Quantum Break is één van de belangrijkste nieuwe releases van Microsoft en is exclusief ontwikkeld voor Windows 10 en Xbox One. Niet alleen een grafische klepper, maar ook een nieuw concept met een mix van verhaal, gameplay en een tv-serie. Een experimentele cocktail met een hopelijk smakelijk afdronk.

The nutty professor

Alles begint bij William Joyce, een briljante maar extreem labiele wetenschapper die op Riverport University een tijdmachine heeft gebouwd. Zijn jongere broer – Jack Joyce – wordt door zijn vriend Paul Serene onbewust verleid om de tijdmachine te gebruiken. Dit ‘experiment’ loopt grondig mis en er ontstaat een breuk in de tijd waardoor het hele universum tot stilstand dreigt te komen.

De Finse studio Remedy neemt niet altijd de meest eenvoudige of ‘commerciële’ weg waardoor hun big budget games steeds origineel uit de hoek komen. De tijd werd al eens lichtjes gebogen – in door Remedy ontwikkelde – Max Payne en Quantum Break gaat hierin nog een stap verder. Een soort van Max Payne op steroïden, met een enorme focus op de vierde dimensie, tijd!

oeps, foutje!

oeps, foutje!

Game of film?

Quantum break bestaat uit vijf echt game delen gemengd met vier episodes van een televisieserie. Deze duren elk telkens 20 minuten. De game en de serie belichten het verhaal steeds vanuit een ander perspectief. Aan het einde van de serie krijg je een keuze voorgeschoteld die het verdere verloop bepaalt. Uiteindelijk wordt het een kluwen waarbij je doorheen de game wel 40 mogelijke combinaties hebt.

De gevolgen van je keuze hebben zowel in de serie als in de game hun uitwerking. De televisieserie wordt dynamisch samengesteld aan de hand van het pad dat je bewandelt. In het spel zelf zal je dan weer andere gameplay voorgeschoteld. Doorloop je de volledige game opnieuw, dan zal deze dus steeds net iets anders verlopen.

quantum break live action in game show

quantum break live action in game show

Combat in 4D

Aanvankelijk moet je het stellen met traditionele vuurwapens, maar gaandeweg ontgrendel je ook meer exotische vaardigheden die de tijd manipuleren en je zo een handje helpen. Je kan een vacuum in de tijd gebruiken die vertragend werkt, een schild optrekken of gewoon kogels ontwijken door te flitsen naar een andere locatie.

Deze effecten zien er niet alleen bijzonder cool uit, ze plaatsen jou echt in controle. Je voelt dat deze vaardigheden een effect hebben en niets zo bevredigend dan op spectaculaire manier een vijand te verslaan. Je zal deze trouwens allemaal nodig hebben, want ook de vijanden beschikken over een arsenaal aan wapens en abilities. Zo kunnen zij bijvoorbeeld jouw krachten lamleggen en ben je tijdelijk aangewezen om gewone vuurwapens.

Quantum Break Screenshot

4D combat

The One

Vergeet andere kleppers, want grafisch gezien is Quantum Break op dit moment een van de mooiste games voor Xbox One. Het detail in de karakters en de goede expressies zorgen voor geloofwaardige dialogen tussen de personages. Het plaatje klopt zo goed dat je zin krijgt om het verhaal te beleven en de cutscenes niet snel zal overslaan (Waar ikzelf me vaak schuldig aan maak).

Quantum Break is zeker geen perfecte game, maar alleen al voor de gedurfde stap om iets nieuw te doen verdient Remedy een medaille. Zij storten zich op een onbekend concept, waarin zekerheid van de productie geruild wordt voor creativiteit en dat loont.

Gevechten zijn intens maar niet echt gevarieerd. Puzzels aanwezig, maar niet echt doordacht. Het wapenarsenaal is beperkt en ondanks de grote herspeelbaarheid is de duur van de game met 10 uur eerder aan de korte kant. Alle elementen om Quantum Break te doen slagen zijn er, maar de kleine imperfecties verhinderen dat Quantum break een instant klassieker wordt.

Quantum break Media

Quantum Break review
Grafisch indrukwekkendUniek concept Verhaal wordt goed verteldTijd buigen is cool!