Nadat eerder dit jaar Valentino Rossi: The Game het MotoGP racen met succes in de spotlight zette, is het deze keer de beurt aan Ride 2. De opvolger van Ride, die in 2015 door Milestone uitgebracht werd, brengt één van de grootste collecties motoren ooit met zich mee en een brede waaier aan circuits. Maar zei een filosoof niet ooit “de motoren maken de racegame niet“? Wij vullen de brandstoftank en knallen wat rondjes om uit te zoeken of ook de gameplay  aan onze eisen voldoet.

The Choice Is Yours!

Met zo’n 200-tal motoren is dit meteen de grootste keuze die wij als gamers ooit in een motor-racegame gekregen hebben. Forza en Gran Turismo hebben al eerder zulke aantallen gehaald, maar racegames met auto’s hebben meestal wel een stapje voor op gebied van gameplay en autokeuze omdat deze veel frequenter uitgebracht worden en een grotere playerbase hebben. Milestone slaagt er echter in om die achterstand met Ride 2 enigszins dicht te rijden.

ride-2-3

Met keuzes gaande van lichte en behendige 125cc 2-takt motoren tot de overdreven krachtige Superbikes met +200pk waarvan je het voorwiel amper aan de grond kan houden, is er dus voor ieder wel wat wils. Elk type voelt ook meteen anders aan en geeft een realistisch gevoel weer. De gameplay is dus wel in orde, al toont de AI af en toe zijn problemen met overmatig agressief gedrag en ronduit dwaze maneuvers om je in te halen!

Het geluid is voor de meeste motoren een stuk beter dan in de vorige uitgave en ook de graphics zijn er op vooruit gegaan, maar het is nog steeds geen uitzonderlijk goed uitziende game. We kunnen er mee leven, maar het heeft niet veel over.

The Ring

De circuits zijn, zoals we van Milestone gewoon zijn, terug heel accuraat weergegeven, iets wat toch essentieel is voor fans van de sport. Nieuwe toevoegingen zoals de iconische International North West 200 en Ulster GP maken samen met de alom bekende Nordschleife hun intrede en zijn zeer welkom, ze zorgen immers voor een mooie variatie. De stop-and-go straatcircuits met haakse bochten begonnen in de eerste game nogal vlug tegen te steken. Gelukkig dus komen ze hier merkelijk minder voor.

ride-2-kawasaki

Ook speelt customisatie terug een grote rol. Je kan voor elke motor upgrades vrijspelen en kopen om deze wat extra vermogen te geven of aan te passen aan jouw specifieke rijstijl. Wil je wat extra remkracht? Geen probleem. Meer acceleratie? You got it. Op visueel vlak is er echter weinig te veranderen aan de motoren. Net zoals in de eerste Ride gaat het niet veel verder dan de spiegels van de motor halen en kiezen tussen een beperkt aantal kleurschema’s. Je rider kan je daarentegen wel laten uitzien zoals je zelf wil, en er is een ruim aanbod aan roze lederen pakjes voor de liefhebbers. We’re not judging.

Gamemodes Galore

Als laatste moeten we het nog even hebben over de gamemodes. De klassiekers zoals Quick Race, Time Trials en Split Screen zijn uiteraard terug aanwezig maar dat zal niemand verbazen. De World Tour Events hebben echter een revisie gekregen en ze gaan nu iets anders te werk. Je krijgt een seizoen van X aantal races, en je kan zelf kiezen welke wedstrijden je doet om dit seizoen te voltooien. Gaande van normale races met een bepaald aantal ronden, tot inhaalraces en races tegen de klok kun je dus zelf kiezen welke je het liefste doet. Na elk succesvol seizoen krijg je een hoop reputatiepunten en credits waarmee je motoren en upgrades kan kopen. Daarnaast zijn er na elk seizoen nog Invitational Events die je een andere uitdaging bieden waarbij motoren en een groter aantal credits op het spel staan. Een online mode is ook aanwezig, maar deze is net zoals in de eerste Ride een beetje een teleurstelling en brengt niks nieuws met zich mee.

ride-2booster-1

Met een gigantisch aanbod aan motoren en circuits, talloze customisatie-opties voor je motor en een zeer uitgebreide World Tour is dit een absolute must-have voor de liefhebber! Kunnen we Ride 2 ook aan niet motorliefhebbers aanraden die misschien nooit eerder een motorracegame speelden?  Dat is lastiger. De gameplay balanceert weliswaar prima tussen sim en arcade, waardoor nieuwkomers hem snel onder de knie zullen krijgen. Maar de vervelende AI, het ontbreken van een sterke online multiplayer en de ruwe randjes in de visuele presentatie lijken ons een te grote struikelblokken voor de beginnende motorracer om hier echt van te genieten. Als Ride 3 nog een klein beetje sleutelt hieraan, hebben we volgend jaar misschien wel de killer-motor-game in handen!

Ride 2 verscheen op 7 oktober 2016 op PlayStation 4, Xbox One en PC.

Wij reviewden de PS4-versie van de game waarvoor de uitgever ons een reviewexemplaar bezorgde.

Ride 2