MAFIA is een reeks die al geruime tijd meegaat. De eerste verscheen in 2002 op PC, PS2 en de originele Xbox. Eerder dan rechtstreeks de competitie aan te gaan met andere open world games, deed MAFIA de dingen op zijn eigen manier. Ook nu in deel 3 vertelt MAFIA een eigen verhaal, met unieke personages, in een aparte stad, in de roaring sixties. Al van bij de eerste trailers werd duidelijk dat MAFIA III de controverse niet uit de weg zou gaan met thema’s als racisme, geweld en prostitutie. Wij poetsen onze tweeloop op en trekken binnen in de beangstigende criminele wereld van Lincoln Clay…

Omerta

Het is 1968 en een tumultueuze periode in het losjes op New Orleans gebaseerde stadje New Bordeaux wanneer Lincoln Clay terugkomt na zijn legerdienst in de Vietnamoorlog. Hij haalt al snel de banden terug aan met zijn broer en zijn vader, maar eigenlijk heeft hij minder goed nieuws te melden. Hij wil namelijk New Bordeaux achterlaten om elders een baantje te zoeken. Voor hij echter dat ongemakkelijke nieuws kan brengen, komt iedereen waar hij om geeft om in een gewelddadige afrekening in het maffiamilieu. Zelf wordt hij voor dood achtergelaten met een kogel in het hoofd. Lincoln laat zich echter niet kisten en wanneer hij uit zijn coma ontwaakt heeft hij nog maar één ding op zijn agenda staan: wraak!

mafia3-1

Het verhaal, dat als een soort Netflix documentary film verteld wordt, weet je onmiddellijk in de wereld van Lincoln te betrekken. De gezichtsanimaties zijn daarbij van ongezien hoge kwaliteit! Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om ook de bewegingen van de tong tijdens het spreken realistische te motion capturen? Euh…misschien willen we het liever niet weten… Maar dit is bijzonder knap. Het helpt ook dat alle acteurs geloofwaardige prestaties neerzetten en gedreven worden door motieven die we als toeschouwer kunnen begrijpen. Naarmate het verhaal vordert wordt het helaas wat moeilijker om voor Lincoln te blijven supporteren. Immers nadat je zoveel mensen koelbloedig met een groot mes hebt omgebracht, voelt het vaak alsof je protagonist een ergere psychopaat is geworden dan het maffia-kopstuk waar hij eigenlijk achter aan zit. Dat kan niet de bedoeling geweest zijn, toch?

Déjà Vu

New Bordeau bestaat uit 9 verschillende districten. Elk van die districten probeer je onder controle te krijgen in je opmars naar de criminele top. Om zo een gebied onder controle te krijgen volg je echter steeds hetzelfde stappenplan. Je vernielt wat eigendommen (smokkelwaar bijvoorbeeld) of dood enkele sleutelfiguren van de organisatie die momenteel de plak zwaait. Dat dwingt 2 luitenants om uit hun schuilplaats te komen, dood ook deze twee, vervolgens de “baas” van het district en het gebied is van jou. Vanaf nu hoef je je minder zorgen te maken over rivaliserende bendes en, aangezien je ook de smokkeloperaties en andere criminele activiteiten overneemt in dat district, brengt het nog wat geld op ook!

Mafia3-2

Hoewel de moment-to-moment gameplay als stealth-cover-based-shooter uitstekend dienst doet, worden de missies al snel saai op die manier. Je doet telkens hetzelfde: je rijdt naar een plaats (soms zelfs twee keer dezelfde binnen een tijdspanne van drie missies), schiet daar ofwel een NPC overhoop of vernielt er wat kistjes en je bent klaar. Je rijdt naar de volgende plaats en je herhaalt dat. Er zijn geen dynamische missie-objectieven die de missie verder uitspitten naarmate je vordert. Neen, helemaal niks. Je rijdt ergens naartoe, je schiet wat en je bent klaar. Op naar de volgende! Zelfs een missie tegen een luitenant of een baas speelt eigenlijk niet anders dan alle andere missies die je daarvoor hebt gedaan. Grand Theft Auto III had in 2001 creatievere missies dan MAFIA III in 2016 en dat is zonde!

End of an era

Het is des te meer jammer omdat de kleine gameplay-loops van sluipen en schieten erg veel voldoening geven. Dat komt grotendeels door de wapens die allemaal krachtig aanvoelen en een serieus bloedbad kunnen aanrichten in de juiste handen. Maar ook je handlangers, die je overal in de spelwereld wapens en voertuigen kunnen leveren, doen je als een echte criminele bad ass voelen! Tel daar nog je upgrades bij die je onderweg kan unlocken voor je accuraatheid en extra health en tegen het einde van de campaign ben je niets minder dan een regelrechte Terminator.

Mafia3-3

De spelwereld van New Bordeaux kunnen we ook alleen maar bejubelen. Een grote open stad die heel afwisselend overkomt als je er doorheen cruiset in een van de mooie cabrio’s uit die periode bijvoorbeeld. Nergens lijken er huizen of gebouwen ge-copy-paste en als dat wel gedaan werd heeft de ontwikkelaar dat verdorie goed verstopt! En laat ons niet de beste soundtrack sinds GTA Vice City vergeten! Met onder andere tracks van The Rolling Stones, Jimmy Hendrix en The Creedence Clearwater Revival kan zelfs de racistische tijdsgeest van de jaren ’60 de sfeer niet meer verpesten.

Upgrade your rig

Over de visuele capaciteiten van MAFIA III kunnen we helaas moeilijk lovend zijn. Wij mogen dan wel geen monster PC hebben, over het algemeen slagen we er toch in om recente games als Deus Ex Mankind Divided op high tot very high settings te draaien, in ultrawide, tegen 60fps.

Niet zo bij MAFIA III helaas! De optimal settings die de game zelf voorstelt hebben quasi alles op “low” en nog steeds heeft het spel de grootste moeite om boven de 30fps te blijven. Bovendien leek de actie af en toe te hikken en te stotteren zonder echt aanwijsbare reden. Wij kregen alleszins het gevoel dat dit spel nog enkele optimalisatie-patches verwijdert is van een vloeiende PC ervaring.

Mafia 3

Dat gezegd zijnde ziet MAFIA III er zelfs op die lagere settings niet lelijk uit, maar wel inconsistent. Sommige taferelen wisten ons aangenaam te verbazen. Bijvoorbeeld hoe het licht reflecteert op de door de dynamische weerseffecten natgemaakte wegen. Maar op andere plaatsen zijn de randjes dan weer zo ruw en de texturen zo flets dat we er liefst zo snel mogelijk aan voorbij vaarden. Ook pop-up is een issue en dat zit volgens ons in de engine. Een straffere GPU gaat daar maar weinig aan helpen.

Settle a debt

Is MAFIA III een slechte game? Neen, verre van! Maar de trieste waarheid is dat wij vandaag meer verwachten van onze open world games. Spellen als Far Cry 4, Shadow of Mordor, Grand Theft Auto V, Just Cause 3 en vele anderen hebben simpelweg meer te bieden dan MAFIA III. Het enige waarin dit crimineel avontuur echt uitblinkt is het verhaal. Met zijn geloofwaardige acteurs, indrukwekkende gezichtsanimaties en spannende intriges is het alleen al daarom de moeite waard om MAFIA III minstens één keer door te spelen. Het is dus niet verkeerd om MAFIA III op je wishlist te zetten voor de eindejaarsperiode, al zouden wij hem niet meteen bovenaan noteren.

Mafia3-4

MAFIA III verscheen op 7 oktober 2016 op PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Wij reviewden de PC-versie van de game waarvoor wij een reviewcode kregen van de uitgever.