Square Enix deed er haast 10 jaar over maar na lang wachten is het zover: Final Fantasy XV is eindelijk verkrijgbaar! De nieuwste telg in deze epische JPRG-franchise maakt alvast grote beloftes. Voldoende moderne elementen om de next-gen Final Fantasy genoemd te mogen worden, maar tezelfdertijd een terugkeer naar de roots van de serie. Wij smeren 2 potten gel in ons haar en zoeken uit of dit resulteert in een game die je in huis moet halen.

Verraad en wraak

De game focust zich op Noctis, de kroonprins van Lucis, die zijn koninkrijk terug probeert op te eisen nadat de vijandige natie Niflheim de koning verraden heeft. Samen met Ignis, Gladiolus en Prompto gaat Noctis de strijd aan om zijn vader op te volgen en zijn rol als koning te vervullen. Hiervoor moet hij de koninklijke wapens opsporen om zo het magische kristal van zijn koninkrijk te beschermen.

FF XV 5

Het decor voor dit verhaal is alvast niet mis. De wereld van Eos is adembenemend en als speler heb je gelukkig alle vrijheid om er in rond te dolen. Echt een open world game durven we het niet noemen, maar het komt dicht in de buurt. Dat betekent aan de andere kant wel dat je vaak lange afstanden moet ovebruggen. Maar geen nood, daarvoor heb je een prinselijke bolide ter beschikking: de Regalia. Niet alleen kan je deze upgraden bij mechanieker Cindy (denk daarbij aan een persoonlijke touch voor het uitzicht van de wagen, een compressor en betere lampen die van pas komen in nachtelijke gevechten), hij brengt je bovendien overal heen waar je naartoe wil. Vergeet alleen niet om geregeld de benzinetank eens te vullen. Maar tankstations zal je sowieso moeten bezoeken want in de buurt ervan vind je telkens een shop en een restaurant. Hier kan je op krachten komen met een maaltijd of deelnemen aan een jacht-event om je skills op de proef te stellen en extra loot te scoren.

Chocobo!

Toch is de Regalia niet je enige optie. Fans van de reeks kunnen alvast juichen want Chocobo’s maken opnieuw hun opwachting! Deze guitige struisvogel-achtige wezentjes doen prima dienst als all-terrain “voertuig” in Final Fantasy XV. Ze kunnen immers naast lopen ook springen, glijden en sprinten. Eigenlijk alles behalve vliegen. Mits je ze de juiste voeding geeft, steken ze zelfs een helpend handje toe in de gevechten!

FF XV 4

Kookles

Over voeding gesproken, je hebt binnen de game verscheidene skills die je kunt ontwikkelen. Eentje daarvan is koken! Waarschijnlijk denk je: “Waarom is dat nu weer belangrijk?”. Wel, door je kook-skills te perfectioneren kan je ingewikkeldere schotels bereiden. Hoe ingewikkelder het gerecht, hoe beter. Aan de gerechten zijn immers veel positieve effecten verbonden die je zullen helpen in de strijd tegen jouw vijanden. De juiste schotels zullen je teammates ook genezen na een zwaar gevecht op leven en dood. De boodschap is dus om zeker de verschillende ingrediënten te verzamelen die in de wereld te vinden zijn en om geregeld terug te keren naar een kamp waar je lekker kan kokkerellen.

Naast ingrediënten heb je echter ook recepten nodig en die kan je dan weer leren door op restaurant te gaan of door bijvoorbeeld te gaan vissen. Final Fantasy blijft immers een Role Playing Game dus een rol als visser oppakken moet daar zeker bij zijn!

FF XV 2

Toon je combat skills

Maar koken is natuurlijk maar een hulpmiddel om je team krachtig genoeg te krijgen voor de gevechten! Daar draait het gelukkig nog altijd om. In combat heb je, net zoals in de rest van het spel, wederom opties te over. Niet alleen kan je vrij een type wapen kiezen (greatswords, magische wapens, geweren en alles daartussenin), ook komen hierin al je vaardigheden die je doorheen het verhaal en de sidequests levelde aan bod. Je teamgenoten zijn daarbij niet te missen assets die je steeds kan inzetten om te komen helpen met hun specifieke vaardigheid. De één is gespecialiseerd in het vechten met magische krachten, de andere laat zijn guns voor zich spreken.

FFXV 1

Tijdens gevechten wordt je trouwens beoordeeld op je getoonde strijdkrachten (tijd, finesse en aanval) die later belangrijk zijn voor het uitdelen van je EXP.

Toch heeft de combat in FFXV ook een nadeel, namelijk dat het soms moeilijk is om je specifiek op één vijand te focussen. Wanneer je vijanden in groep aanvallen wordt het hierdoor een onoverzichtelijke clusterf*ck als je niet oplet.

Conclusie Final Fantasy XV

De verhaallijn mag dan misschien niet één van de sterke punten zijn, toch belette dit ons niet om uitgebreid te genieten van al het moois dat deze titel wel te bieden had. Daarom durven we stellen dat Final fantasy XV een echte aanrader is voor alle JRPG-liefhebbers en eigenlijk bij uitbreiding alle gamers. Dankzij de prachtige open wereld en de uitgebreide waaier aan keuzes zowel in je progressie als de combat en de dialogen voel je je onmiddellijk verbonden met het lot van deze spelwereld. Combineer dit met zeer flexibele en uitgebreide gameplay en je bent uren zoet. Daarbij kan Final Fantasy prat gaan op de prachtige graphics die we ondertussen gewoon zijn van de franchise. Aanrader!

Final Fantasy XV verscheen voor PlayStation4 en Xbox One.

Wij reviewden de PS4 versie waarvan we een reviewexemplaar van de uitgever kregen.

Final Fantasy XV