We hebben het al een tijdje niet meer over DOOM gehad en dat is zonde. De game wist namelijk terecht een hoge score in de wacht te slepen. Ondertussen heeft id software aardig aan de multiplayer gesleuteld met allerhande updates. Zo kregen we bijvoorbeeld al 2 nieuwe gamemodes: een capture-the-flag variant “Exodus” en een King of The Hill mode die “Sector” heet. Vorige week zag het eerste betalende pakketje premium DLC getiteld “Unto The Evil” het levenslicht. Wat krijg je in dit pakket en is het de moeite?

Same old

Om te beginnen voegt deze update 3 nieuwe maps toe aan de rotatie: Ritual, Cataclysm en Offering. We hebben echter wat gemengde gevoelens over deze arena’s. Begrijp ons niet verkeerd: ze zien er goed uit en ze zijn meer dan functioneel. Maar we vinden het jammer dat ook deze levels in hetzelfde thema als de standaard maps blijven. We krijgen opnieuw ruïnes in de hel en een sci-fi fabriek. Waarom niet eens een echte lava-map? Of waarom niet eens zotte dingen doen met portals en environmental hazards? Het blijft allemaal wat te braaf.

Daarnaast voelen de maps ook groot aan. Te groot soms. Dat komt de flow van de multiplayer-potjes niet ten goede. DOOM is al te traag om zichzelf een volwaardige arena-shooter te noemen en deze grotere maps maken dat des te meer duidelijk. Voor ons mocht het kleiner en chaotischer.

Shooting iron

Gelukkig krijgen we naast maps ook 2 wapens: de UAC EMG pistol en de Kinetic Mine. De pistol speelt als een pocket-sniper en is leuk om te gebruiken, daar kunnen we niet over klagen. Maar dit is geen nieuw wapen. Gameplay-gewijs is dit een reskin van de campaign-pistol waarmee je de game start. Je kan hem semi-automatisch spammen. Maar wil je ernstig damage doen, kan je hem ook chargen. In capabele handen is dit een 2-shot killmachine. Gelukkig zorgen de beperkte mate van auto-aim (op console althans) en de tragere fire-rate ervoor dat dit geweer gelukkig niet pay-to-win overpowered is.

The cheese is real

De kinetic mine is een ander verhaal en in onze ervaring is een dergelijke proximity mine in een multiplayer game altijd een slecht idee. Zij die de claymore-hoogdagen van Call of Duty Modern Warfare nog hebben meegemaakt, weten waarover we het hebben! Hier is geen skill voor nodig. Je gooit het ding gewoon ergens neer en wacht totdat een nietsvermoedende vijand in de buurt komt. Je ziet of hoort de dingen nauwelijks, dus te vaak ontploft er eentje in je gezicht zonder dat je enig verweer hebt.

Harvesting souls

Last but not least krijg je ook een gloednieuwe demon “The Harvester” en dit is niet van de minste. Hij (of zij?) heeft een dodelijke bliksem-straal en als je hiermee kills haalt, laadt je tweede ability op: een dodelijke area of effect aanval.  Net als andere demons kijk je maar beter uit wanneer de vijand hem weet te bemachtigen. De Harvester is zonder twijfel de highlight van deze DLC en, indien je DOOM nog regelmatig in multiplayer speelt, volgens ons op zich al de 14,99 euro (of 39,99 euro in de seasonpass) waard waarvoor deze megabytes over de toonbank gaan.

Party up freeloaders!

Als allerlaatste krijg je nog een aantal bonus-patronen en kleuren om zowel je marinier als je wapens mee te pimpen. Ook enkele taunts en uitrustingsstukken zijn exclusief voor deze DLC. Zelf hechten we echter minder belang aan dit soort cosmetische items. Als extra’tje nemen we het graag erbij, maar we zouden hier nooit klinkende munt voor betalen.

Rest ons nog te vermelden dat DOOM een leuk systeem heeft bedacht om de DLC maps wat meer in de rotatie te krijgen. Zodra immers de party-leader de DLC bezit, kan iedereen in de party op de maps spelen! Opgelet: deze freeloaders kunnen niet de wapens of de demon selecteren, die blijven exclusief. Maar op zich is dit een dankbare manier om toch mee te profiteren van de maps.

Zouden wij de DLC aanbevelen? Als je DOOM al terug aan de kant had gelegd, gaat dit waarschijnlijk niet voldoende zijn om je terug in de multiplayer te zuigen. Maar als je de game nog geregeld speelt is vooral de demon een leuke toevoeging die we niet zomaar links zouden laten liggen.

DOOM-Unto-the-Evil-03

DOOM DLC#1 Unto The Evil is verschenen voor PlayStation 4, Xbox One en PC

Wij speelden de PlayStation 4 versie.