Nowhere Studios heeft met Monochroma, een actieve avontuurlijke puzzel platform game, een ècht pareltje gecreëerd! De game heeft iets weg van Limbo , die in 2010 gereleased werd door de indie-studio Playdead. Deze vergelijking is helemaal niet negatief, integendeel. Monochroma laat gamers genieten van een prachtig visueel, intellectueel en emotionele ervaring. De enige kleuren die gebruikt worden in deze game zijn rood, zwart en wit. Het gehele gegeven vindt plaats in een industriële omgeving besprenkeld door alchemie.

Een verhaal van Broederliefde

Het verhaal vindt plaats in een soort dubbele, andere versie van de jaren vijftig waar een groot bedrijf robots verkoopt aan de inwoners van een levendige en mooie stad. Het draait allemaal om twee broertjes en jijzelf speelt in de grote broer. Op een nacht raakt je kleine broertje geïnfecteerd en ben je verplicht hulp te zoeken terwijl er een grote storm opkomt. Hierna kom je terecht in een oude fabriek, waar je heel wat geheimen omtrent het verleden te weten zal komen.

MonoChroma

MonoChroma

De gameplay: echt genieten!

Zoals ik al vermelde moet je dus hulp zoeken voor je geïnfecteerd broertje. Doorheen het spel loop je door oude fabrieken en vreemde duistere locaties. Er is heel wat puzzelwerk voorzien vooraleer je in een nieuw hoofdstuk beland. Je moet je broer doorheen heel de omgeving zien te loodsen, omdat hij zelf niet kan lopen door zijn ziekte. Je kan hem wel opnemen en een eindje dragen, maar om de puzzels te kunnen oplossen moet je telkens je kleine broertje in het licht plaatsen. Je bent beperkt, want terwijl je iemand opheft kan je bijvoorbeeld niet naar alle elementen springen. Creatief zijn en goed nadenken is dus een absolute vereiste. Daarboven mag je je compagnon ook niet te ver achterlaten. Je moet dus eerst het probleem qua doorgangen zien op te lossen vooraleer je je broertje weer kan oppakken en verder gaan in de game. Beide karakters moeten dus zien te overleven om de game te kunnen winnen. Doodgaan in de game is absoluut geen ramp, want de game is namelijk voorzien van een game vriendelijk checkpoint systeem. Een zeer creatief, aangenaam en prachtig concept.

MonoChroma

MonoChroma

Sfeer, muziek, graphics, heerlijk betoverend!

Wat een heerlijk betoverend concept heeft deze game! De sfeer is duister ingesteld met hier en daar een melancholische toets en de spanning is op elk moment te snijden . Erg mooi is dat er enkel met de drie kleuren rood, zwart en wit gewerkt wordt. Hierdoor krijgt de game en gameplay een speciale toets. De no nonsens en erg mooi uitgewerkt graphics zijn netjes en verfijnd. Ook de muziek is erg aangenaam en zorgt voor enkele kippenvel momenten.

MonoChroma

MonoChroma

De game en zijn concept zijn ronduit briljant en imposant! Tot het kunstzinnige toe bijna. Om minpuntjes te bedenken moeten we wel heel diep gaan graven…het enigste dat ik me zou kunnen bedenken is dat de game en het concept  misschien iets teveel gebaseerd is op dat van Limbo. Maar al bij al is dat maar een akkefietje, want uiteindelijk begeef je je toch in een heel ander verhaal en een andere sfeer. Ik kan alleen maar nog toevoegen dat deze game een geniaal verhaal en concept bevat, de gameplay vlot, de graphics zijn top en al deze elementen zetten de volledige game om in een verrassend goede game. The good stuff!

Meer in PC Reviews
Chronology Review