De Eerste Wereldoorlog is in de games industrie een conflict dat tot nu toe grotendeels genegeerd werd. M2H en Blackmill games proberen hier al geruime tijd iets aan te doen. In 2013 immers al lanceerden zij een succesvolle Steam Greenlite campagne. Het resultaat daarvan was het spel “Verdun” dat in 2015 op PC verscheen. Ondertussen zijn we ruim een jaar later en is eindelijk de PS4 aan de beurt om deze authentieke WOI FPS te beleven. Een Xbox One versie zou nog later dit jaar volgen. Maar is de bajonet van deze shooter nog scherp genoeg?

Frontlines and trenches

Het concept van deze online-shooter is alvast niet verkeerd. In Verdun vecht je het namelijk uit met authentieke wapens (denk daarbij vooral aan pistolen en bolt-action rifles) in loopgraven van historische veldslagen langs het westelijke front, waaronder uiteraard Verdun zelf. Buiten een woordje uitleg over het conflict op het laadscherm wordt er helaas weinig context gegeven voor deze veldslagen en dat is een gemiste kans voor gamers die tijdens het spelen iets wilden bijleren.

verdun2

Toch doet Verdun de Grote Oorlog niet enkel eer aan door middel van historische accurate wapens en uniformen, ook de belangrijkste gamemode “Frontlines” is perfect afgestemd op het bronmateriaal. In deze mode nemen geallieerden het op tegen Duitse rijk in een heuse stellingenoorlog. Om beurten doet elke zijde een poging om de vijand naar achter te dringen in de map. Lukt dit wordt er een klein stukje terrein gewonnen. Mislukt de aanvalspoging volgt er een tegenaanval waarbij de vijand probeert jou terug te dringen. Komen twee goede teams tegenover elkaar zullen aanval en tegenaanval elkaar dus voortdurend afwisselen met alle spanning en opwinding van dien.

Death by attrition

De andere gamemodes lopen we jammer genoeg minder warm voor. Het zijn immers de gebruikelijke free-for-all deathmatch en team deathmatch die we in elke andere shooter op de planeet ook kunnen spelen en vaak beter dan hier.

De laatste van 4 gamemodes is een wave-mode. Maar dit is zo basic als maar kan. Sterker nog: de eerste zombie-mode uit Call of Duty World At War had meer om het lijf dan deze Squad Defense. Heb je geen internetconnectie is dit de enige mode die je ook offline kan spelen, maar dat is een schrale troost.

verdun5

Served my time

Je hebt ons nog niet over een campaign of story-mode horen spreken en de reden daarvoor is simpel: er is er geen. Je krijgt 4 onlines modes waarvan je er eentje in geval van uiterste nood ook offline kan doen. That’s It. Op zich geen erg! We hebben geen bezwaar tegen online only games. Maar in het geval van Verdun is dit wel een probleem want de game lijkt online nauwelijks bevolkt te zijn. De matchmaking doet al bij al nog aardig zijn best om je snel in een (quasi) volle game van 16v16 spelers te stoppen. Maar met zelfs op de spitsuren slechts een handvol spelers online, en dan nog enkel de in de Frontlines playlist, vrezen we toch het ergste voor de levensduur van deze FPS. Morgen komt Battlefield One uit, volgende week Titanfall 2 en de week daarna Call of Duty Infinite Warfare. Buiten een heel kleine kern van fans vrezen wij dat hier niet veel FPS-fanaten gaan blijven hangen dus.

verdun1

Tutorial much

Raak je toch online bots je helaas nog tegen enkele problemen aan. De eerste daarvan is dat de tutorial (ocharme 7 stukjes tekst waar je doorheen klikt) compleet tekort schiet in het uitleggen van de game. Wat bepaalt of een aanval succesvol is in Frontlines, is ons zelfs na een reeks games eigenlijk nog altijd niet helemaal duidelijk moeten we toegeven. De 16 spelers aan elke kant worden ingedeeld in 4 keer 4 squads en daarbinnen heeft elke speler zijn eigen rol. Maar wat zijn precies die rollen en wat zijn hun speciale vaardigheden? We hebben er vaak het raden naar. Er is ook een unlocksysteem waarbij je voor je klasse betere wapens en vaardigheden kan kopen. Maar ook dit systeem ontdekten wij slechts per ongeluk door wat in menu’s te zitten rommelen.

verdun3

Daarbij komt nog dat de controls erg stroef aanvoelen. Eigenlijk bij nader inzien voelt de hele game stroef aan. We kunnen het niet bewijzen, maar volgens ons draait Verdun niet eens aan 30fps op onze console. Daar is weinig excuus voor want een pareltje om naar te kijken is het nu ook niet meteen. Integendeel.

De audio is gelukkig iets overtuigender dankzij diepe bassen in de explosies, maar geluidseffecten zijn schaars in deze game en door gebrek aan muziek klinken deze veldslagen daardoor toch wat te leeg en te stil naar onze mening. Trouwens de audio van je eigen voetstappen is de vreemdste die we al ooit gehoord hebben! Om een of andere reden worden die op een heel bizarre manier door je surround-speakers gespeeld. Loop je naar linksvoor, klinken je voetstappen op de speaker rechtsachter! De eerste game die we speelden zaten we ettelijke minuten achter een vijand te zoeken die ons achtervolgde om dan ineens door te krijgen dat het onze eigen voetstappen waren! Hilarisch natuurlijk, maar een spel dat dit zo hard verknoeide maakten we nooit eerder mee.

We dragen Indie devs altijd een warm hart toe, vooral wanneer ze iets unieks proberen te doen. En uniek is  Verdun met zijn authentieke WO I thema absoluut. Maar helaas vertaalt dit zich niet in een must have game op console. De community is er niet online en wij vrezen het ergste voor de weinige spelers die er nu nog zijn wanneer de komende weken de grote FPS-kleppers uitkomen. Wij zijn ons bewust dat we een vicieuze cirkel creëren door de game af te raden omwille van het gebrek aan spelers. Maar zelfs al had dit spel nog voldoende spelers, blijven de matige grafisch, de benedenmaatse frames per seconde, de stroeve en inconsistente controls, de vreemde audio en de algemene ontoegankelijkheid reden genoeg om de Verdun links te laten liggen. Zonde, maar aangezien de laatste maanden van het jaar sowieso al een aanslag op je portefeuille zijn, spendeer je deze 19,99 euro beter elders!

Verdun is sinds 25 april 2015 op PC beschikbaar en sinds 30 augustus 2016 op PS4. Er is nog geen datum voor Xbox One bekend.

Wij reviewden de PS4-versie waarvoor de uitgever ons een reviewcode bezorgde.

Verdun Review