Heel lang geleden, in 1989 om precies te zijn, kwam Reflections op de proppen met de actie-platformer Shadow of the Beast voor de AMIGA. De game werd door de pers laaiend enthousiast onthaalt en oudere gamers herinneren zich het spel vast nog als een van de klassiekers van die tijd. Hoofdzakelijk dankzij een nieuw grafisch parallax effect, dat de 2D game een zweem van 3D gaf, en een geweldige soundtrack van de hand van David Whittaker, wordt er al eens nostalgisch teruggeblikt op dit stukje software. De historische game, die trouwens als een unlockable ingesloten zit in deze remake, heeft de tand des tijds helaas helemaal niet doorstaan! Hopelijk dus brengt de remake het er beter van af…

A tale of vengeance

In Shadow of the Beast speel jij het beest Aarbron. Lenig, snel en met Wolverine-achtige klauwen aan je handen hak je vijanden moeiteloos aan stukken. Maar ondanks die kracht ben je slechts de slaaf van Maletoth, een kwade tovenaar die je als mensenbaby weghaalde uit je huis en je omvormde tot dit bloeddorstige wezen. Op Maletoth’s nieuwe strooptocht krijg je echter een flashback die je herinnert aan de wreedheid van je meester. Je keert je tegen Maletoth en weet je te bevrijden van de leiband die je in zijn macht houdt. Met je herwonnen vrijheid en nieuwe krachten vertrek je op een (niet zo heel lange) reis om wraak te nemen op Maletoth.

shadow-of-the-beast-screen-03-ps4-us-10nov15

Suckerpunched

Shadow of the Beast is een 2,5D actie-platformer met de nadruk op combat. Dat is onfortuinlijk want de combat in dit spel draait vierkant. We kunnen ergens wel voelen waar ontwikkelaar Heavy Spectrum Entertainment Labs voor ging, namelijk een ritmische brawler zoals de mobile game One Finger Death Punch. Alleen is Shadow of the Beast veel, véél, véél slechter dan dat gratis mobiele spelletje! SOTB voelt immers nooit zo precies of zo vloeiend aan. Bovendien duren animaties telkens te lang. Wanneer je dus bezig bent met een vijand rechts van je op stijlvolle wijze van wat ledematen te ontdoen, slaat de vijand links van je je onvermijdelijk in de rug.

Tot overmaat van ramp stunned geraakt worden je ook, waardoor de vijand rechts van je weer kan uithalen, wat je opnieuw stunned en een opening creëert voor de vijand links van je. Eén misstap wordt dus meteen afgestraft met 2, 3 of 4 punten af van je levensbalkje zonder dat je daar ook maar iets aan kan doen! Er is maar één optie en dat is perfect in het ritme zitten en dat ritme door een hele reeks van 30 vijanden aanhouden, iets wat slechts zeer zelden zal lukken. Wij zijn niet rap van controllers richting TV te slingeren, maar dit spel kwam er venijnig dichtbij!

shadow-of-the-beast-4

I have no idea

Het helpt ook niet dat de ontwikkelaar niks uitlegt over zijn spel. De eerste level dient een klein beetje als tutorial, maar dan nog blijven heel wat dingen onbeantwoord. Zelfs de quick tips op het laadscherm (nu ja, de laadtijden zijn lang genoeg om van slow tips te spreken), brengen geen soelaas. Hoe het hele score systeem precies werkt is ons grotendeels een raadsel bijvoorbeeld. Maar ook kan je op sommige plaatsen in de level oversteken naar de shadow realm waarbij je een “gift” kan geven of een tegenstander kan verslinden. Wat dat geschenk is, wat dat doet en waarom ik dat zou willen afgeven is een volkomen raadsel dat de game nooit uitlegt! Wij hebben enkele keren “gift” geselecteerd, maar er leek niks uit onze inventory te verdwijnen dus wat hebben we precies afgestaan? Zo zijn er talloze kleinere dingen die je maar zelf op een of andere manier moet zien uit te vissen.

shadow-of-the-beast-5

En dan hebben we het nog niet over een vreselijke leveldesign gehad. Shadow of the Beast kan je eigenlijk nauwelijks een remake noemen, want buiten de namen van enkele sleutelfiguren heeft deze 2016 versie weinig gemeen met het 1989 origineel. Maar nét het ene punt dat ze besluiten te houden naast die namen is het archaïsche leveldesign dat je voortdurend doet backtracken en je in de war brengt over waar je nu precies heen moet. Dat sommige sleutel-items die je nodig hebt om verder te raken in de game angstvalliger verstopt zijn dan de secrets helpt natuurlijk ook voor geen meter! Bovendien verliest het spel het weinige momentum dat het tijdens de combat had ook nog eens helemaal bij het klungelige platformen en de puzzels die slecht afgekeken voelen van Oddworld Abe’s Oddyssee. Wat een puinhoop!

It’s over…

Meestal klagen we als een spel te kort is, maar bij Shadow of the Beast zouden we het haast een pluspunt durven noemen dat deze onzin niet langer dan 3-4 uur duurt. Ben je een completionist dan kan je hier nog vele uren extra uithalen met het vinden van secrets, het verslaan van vrienden op scoreboards en het ontrafelen van het verhaal. Elk ras in dit spel immers spreekt in gibberish en de ondertitels moet je unlocken. Totdat je dat gedaan hebt kan je dus weinig opmaken van wat er in vredesnaam gaande is. Maar wij raden aan om jezelf die moeite te besparen. Negeer zowel het origineel als deze remake want aan 15 euro staan er genoeg games op de PSN-store en de meeste daarvan zijn beter dan wat Shadow of the Beast te bieden heeft.

Shadow of the Beast is een PS4-exclusive die op 17 mei 2016 verscheen.

Wij kregen een code van de uitgever voor deze review

Shadow of the Beast