2D games kennen een heuse revival de laatste jaren. Shovel Knight, Axiom Verge, Hyper Light Drifter,… de voorbeelden zijn talloos. Allemaal brengen ze op unieke wijze ode aan lang vervlogen tijden toen games nog simpel waren. Ook SLAIN is een 2D titel die met een flinke schep nostalgie werd geprogrammeerd. Maar is deze trip down memory lane de moeite waard of hebben we als industrie dit genre terecht vele jaren geleden achter ons gelaten?

Herexamen

SLAIN wist onmiddellijk de aandacht van het publiek te trekken op Kickstarter. Met reden ook, want ontwikkelaar Wolfbrew Games beloofde een bloederige, duistere actie-platformer ondersteund met kick ass heavy metal en volledig in retro pixel-stijl. Toen het spel lanceerde op 24 maart 2016 voor PC kwam dat echter niet tot zijn recht. Enkele bedenkelijke designkeuzes zorgden voor een spelervaring die eerder frustrerend dan nostalgisch was. De ontwikkelstudio nam gelukkig die kritiek ter harte, ging terug naar de tekentafel en herwerkte de game volledig. Op 1 augustus herlanceerden ze SLAIN en gaven ze iedereen die het origineel had gratis de upgrade naar de Back from Hell editie. Kijk, Hello Games, zo los je problemen op! Het is deze Back from Hell editie die nu naar de consoles komt.

slainbackfromhell-5

16Bit

Wat gelukkig intact bleef in deze herwerkte editie zijn de schitterende pixel graphics die ons met heimwee doen terugdenken aan de 80’s en 90’s toen 8Bit en 16Bit consoles de plak zwaaiden. Uiteraard kan je dit niet vergelijken met de technische hoogstandjes die de AAA industrie vandaag op ons los laat. Maar overtuigend is het verdorie wel! Je hoeft slechts even naar screenshots en trailers te kijken om te zien dat er veel liefde en oog voor detail in de visuals en de animaties gestoken werd.

Ook de heavy metal soundtrack bleef gelukkig behouden. Toch had deze voor ons gerust nog wat meer op de voorgrond mogen treden. Afgezien van enkele intensieve momenten blijft de muziek immers eerder op achtergrond en dat is zonde. Desondanks doet de muziek veel om de game zijn eigen persoonlijkheid te geven en dat wisten we absoluut te waarderen. Dat je hoofdpersonage af en toe aan het headbangen gaat is daarbij helemaal de kers op de taart!

slainbackfromhell-5

Doornroosje

Het verhaal hoeven we niet veel woorden aan vuil te maken. Jij speelt Bathoryn, een gedoemde held die uit zijn eeuwige slaap gehaald wordt om opnieuw de krachten van het kwade te bestrijden. Hij heeft daar duidelijk weinig zin in, maar toch aanvaardt hij mopperend zijn lot. Je staat op, neemt het overdreven grote broadsword ter hand en vanaf dan is er niks wat je nog kan stoppen…buiten enkele duizenden skeletten, heksen, zwevende medusa-hoofden en vuurwolven misschien. *slik*

En wees maar zeker dat dit hellegebroed je het niet gemakkelijk zal maken. SLAIN is moeilijk zoals ook oude games als Ghouls ’n Goblins dat waren. Je levensbalkje laat zelfs in het beste geval maar een paar hits toe alvorens je het bijltje legt. En dan zwijgen we nog over talloze hindernissen die zich niks aantrekken van dat levensbalkje en je in één klap om zeep helpen. Ga je dood, word je onherroepelijk terug geslingerd naar je laatste checkpoint. We krijgen er zowaar Dark Souls flashbacks van!

slain_-3466923

Hoewel die hoge moeilijksgraad de doordeweekse gamer vast en zeker zal afschrikken, is SLAIN gelukkig zelden oneerlijk. Ten eerste zijn de controls prima, dus je roemloze ondergang kan je zelden daarop stoten. Ten tweede heb je als Bathoryn voldoende aanvallen en magische krachten ter beschikking om de uitdagingen op je pad het hoofd te bieden. Het zal er enkel van af hangen of je als speler de katachtige reflexen en volharding bezit om je hier een weg doorheen te knokken.

Roze bril

Wij kunnen alvast kort zijn in onze conclusie. Als gamers die het gouden tijdperk van dit soort 2D actie-puzzel-platformers nog bewust hebben meegemaakt, zijn we meer dan fan van SLAIN: Back from Hell. We namen de controller op en we waren enkele uitdagende, met 8Bit bloed overgoten uren verder alvorens we hem opnieuw konden loslaten. De visuele stijl, de geluidseffecten, de metal soundtrack, de nooit aflatende moeilijkheid en de voldoening die we voelden wanneer we eindelijk voorbij een lastig stukje raakten wisten bij ons een gevoelige retro-snaar te raken. Voor iedere gamer die nog uit het NES en Megadrive tijdperk stamt is dit zonder meer een absolute aanrader!

De PC en PS4 versies van SLAIN Back from Hell zijn reeds verkrijgbaar. Voor Xbox One komt de game op 05/10/2016 uit.

Wij reviewden de PlayStation 4 versie waarvoor de uitgever ons een reviewcode bezorgde.

SLAIN Back from Hell