Sherlock Holmes The Devils Daughter, uitgegeven door Bigben Interactive en ontwikkelt door Frogwares, sleept je mee in een nieuw crime scene adventure. Sherlock heeft al heel wat avonturen meegemaakt en zich in menig misdaad mysterie verdiept. Ook in dit achtste deel van de franchise sleurt hij je mee in vijf nieuwe dossiers die moeten behandeld worden. Elke zaak levert je zo’n tweetal uurtjes gameplay op. Tijd voor jou dus om onder te duiken in de wereld van criminologie en delinquente personen, voorwerpen, situaties of omgevingen te bestuderen en er conclusies uit te trekken wat in The Devils Daughter niet echt makkelijk blijkt te zijn…

Het verhaal: een zoektocht op zich

Je bevindt je in Baker Street, waar twee nieuwe mensen wonen. Eerst is er Alice, een nieuwe buurvrouw die wat verdacht overkomt. Bij haar is er een kleine jongen. De bedoeling is dat jij op zoek gaat naar de verdwenen vader van dit kind. En dan heb je ook Katelyn, zij is de adoptiedochter van Sherlock Holmes. Het is in het begin niet echt duidelijk hoe het hele verhaal in elkaar zit, maar gaandeweg komen alle aspecten samen die jij moet zien om te vormen tot één geheel. In volgende zaken moet Holmes nog misdrijven zien op te lossen in het historische London. Zo moet hij bijvoorbeeld een moord in een archeologische club oplossen, verdwenen werkmensen terugvinden en de reden van een uit de hand gelopen verkeersongeluk acterhalen. Op het einde van iedere zaak kan jij het recht in eigen handen nemen en beslissen wie je vrijuit laat en wie je aan de autoriteiten overlevert.

baker street the devils daughter

De gameplay: Casebook en methodisch onderzoek

Wie Crimes and Punishments heeft gegamed weet al zo’n beetje waar hij zich kan aan verwachten en hoe de gameplay werkt. Om alles te kunnen onderzoeken en alle puzzelstukjes van het hele mysterie samen te voegen, moet je dikwijls vanuit je appartement in Baker Street reizen naar andere locaties. Ook kan je in je appartement bewijsstukken van dichterbij bekijken of het archief raadplegen. Getuigen kunnen ook worden geïnterviewd. Kortom alles wat in een echte crime scene kan en/of moet gebeuren kan ook hier in deze game worden uitgewerkt. Bij nieuwe personages kan je een cold reading techniek toepassen waardoor je meer over de persoon in kwestie of zijn/haar leven kan te weten komen.

De kunst is logische verbanden te leggen tussen alles en zo de clue van de misdaad te ontrafelen. In het menu kan je dan ook letterlijk de gedachten van Sherlock Holmes met elkaar verbinden als hulp naar het oplossen van de zaak toe. Trek je uiteindelijk toch een verkeerde conclusie dan kan je herladen of alsnog met de game verdergaan. Het is opletten geblazen, goed nadenken en alles juist zien te linken, want je wilt toch niet een onschuldige de gevangenis in sturen, toch?

sherlock hi

Extra’s: minigames en andere actie

In de game zijn heel wat minigames verwerkt. Alhoewel deze volgens ons niet echt een meerwaarde bieden maar eerder zorgen voor extra sfeer in de game. De één zal dit leuk vinden, de andere eerder irritant. Soms hebben ze te maken met je case, maar soms ook niet en dan lijkt het alsof deze enkel gemaakt zijn om even te kunnen pauzeren, je hoofd even te laten rusten of gewoon voor de fun. Ze missen hun doel een beetje vonden we. Het gaat hier om balanceren op een balk… zakkenrollen en afluisteren… (dan moet je met je thumbsticks een cirkel of twee in een bepaald gebied zien te houden), het openbreken van kluizen… een gevecht in een pub om de juiste vechttechnieken aan te leren… Wie deze echter wil skippen en zich wil bezighouden met het echte werk, heeft gelukkig deze optie voorhanden.

minigames

Grafisch: geen visuele topper

De grafische kant van deze game kunnen we oprecht pover noemen. Sporadisch treedt hier en daar screen tearing op wat anno 2016 eigenlijk niet meer zou mogen. Al vallen de omgevingen en de sfeer best goed mee. Het hoofdappartement in Baker Street, straten en huizen, clubs en pubs zijn toch wel met enig oog voor detail uitgewerkt. De kleuren daarentegen ogen zeer mat en nalatig. En ook net zoals in de vorige series kan je Sherlock Holmes andere outfits laten aantrekken wat visueel dan toch wat variatie geeft. Er had ook iets meer muziek in mogen zitten. Dit zou het geheel zeker ten goede zijn gekomen. De lip syncing bevat hier en daar wat fouten maar de voice acting daarentegen is dan wel weer knap werk.

grafisch

Conclussie: Poverty is the parent of evolution and crime

Op zich is Sherlock Holmes The Devils Daughter wel een game met veel potentieel en waar je je goed mee kan vermaken. Je moet wel een bepaalde natuurlijke interesse in de genen hebben voor alles wat met Crime te maken heeft. Je moet uiteenlopende zaken zien op te lossen die, ondanks sommige (frustrerende) minpunten, toch zeer veel diversiteit bevat en zeer aangenaam zijn om te gamen. Technisch gezien kent het spel her en der nog enkele tekortkomingen, grafisch en audioviseel gezien, waardoor de game iets zakt in waarde. Ook de besturing laat wat te wensen over en eigenlijk zijn de laadtijden veel te lang. Toch zullen fervente fans van dit genre zich zeker op en top kunnen inleven in het detective wereldje en zeer geamuseerd zijn.

Sherlock Holmes The Devils Daughter
Sfeervolle settingJe grijze massa gebruikenVoice-acting
matige technische afwerkingmini-games dragen weinig bijenkel voor de liefhebbers