaande te houden in het spel zonder oponthoud.

Om de zaken er nog vloeiender op te maken kun je met de directionele toets het easydrive menu selecteren, terwijl je rondrijdt of aan een race deelneemt. Zo kun je al rijdend je wagen herstellen en zelfs kiezen welke upgrades je wilt toepassen zonder een seconde halt te hoeven houden.

GamesnackBE-Need-for-Speed-Most-Wanted-Screenshot-02

Pimpen is out!

Om je auto te pimpen is Criterion ook een gans andere weg ingeslagen. Je pimpt hem namelijk niet meer. Toch niet wat betreft uiterlijk. Nee, deze keer kun je maar een beperkt aantal upgrades vrijspelen voor elke wagen door races te winnen. Die upgrades zijn trouwens identiek voor elke wagen, maar je moet met elke wagen apart wel de daarvoor betreffende races winnen om ze te kunnen installeren voor die wagen. Waar het bij die upgrades om draait is dat deze je meer van pas komen op praktisch vlak terwijl je aan races deelneemt, uitdagingen aangaat, en natuurlijk de vele politie achtervolgingen tot een goed einde probeert te brengen. Een reinforced chassis bv. is meer doeltreffend om door een blokkade van politiewagens te rammen. Banden die automatisch heropblazen zijn dan weer handig als je over de spikestrips van de politie bent gereden. Andere zaken als long gears en nitro boosts helpen dan weer om de topsnelheid van je wagen op te voeren. Dat kan helpen om races te winnen, maar ook om nieuwe records neer te zetten bij het passeren van snelheidscamera’s.

Ongeacht welke wagen je kiest zijn de races onderverdeeld in drie moeilijkheidsgraden die gaan van easy, medium en hard. De meest waardevolle upgrades verdien je natuurlijk door de races te winnen die als hard bestempeld staan. Races beginnen ook niet meer van een stilstaande start, maar een vliegende start. Online kunnen de races als in de singleplayer variëren van sprints of gewone races tot het uitschakelen van zoveel mogelijk tegenstanders. Vreemd genoeg heeft Criterion de politie achterwege gelaten in de multiplayer. Een punt dat misschien toch beter aanwezig was geweest.

Most Wanted nodigt door zijn open en vrije opzet ook uit om gewoon om en rond de stad van Fairhaven te rijden. Zo kan je fraaie staaltjes stuntwerk neerzetten door gebruik te maken van objecten die op verschillende locaties in de stad zijn neergezet. Huizenhoge sprongen maken door over schansen heen te racen en daarbij doorheen reclameborden te vliegen is één van die zaken. Maar ook doorheen bochten driften en de politie het nakijken geven zijn leuke bezigheden tussendoor. Een ander minpuntje is misschien wel dat je niet bestraft wordt als je toch gearresteerd wordt door de politie. Behalve wat speed points verliezen kom je er verder ongestraft van af.

GamesnackBE-Need-for-Speed-Most-Wanted-Screenshot-03

De U kant van de zaak

Wat zo uniek is aan de Wii U versie is natuurlijk het gebruik van de GamePad. Bij Most Wanted denk je misschien enkel aan een uitgebreide map, maar de GamePad biedt nog veel meer mogelijkheden dan dat. Zo kan je met een simpele druk op het schermpje de dag en nacht cyclus in de game naar je hand zetten of het verkeer uitzetten, maar daar houdt de functionaliteit echter niet op. Van wagen wisselen of hem een verfbeurt geven gebeurt allemaal met een simpele toets op het scherm. Wie echter een vriend in de buurt heeft kan de GamePad aan hem doorgeven, terwijl jij de besturing verderzet met de klassieke Wii controller.

Je zogeheten copiloot kan dan de functies die via de GamePad beschikbaar zijn, benutten in jouw voordeel. Het is zelfs mogelijk om politiewagens te doen slippen of crashen met een druk op het schermpje. Interessant klinkt het niet om als copiloot te moeten spelen en deze feature zal waarschijnlijk ook niet veel gebruikt worden. De meeste functies kun je trouwens zelf tijdens het spelen met de GamePad beïnvloeden zoals we eerder aanhaalden. Een beetje vreemd is wel het feit dat het easydrive menu niet via het schermpje toegankelijk werd gemaakt. Dat was nochtans een verbetering geweest ten opzichte van de directionele toets te hoeven gebruiken.

Een leuke feature aan de Wii U versie is ook dat je records kan delen met vrienden online. Heeft één van je vrienden een snelheidscamera aan een hogere snelheid gepasseerd dan jij, dan zie je dit ook in-game. Heb jij een reclamebord aan een hogere snelheid aan stukken gereden, dan ziet je vriend op die plaats een nieuw bord staan met jouw Mii avatar erop en het record dat je neerzette. Het zijn zaken die het rondrijden en stunten in Fairhaven extra motiveren.

GamesnackBE-Need-for-Speed-Most-Wanted-Screenshot-04

Van start tot finish

Most Wanted is met zijn open en geheel toegankelijke speelwereld misschien wel de meest uitnodigende Need For Speed tot nu toe. Het zou ons niet verbazen moest deze titel ook meer casual gamers aanspreken dankzij de vrijheid die de game biedt. Deze Wii U versie heeft door de functionaliteit van de GamePad zelfs een streepje voor op zijn concurrerende consolebroertjes en is een must have voor iedereen die graag van een race game zonder complexen geniet.

Meer in Reviews, Wii U, Wii U Reviews
Eerste screenshots van Lego Marvel Super Heroes