Je hebt XCOM 2 helemaal uitgespeeld maar je honger naar tactische turn-based squad actie is nog niet gestild? Dan heeft SkyBox Labs misschien wel een passend dessert voor je onder de vorm van TASTEE: Lethal Tactics. Na een gunstige ontvangst op Steam’s Early Access heeft de game ondertussen het levenslicht gezien en je kan het spelletje nu voor slechts €14,99 aan je steam-bibliotheek toevoegen. Maar zou je dat wel doen?

Meet the crew

In TASTEE speel je met een team van 4 tot 6 leden. Elk hebben ze hun eigen looks en persoonlijkheden, maar bovenal zijn ze ingedeeld in de typische squad-klasses. Je hebt de sniper, minder mobiel maar met dodelijke lange-afstandsprecisie. De shotgunner die vijanden kan verrassen door deuren in te beuken. De demolition-expert die de boel kan opblazen indien nodig en de gunman die met zijn pistool en flashbangs verrassend efficiënt is in het clearen van kamers. Je zal ze allemaal moeten aansturen en het beste moeten maken van hun vaardigheden om de verschillende slagvelden te overleven.

TASTEE Screenshot (6)

De cartoony karakters hebben elk een eigen persoonlijkheid en speciale vaardigheden

Micro-management

Het eerste wat ons opvalt in de tutorial is de diepgang aan commando’s die je je teammates kan geven. Je kan een waypoint instellen waarnaar ze zullen lopen. Dat spreekt voor zich. Maar je kan ook volledig bepalen hoe ze dat moeten doen. Wandelend of in een sprintje? Gebukt? Moeten ze naar een bepaalde richting kijken? Wil je dat ze vijanden al lopend onder vuur nemen of wil je dat ze stoppen om vijanden uit te schakelen? Dit geeft je een grote mate van vrijheid en verschillende opties om een conflict op te lossen. Maar anderzijds is het soms ook wat klungelig. Vergeten je mannetje te zeggen dat hij eerst moet rechtstaan vanachter zijn dekking alvorens naar je waypoint te gaan? Dan zit je nu met een soldaat die al hurkend, tegen een slakkengangetje, midden op het slagveld een schietschijf loopt te wezen. D’oh!

TASTEE Screenshot (7)

Er zijn verschillende omgevingen, maar allemaal hebben ze dodelijke hoekjes en lange sniper lanes

Dat soort micro-management van hun hele doen en laten, zorgt enerzijds voor een tactisch sterke game. Maar het vertraagt ook het tempo van TASTEE aanzienlijk. Voor elk karakter heb je namelijk al snel een klik of 5 nodig om hem of haar te laten doen wat je wil. Doe dat maal 6 squad members en je snapt waarom deze game nu niet meteen voor de gemiddelde adrenalineverslaafde game-junkie bedoeld is.

A deadly game

Als het spel één woord in zijn titel niet gestolen heeft, is het wel “Lethal“. Immers de kleinste fout kan een teammate het leven kosten. Die vergissing van daarnet waarbij je soldaat al bukkend over het veld liep? Yep, dat is einde verhaal voor die soldaat. Met maar een handvol teammates ter beschikking kan je je dus nauwelijks fouten permitteren. Gelukkig kan je wel eerst een preview van je bevelen zien. Zo krijg je een goed idee van de mogelijk consequenties alvorens echt tot de actie over te gaan.

TASTEE Screenshot (10)

TASTEE is niet makkelijk, verwacht niet meteen een klinkende overwinning

Het blijft echter bij een mogelijke uitkomst van je orders. Immers in tegenstelling tot (sorry, opnieuw) XCOM bewegen jij en je tegenstander niet om beurten. Je kan dus de bewegingen van de vijand niet zien om daar op jouw beurt een passend antwoord op te verzinnen. Hier plannen beide partijen namelijk gelijktijdig hun volgende zetten en pas wanneer beiden op “commit” klikken, speelt de game verder. Pas dan kan je de werkelijke gevolgen van je commando’s aanschouwen. Meestal, met 12 strijders die over het slagveld bewegen in allerlei patronen en elkaar onder vuur nemen, is dat een zodanige clusterfuck dat het pas achteraf duidelijk wordt wat er nu precies gebeurd is.

Alt+Tab

Dat hele principe geldt trouwens zowel voor games tegen de A.I. in de 30 missies van de campaign, als voor de 1vs1 multiplayer matches online. Beide partijen moeten hun orders bevestigen of de game gaat niet verder. Dan moet er toch een timer zijn, zou je denken. Anders kan je tegenstander er oneindig lang over doen om zijn beurt af te maken. Inderdaad, maar desondanks is er hier geen timer voorzien! Niks houdt je opponent (of jezelf wat dat betreft) tegen om terug naar pornhub te alt+tab’en en zo de ronde tot stilstand te dwingen. Sterker nog! Je tegenstander kan offline gaan en pas dagen later zijn beurt afmaken. De game mailt je dan dat er beweging is geweest in je partijtje en zo speel je verder zonder beiden simultaan online te zijn. Een bizarre keuze van Skybox Labs en eentje die we eerder in de mobiele gamesmarkt verwachten, niet op een desktop.

TASTEE Screenshot (5)

Een tekstboodschap waar je jammer genoeg veel gaat naar moeten staren online

TASTEE is een bijzondere game met enkele gedurfde keuzes die we zeker respecteren. Maar het resultaat is wat wisselvallig. Wij vinden het net iets té omslachtig om iedere beweging van elk karakter te managen. Doordat plannen en uitvoeren telkens gelijktijdig met je tegenstander gebeuren, is het moeilijk om je op basis van strategisch inzicht in een betere positie te spelen. Er lijkt telkens ook wat geluk bij te pas te komen om de bewegingen van het andere team juist de gokken. Dat ondermijnt het hele “tactics” aspect van de titel toch enigszins. Tenslotte kunnen we Skybox Lab’s keuze om de multiplayer op deze manier aan te pakken niet begrijpen.

Desondanks is er hier een originele en belonende strategie-game te vinden die onmiskenbaar een euforisch gevoel kan losweken wanneer je orders tot de verhoopte uitkomst leiden. Was je voorheen al verkocht aan games als XCOM, Frozen Synaps en Doorkickers, dan is deze TASTEE eentje die je gerust aan je collectie kan toevoegen. Maar ook als je er €14,99 voor overhebt om eens iets nieuws te proberen, zijn er slechtere keuzes op de steam-store te maken dan dit strategisch tussendoortje.

TASTEE: Lethal Tactics Review
Diepgaande strategieUitdagende campaignScherpe prijs
Micro-managen van je teamSoms meer geluk dan wijsheid nodigVreemd multiplayer model