Star Ocean Integrity and Faithlessness, het vijfde deel in de reeks, is ontwikkelt door de legendarische RPG studio Tri-Ace en uitgegeven door Square Enix die ondermeer gekend is van de Final Fantasy franchise. Deze Japanse Role Playing Game (JRPG) is vorige maand exclusief verschenen voor Playstation 4. Heel wat fans sloegen hun handen in elkaar en waren uitbundig over het feit dat er anno 2016 überhaupt nog een nieuw deel uitkwam (het vorige deel dateert namelijk van 2009). Heeft deze JRPG menig fan kunnen bekoren of is het uitgedraaid op een flop? Wij verifieerden de game en zochten het uit voor jullie!

Het verhaal: een mix vol fantasy en science fiction… een behagelijke sfeer!

Je start de game met protagonist Fidel die leeft in een nogal saai middeleeuws dorp Stahr. Dit bevindt zich op de planeet Faycreed. Technisch gezien speelt het verhaal zich ergens af tussen het tweede en vierde deel in de reeks.

Het leven gaat zijn gewone gang tot de dag dat het dorp aangevallen wordt door het koninkrijk van Treikur. Fidel en kompaan vragen daarom hulp aan de koning van Leslia. Ze trekken naar de hoofstad maar bij hun terugkomst zien ze een vallende ster. Iets later leren we dat er een ruimteschip is neergestort met hierin een vijfjarig meisje Relia genaamd. Relia blijkt magische krachten te bezitten (zij is eigenlijk een genetisch experiment van de buitenaardse Kronosfactie). Echter weet zij absoluut niet hoe ze daar gekomen is, waar ze nu precies is of waar haar ouders zijn…

S

Fidel en Miki (een goeie ouwe vriend) besluiten op dat moment haar te helpen zoeken naar haar ouders. Zo gezegd zo gedaan en dus gaan ze op pad op zoek naar aanwijzingen die het meisje kunnen helpen. Onderweg komen ze andere personages tegen die hun team versterken zoals bijvoorbeeld Luitenant Victor (afkomstig van het Leslia leger), Fiore de heks en Anne en Emmerson (die van een andere planeet komen). Op hun weg worden ze regelmatig aangevallen door soldaten van Kronos (buitenaardse vijanden die Relia maar al te graag zouden ontvoeren). Fidel, Miki en hun team doen er dan ook alles aan om het meisje te beschermen tijdens hun zoektocht.

De gameplay: Pittig en temperamentvol!

Onderweg op zoek naar de ouders van Relia, kom je heel wat vijanden tegen die zin hebben in een stevige vechtpartij. Je groep bedraagt maximum zeven personages die je al switchend kan besturen. Er zijn drie soorten aanvallen voorzien: lichte, zware en speciale aanvallen. Bij een lichte aanval gebruik je het best de ‘verdedigingstechniek’ door de aanval te blokken. Lichte aanvallen kan je gebruiken, maar je bereikt hier eigenlijk niet veel mee. De meest effectieve zijn de zware en speciale aanvallen. Wanneer je een aanval correct uitvoert krijg je een cancellation bonus. Die zorgt ervoor dat je bij een volgende aanval of gevecht 25 procent meer schade kan aanrichten. Bij speciale aanvallen kan dit zelfs tot vier keer zoveel zijn!. Het leuke is dat je bij serieuze aanvallen een waar licht- en showspektakel om je heen te zien krijgt.jwwfucsanglta0nqdhcd

Er is ook een reserve meter voorzien. Deze kan je opladen door succesvol te vechten, te blokkeren of te counteren. Wanneer je dan later in de game bosses of grote groepen vijanden tegenkomt kan je deze activeren, maar let op, je moet er zeer zuinig mee zijn want deze meter vult zich erg traag. Er komt een beetje geluk bij te pas vaak. Wanneer je skill points verdient kan je beginnen upgraden, buiten dit kan je deze punten ook spenderen aan het kopen van specialiteiten. Zit je ergens vast, dan moet je zoals in vrijwel elke JRPG gaan grinden. Buiten xp verdien je ook geld en items die je kan gebruiken voor de bepantsering en upgrades van je wapens en skills, of voor passieve bonussen voor je team. Je kan zeer gevarieerd gaan wat je build up betreft, al zal je hier en daar keuzes moeten maken. Later in de game krijg je ook fast travel ter beschikking.

ss-065

Het crafting systeem is in Star Ocean eveneens terug van toepassing. Ten opzichte van de vorige delen in de reeks, is dit heel wat simpeler geworden aangezien je geen voorwerpen meer hoeft te maken om te ranken in je skill level. Nu krijg je doorheen het verhaal automatisch nieuwe recepten ter beschikking of je kan deze kopen bij één van de merchants.

SO

Een minpuntje in de game is dat er geen autosaves in verwerkt zijn. Deze feature had er eigenlijk wel moeten inzitten. Nu is het zo dat je kan saven via savepoints, maar dat betekent dat je soms weer een heel stuk moet gaan lopen vooraleer je weer bij hetzelfde punt komt waar je zonet bent gestorven. Zonde van de tijd. Per gebied krijg je twee savepoints. Ook vind je talloze dungeons en zij-missies.

Grafisch en audiovisueel aspect: Fraai gecompileerd maar kon beter!

Grafisch gezien ziet Star Ocean Integrity and Faithlessness er helemaal niet slecht uit! Ook al beweren sommige bronnen van wel. Persoonlijk vinden we dat dit goed meevalt! Het vechten verloopt soepel… De personages zijn knap en verfijnd uitgewerkt. Het enigste minpuntje is misschien dat de omgeving er wat haveloos en schraal uitziet. Er had wel wat meer grafisch gefilterd mogen worden. De game is trouwens in Japan ook gereleased voor de Playstation 3, misschien dat dit er wel voor iets tussen zit? Het level design bestaat uit lineaire gangen en dat merk je.

Het geluid daarentegen is op zijn opperbest, een schitterende soundtrack geeft je rillingen en die typisch Star Ocean feeling. Er is ook een uitgebreide track list voorzien. De voice-acting is wat repetitief en de camera stand kan voor sommige gamers wat vervelend zijn. Al bij al, knap werk, maar toch mist het een bepaald JRPG-feeling gehalte.

Awesome-Star-Ocean-Integrity-and-Faithlessness-Wallpaper

Conclussie: No expectations no disappointment…

Verwacht van deze game niet dat het je zal vervoeren naar je meest fonkelende dromen. Maar haal je toch de game in huis, zal je absoluut genieten van een degelijk verhaal, dynamische gameplay en daarenboven ook grandioze muziek. Ben je fan van de Star Ocean reeks? Dan kan deze game niet helemaal in de voetsporen van de eerdere delen treden, maar toch is er hier nog genoeg Star Ocean-vibe te vinden. Je zal je misschien hier en daar even storen aan een nonchalante afwerking, de eenvormige voice-acting of de ietwat schrale omgevingen, toch vinden we dat dit spel het zeker waard is om eens te spelen.

Star Ocean Integrity and Faithlessness verscheen exclusief voor PlayStation 4.

Wij ontvingen een reviewexemplaar van de uitgever.

Star Ocean: Integrity and Faithlessness