God Eater 2 Rage Burst, ontwikkeld door Shift en uitgegeven door Bandai Namco, is eigenlijk een remake/remaster van het in 2013 op PS Vita verschenen origineel. Deze JRPG franchise bestaat dus al enkele jaren, maar toch zijn er slechts twee delen verschenen in de reeks: God Eater Resurrection (2011) en God Eater 2 Rage Burst. Misschien was de reden daarvoor dat de serie buiten het land van de rijzende zon nooit aansloeg bij het grote publiek? Bandai Namco wil God Eater echter nog eenmaal een kans gunnen op het grote succes en geeft daarom samen met deze God Eater 2 een downloadcode mee voor het eerste deel uit de reeks. Dank u wel beste uitgever, maar maakt dat het de moeite waard om de sprong in deze franchise te wagen?

Verhaal en gameplay: Eigenaardige setting en woelige actie!

Het verhaal begint in 2074 en als speler ben jij aangesloten bij de “Blood Unit”. Dit is een militaire organisatie met als doel het uitroeien van hardnekkige “Aragami” monsters. Ze doen dit door “God Arc” wapens te vervaardigen uit het DNA van de monsters zelf en die met de typische anime-flair die je van God Eater mag verwachten in te zetten in hun strijd. Nieuw in dit deel van de reeks is dat je “Blood Arts” kan koppelen aan je wapen en die helpen je om je aanvallen nog straffer te maken!

god-eater-2

Aragami betekent zoveel als “wrede goden” en wanneer je deze demonen velt, kan je er voor kiezen om ze op te eten (God Eater…snap je ‘m?) en dat geeft je op zijn beurt weer de mogelijkheid om je wapens te upgraden of speciale vaardigheden te unlocken. Bovendien kan je dankzij de bullit editor zelf kogels vervaardigen en die speciale eigenschappen meegeven zoals frost of fire damage!

Moe van dat slachten en schransen? Dan kan je terugvallen op “Friar”, een mobiele basis die tevens dienst doet als hub voor het spel. Missies kan je dus hier terugvinden, alsook tips en de typische RPG-handelaren om je loot te verkopen en nieuwe euh…swag…te kopen. Tenslotte is dit ook je startpunt om co-op missies te lanceren, maar wij vonden helaas niemand online om een potje mee te JRPG’en.

god-eater-2-rage-burst-3067-4

Audiovisueel: niet wat het moet zijn

Grafisch stelt de game teleur. God Eater 2 kan maar met moeite verbergen dat het een remaster is van een PS Vita game en dat is zonde. Bovendien wordt de leeftijd van dit spel pijnlijk duidelijk wanneer onze heroïsche opmars gestuit wordt door onzichtbare muren. Op de PSVita had dit misschien nog door de beugel gekund in 2013, maar op PS4 is dit in 2016 volgens ons totally not done. En dan zwijgen we nog van personages die er wazig uitzien wanneer je ze van een afstandje bekijkt en plaatsen waar we gewoon de pixels kunnen tellen. Bovendien, eens de actie begint te lopen, wordt het al snel een visueel zooitje. Kijk naar de screenshots en je merkt meteen wat we bedoelen.

Wat het geluid betreft kunnen de soundtracks er best nog wel mee door. Maar door het ontbreken van voice acting (alle dialogen gebeuren in old skool tekstballonnetjes), was er niks dat ons onder de indruk bracht.

199cd7cc5df4c3fac4d1f37c2822a5bc_1920_kr
Conclussie: matig over de hele lijn

Wat God Eater 2 Rage Burst het meeste tegenhoudt, meer nog dan de zeer matige grafics, is dat er nooit een flow in de game lijkt te kopen. Na elke missie wordt je terug gesmeten naar de Friar hub waar je dan weer een tijdje moet rondhangen om te levellen, wat rommel te verkopen, tips ‘n tricks te lezen en wat tekstballonnetjes door te klikken. Vervolgens lanceer je weer de volgende missie en voor je het goed en wel beseft zit je terug in Frair dezelfde dingen te doen. Dat is niet omdat de missies zoveel fun zijn en de tijd aan je voorbij vliegt. Nee, eerder omdat je in een roes raakt door de repetitieve grind-gameplay in deze titel. De enige frisse vernieuwing die God Eater 2 leek te brengen was het crafting systeem voor je verschillende types kogels. Maar ook dit wordt al snel ingewikkeld en als speler krijg je dit allemaal op te korte tijd door je keel geduwd.

Ja, je krijgt God Eater 1 als bonus bij je aankoop en ja, het spel bevat knappe filmpjes van de animereeks waarop het gebaseerd is. Maar dat maakt het volgens ons nog steeds niet de moeite waard om je hierin te verdiepen. Misschien kunnen we het nog voorzichtig aanbevelen als je fan bent van de anime-serie? Een gemiste kans dus voor Bandai Namco om ons te overtuigen van deze JRPG-reeks.

god-eater-2-anime

God Eater 2 Rage Burst verscheen op 30 augustus 2016 voor PS4, Ps Vita en PC.

Wij reviewden de PS4 versie.