Ratchet & Clank is mee groot geworden met de PlayStation console. De franchise kent verschillende delen en spin-offs, maar op de PlayStation 4 bleef het verdacht stil. Hierin komt nu verandering met een volledige reboot van de originele Ratchet & Clank (2002). Kan ontwikkelaar Insomniac de Ratchet & Clank magie terug tot leven brengen?

Game en film combo

Ratchet & Clank – Ontwikkeld door Insomniac Games – is gebaseerd op de aankomende film (Release 4 mei), die op zijn beurt gebaseerd is op de game. Het verhaal is gelijkaardig aan het origineel, maar bevat later in de game ook enkele nieuwe en verrassende elementen. Ook helden die pas hun intrede maakten in latere delen, kunnen we terugvinden in deze remake.

De game begint bij Captain Qwark opgesloten in een cel, die tegen een inmate over zijn ontmoeting met Lombax Ratchet vertelt. Captain Qwark is de leider van de Galactic Rangers en verhaalt als een alwetende god heel de game met zijn eigen sarcastische ondertoon. Qwark heeft wel de gewoonte om de waarheid wat te vervormen zodat hijzelf er heldhaftiger uitkomt of Ratchet eerder klungelig. Dit zorgt voor grappige momenten, maar ook leerzame situaties wanneer Qwark het één en ander verduidelijkt over een nieuwe gadget of wapen.

Ratchet _ Clank™_20160406213015

Kleurrijk en intens

Ratchet & Clank toont overduidelijk dat dit de platformgame is die deze generatie mist. Deze remake bevat ijzersterke graphics, waarbij vooral de buiten omgevingen kleurrijk en behoorlijk indrukwekkend zijn. De game is heel afwisselend. Ratchet verdient tijdens zijn avonturen bijvoorbeeld een Jetpack, Hoverboard en Gravity boots die telkens nieuwe gameplay elementen toevoegen. Tussendoor speel je korte scènes met Clank, waar de focus op platform en puzzelen ligt. Geen hersenkrakers, maar eenvoudige puzzels die ook de jongere gamers kunnen oplossen.

Het arsenaal aan wapens is ook behoorlijk uitgebreid in vergelijking met het origineel. Meneer Zurkon is bijvoorbeeld een kleine metgezel die je tijdelijk helpt en met de Pixeleerder schiet je tegenstander terug in de tijd waarin de resolutie zo laag was dat de vijand in pixels uit elkaar valt. Alle wapens hebben nu ook een XP systeem. Door het wapen te gebruiken ontgrendel je ervaring waarmee je op een soort map kleine extra voordelen kan ontgrendelen.

Ratchet & Clank is – ondanks de toevoeging van nieuwe levels – nog steeds een korte game. Rollen de credits van je scherm, dan ontgrendel je een extra uitdagende moeilijkheidsgraag en ook alle kaarten en bouten verzamelen vraagt nog wat extra tijd.

Ratchet _ Clank™_20160407224514

Ratchet & Clank is terug en hoewel de game geadverteerd wordt als een eenvoudige remake, gaan de vernieuwingen veel verder. Ja, de game is gebaseerd op de allereerste Ratchet & Clank, maar is volledig heropgebouwd, zit propvol nieuwe elementen en is grafisch zeer sterk. De core van de game blijft dezelfde, maar de moderne herwerking zorgt ervoor dat alles zeer vertrouwd aanvoelt. De game speelt net als in je herinnering en dit kan enkel omdat Ratchet & Clank vertaald is naar de moderne eisen waaraan games moeten voldoen. Ratchet & Clank is een leuk tussendoortje en een must-have voor elke platformliefhebber.

Ratchet & Clank 2016 Review
Oerdegelijke platformgameGraphics spatten van het schermMeer dan een remake
Korte speelduurNederlandse voice-over