De zesde uitgave in deze reeks van officieel gelicentieerde WRC games heeft een grote klus te klaren. Om te beginnen moet WRC 6 de wrange nasmaak die voorgaande WRC games bij ons achtergelaten hebben wegspoelen. Daarnaast heeft WRC 6 ook nog eens de dikke pech om dit jaar dat andere rally raspaard, het alom geprezen DiRT Rally, als tegenstander te krijgen. Geen eenvoudige opgave en of World Rally Championship 6 daarin geslaagd is, zoeken wij voor jullie uit.

wrc6_screenshot_studio_tour_11

Sixth time’s the charm

Het moet gezegd worden: de vorige WRC-games trokken op niet veel. Ondermaatse graphics gepaard met bizarre ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet-gameplay zorgden ervoor dat deze games snel onder een laagje stof kwamen te liggen. We zijn dan ook aangenaam verrast over WRC 6, want al na enkele uurtjes blijkt dat ze het er deze keer een stuk beter van af brengen!

Bij het opstarten werden we direct zonder al te veel uitleg in een Rally Stage gedropt. Onze co-piloot bleek mentaal afwezig te zijn en schoot om één of andere reden pas wakker halverwege de Stage. Nadat we deze succesvol tot een einde brachten werd ons eindelijk wat uitleg gegeven en stelden ze ons een moeilijkheidsgraad voor samen met het niveau van ‘simulatie’. Deze kan je achteraf gelukkig naar wens nog wijzigen, en zo kan het avontuur om ’s werelds beste rallycoureur te worden beginnen…

WRC 6

We are but dust and shadow

Meteen merken we een verbetering op gebied van graphics ten opzichte van de vorige games. De auto’s zien er beter uit en schade na een kennismaking met de bomen wordt beter weergegeven. De achtergronden zien er echter maar matig uit, alhoewel dit bij racegames natuurlijk iets minder van belang is. Maar toch, het oog wil ook wat. De manier waarop ze deze keer daglicht en stof, sneeuw of regen weergeven is echter uitstekend gedaan. Bij nachtraces verlichten je koplampen net genoeg zodat je nog even die ene boom kan bekijken voor je er onvermijdelijk tegen knalt. Laagvliegende helikopters zorgen ook voor opwaaiend stof, erg irritant als piloot natuurlijk, maar wel een mooi detail.

wrc6_screen

Like a knife through butter

Ook op gebied van gameplay is het deze keer een pak beter. Het is geen über-sim zoals DiRT Rally, maar dat zorgt voor een toegankelijkere en minder frustrerende game die ook nieuwkomers zullen waarderen. Of er veel nieuwe spelers zullen zijn is natuurlijk een andere vraag. Het probleem met dit soort games is dat ze meestal een beperkt publiek van rally- of racefanaten aanspreken en dat die doorgaans ook nog eens erg kritisch kunnen zijn. Persoonlijk vinden we deze WRC 6 een stuk aangenamer om te spelen dan DiRT Rally. Het is meer vergevingsgezind, speelt vloeiend en je hoeft niet constant met chirurgische precisie te sturen om het tot een goed einde te brengen.

3124968-wrc6_screen_4

Qua gamemodes vinden we – you guessed it – de gewoonlijke dingen terug: Career, Custom Championships, Single Rally Stages, noem maar op. Ook het online gedeelte is vrij uitgebreid. Zo zijn er bijvoorbeeld wekelijkse Shakedown stages waarbij je zo snel mogelijk, onder aangepaste omstandigheden, aan de finish moet zien te geraken. Vorige week had onze handrem het begeven en konden we deze niet meer gebruiken, iets wat normaal essentieel is om haarspeldbochten vlotjes door te komen. Deze week had onze co-piloot waarschijnlijk te diep in het glas gekeken en moesten we het zonder zijn hulp doen. Een tekort aan gamemodes is er dus zeker niet.

Hoera! Een deftige WRC-game! Na zijn voorgangers (waar we liefst alle herinneringen van wissen), brengt deze het er zeer goed vanaf. Leuke gameplay zonder al te veel frustraties (al reset het penalty systeem soms te snel je wagen wanneer je nauwelijks van de baan bent), verbeterde graphics, een overvloed aan gamemodes en uitdagende wekelijkse online events. Kortom: ideaal voor liefhebbers van de sport of het genre! Maar ook voor mensen die zich voor de eerste keer eens aan een racegame willen wagen, kunnen we WRC 6 alleen maar aanbevelen.

WRC 6 verscheen op 7 oktober 2016 op PC, PlayStation4 en Xbox One.

Wij reviewden de PS4-versie en kregen hiervoor een exemplaar van de uitgever.

WRC 6