In 2014 kwam Watch Dogs uit. De hype die al maanden van tevoren werd opgebouwd kon echter niet worden waargemaakt en Aiden Pearce’s hack-avontuur in Chicago werd door het grote publiek slechts lauw onthaald. Toch besloot Ubisoft te volharden en daarom spelen we vandaag Watch Dogs 2. Buiten het hacker-thema heeft deze sequel echter weinig gemeen met het 2 jaar oude origineel. We worden immers voorgesteld aan een nieuw personage “Retr0” en een volledige nieuwe stad, namelijk San Francisco! Het eerste deel bevatte voldoende goede ideeën om de basis vormen voor een nieuwe, betere game. Of Ubisoft er in geslaagd is dat potentieel te oogsten en in Retr0’s avontuur te steken, lees je hier.

Nerdl0ve

Je las het al in de intro, maar Aiden is nergens meer te bespeuren in Watch Dogs 2. Nee, in de plaats daarvan speel je dit keer Marcus Holloway oftewel “Retr0“. Hij besluit wraak te nemen op het machtige BLUME, een firma die hem onterecht ontsloeg en waarvan hij weet dat ze de privacy schendt door de meest uiteenlopende info over de stad en diens inwoners bij te houden. Om zijn doel te bereiken sluit hij zich aan bij het kleurrijke en prettig gestoorde hacker-collectief “DedSec”. Zij willen niets liever dan hun hacking-skills gebruiken om de wanpraktijken van BLUME aan het licht te brengen.
watchdogs2-1

‘Frisco Baby!

Met dat startpunt ontstaat een vrij standaard open world game. Je hebt je hoofd missies en je side missions, je kan je personage customizen met nieuwe outfits, Über-taxi-chauffeur spelen voor wat extra cash, eKart-races doen, collectibles verzamelen of gewoon wat cruisen in de mooie straten van San Francisco.

Toch doet Watch Dogs 2 zijn uiterste best om niet de zoveelste open world game te zijn. Zo is er eerst en vooral de setting. Hoewel San Francisco niet voor de eerste keer opduikt in een videospel (denk bijvoorbeeld aan Driver San Francisco), heeft Watch Dogs 2 een wel erg kleurrijke en levendige versie van de wereldstad neergezet die we zeker weten te smaken. Sterker nog, dankzij de Scout X app op Retr0’s telefoon wordt je aangemoedigd om de toeristische trekpleisters van ‘Frisco te bezoeken zoals Clarion Alley, de Painted Ladies en de Shoe Garden!

watchdogs2-4

A band of misfits

Ten tweede weet Watch Dogs 2 een leuke, gevarieerde cast aan personages voor te stellen. Vooral de karikaturen in DedSec zijn allemaal op hun eigen manier prettig gestoord. Maar ook Marcus zelf is een tof individu om mee op te trekken. Hij heeft zijn hart op de juiste plaats en volgt zijn idealen. Af en toe komt hij grappig uit de hoek of weet hij een leuke one-liner tussen de conversatie te gooien, zonder daarbij vervelend te worden. Hij zou alvast meer dan welkom zijn op ons personeelsfeestje.

watchdogs2-2

Maar dat is meteen ook een probleem in de game. Immers hoewel Marcus in de filmpjes als een alleraardigste makker wordt voorgesteld, houdt niets je na zo een filmpje tegen om met een machinegeweer onschuldigen neer te knallen. De toon van het verhaal en de toon van de gameplay sluiten wat dat betreft helemaal niet op elkaar aan. Wij zijn meestal de eerste om te juichen wanneer een game keuzemogelijkheden biedt zoals hier. Guns blazing of stealth zonder kills? Beide kunnen. Maar hier had men Marcus beter beperkt tot non-lethal middelen want dat had veel beter bij het personage aangesloten.

Hackerman

Tenslotte weet Watch Dogs 2 zich te onderscheiden met het hele hacker gebeuren. Retr0 heeft namelijk allerlei trucjes in zijn mouw. Denk bijvoorbeeld aan het overnemen van beveiligingscamera’s, het hacken van servers, van op afstand deuren openen of het ontregelen van verkeerslichten. Hangt het op een elektriciteitsnet of op een wifi-netwerk? Dan kan Retr0 het hacken en voor zijn doeleinden gebruiken!

watchdogs-2-3

In praktijk echter raak je met dat mechanic niet zo ver als we zouden willen. De meeste missies spelen immers wat gelijkaardig. Soms is het een laptop, soms een server, maar eigenlijk moet je steeds weer ergens inbreken en iets hacken. Gaandeweg ontsluit je meer abilities die je het leven makkelijker maken, zoals bijvoorbeeld een drone die je als verkenning kan uitsturen, maar dat neemt niet weg dat de missies wat repetitief beginnen aanvoelen op den duur.

Hackers United

Gelukkig is er dan multiplayer om wat afwisseling te brengen! Op papier althans… Want op het moment van schrijven laat deze mode nog heel wat te wensen over. In theorie kan je verschillende specifieke missies co-op uitvoeren. Maar door een gebrek aan spelers online of slechte matchmaking vonden we zelden spelers om met ons mee te doen.

watchdogs-2-5

Daarnaast is er ook nog de seamless multiplayer mode waarbij spelers elkaar’s wereld kunnen binnentreden. Maak je het bijvoorbeeld te bont bij de politie dan kan een andere hacker samenspannen met de arm der wet om je uit te schakelen. Klinkt cool! Maar ook hier weer blijft het bij theorie want wanneer wij dit probeerden stortte de game vaak helemaal in elkaar. De anders zo stabiele 30fps zakt diep onder elk aanvaardbaar niveau en de pop-up, anders slechts heel in de verte zichtbaar, wordt dusdanig extreem dat vrachtwagens uit het niets opduiken. De zeldzame momenten dat het wel allemaal werkt is het dikke fun! Maar voor ons althans was het niet altijd een vlekkeloze ervaring. Hopelijk gooit Ubisoft hier nog enkel patches tegenaan in de nabije toekomst!

Take the red pill

Pluspunten en minpunten dus in Watch Dogs 2. Maar twee dingen kunnen we alvast met zekerheid zeggen en dat is dat deze sequel op elke manier het origineel overtreft en dat wij er heel wat plezier aan beleefden. Misschien komt het door de duistere toon van Mafia III waar wij recent nog doorheen speelden maar wij waren helemaal klaar voor een luchtiger avontuur en dit spel biedt precies dat! Geen perfectie, geen GTA-killer, maar Watch Dogs 2 is wel een steengoede open world game!

Watch Dogs 2 verscheen op 15 november 2016 voor PC, Xbox One en PS4.

Wij reviewden de PS4-versie van de game en kregen daarvoor een exemplaar van de uitgever

Watch Dogs 2