Sacred 3, de opvolger van Sacred: Fallen Angel, is een RPG hack & slash game ontwikkelt door Deep Silver. De fans van Sacred hebben lang moeten wachten op een opvolger, dit ondermeer doordat de licentie van de Role-Playing franchise van Atari aan Deep Silver werd overgedragen. Dit langverwachte vervolg ligt niet volledig meer in de lijn van de vorige Sacred games, maar maakt deze hierdoor zeker niet minder de moeite waard.

De gameplay

Qua gameplay is Sacred 3, in vergelijking met zijn voorgangers, een beetje uit de boot gevallen. Waar er in de vorige versies een sterke RPG wordt neergezet, wordt er nu bij Sacred 3 vooral werk gemaakt van het hack en slash element. Wat zeker niet wil zeggen dat deze game minder leuk is dan zijn voorgangers, al zou dit bij de echte Sacred liefhebbers wel eens in het verkeerde keelgat kunnen schieten. Toch kan je hier en daar RPG-elementen vinden in de game.

GameSnackBE-Sacred-3-Screenshot-03

Doorheen de gameplay verdien je experience points (xp), deze helpen je te stijgen in leven. Je moet ook veel goud verzamelen, hoe meer goud je bijeensprokkelt, hoe beter. Dit goud kan je inruilen tegen upgrades voor je wapens, aanvallen, spreuken en dergelijke. Er valt ook loot te rapen, al lijkt dit in deze game nogal een beperkt gegeven. Af en toe krijg je hier en daar wel een nieuw wapen aangereikt, maar dit gebeurt nooit door speciale missies te voltooien en deze zijn ook nooit bijvoorbeeld verstopt op speciale plaatsen. Wat je wel kan vinden zijn kistjes, maar deze bevatten meestal gewoon een beetje goud en niet echt speciale loot of items. Ook van unieke armor of items is geen sprake. Allemaal zeer rechtlijnig en simpel dus, maar deze elementen ontnemen je zeker niet de fun bij het gamen. Je kan kiezen tussen verschillende classes namelijk boogschutter Vajra the Khukuri Archer, Marak the Safiri Warrior, Althea the Ancarian Lancer en Claire the Seraphim Paladin.

Waar je bij de vorige delen van Sacred kon vertoeven in een open wereld en je eigen pad(en) kon kiezen, kan je bij Sacred 3 hier niet meer op rekenen. Het derde deel van de franchise doet immers afstand van open wereld, waardoor de routes vrij beperkt zijn. Om alles van de Sacred wereld te kunnen zien zal je ze effectief één voor één in een goede volgorde moeten afleggen. Hier en daar krijg je wel extra missie maar verder houdt de game je in een rechtlijnige greep. Hoewel de vrijheid enorm beperkt is, kan je wel intens genieten van het uitgestrekte land van Ancaria welke je het gevoel geven dat je bent beland in een bijzonder verbluffende en wonderbaarlijke wereld.

GameSnackBE-Sacred-3-Screenshot-02

Multiplayer maakt andere minpunten goed

De confrontaties met de verschillende vijanden zijn solo op te lossen maar het lijkt eerder of deze speciaal bedoeld zijn voor de multiplayer. Er zijn zo’n veertig levels en het merendeel van de situaties en gevechten doorheen het levelen lijken bedoeld voor de multiplayer, omdat de focus ligt vooral op het coöperatieve aspect. Deze is sterk in de verf gezet. Je kan met vier spelers de vijanden en netelige gevechten online overwinnen. Het kan met vier spelers wel wat chaotisch overkomen maar toch is dit dik haalbaar! Ook mooi zijn de kleurrijke aanvallen die mooi tot zijn recht komen.

Voice acting

In je eentje je game doorlopen is niet wat je direct saai kunt noemen, maar na een tijdje voel je toch dat er een ‘je ne sais quoi’ ontbreekt ergens. Wellicht door het gebrek aan loot en zwakke RPG-elementen. De voice acting is bedoeld humoristisch te zijn maar deze sneuvelt hier toch wel. In het begin krijg je bijvoorbeeld als vijand een soort piratenbaas die precies uit een of andere cartoon is weggelopen. Wanneer je vijanden verslaat krijg je ook vreugdekreten zoals “Sexy!”, “Sexypants!” en “Threeway!” te verwerken. Eigenlijk een hoop geklets dus. Leuk voor even, maar na een tijdje krijg je toch de drang het volume van je tv stil te zetten. Niet zo geslaagd dus…

GameSnackBE-Sacred-3-Screenshot-01

Grafisch

Het grafisch aspect is in deze game toch wel behoorlijk top! Keen Games heeft de moeite genomen om van Ancaria een wonderlijk uitgestrekt continent te maken. De verschillende aanzichten van de fictieve wereld zijn zeer netjes en komen allemaal aan bod. Elk level weet zich te onderscheiden van een eigen stijl en mooi kleurenpalet. De console versie blijft ook een hoge framerate ondersteunen, wat wel handig is als er een horde vijanden en monsters om je heen staan. De locaties blijven ook afwisselend genoeg om je toch heel wat uurtjes te kunnen boeien.

Conclussie

Sacred 3 wijkt volledig af van zijn voorgangers, wat helemaal niet erg is in feite. Al heeft Keen games de game toch wel heel erg ontbloot. Voor een RPG te zijn heb je toch wel weinig opties, zowel wat het vechten betreft als ook het opwaarderen van je characters. Buiten dit feit zal je de game toch ongelooflijk weten te waarderen en appreciëren. Dit mede door het grafisch aspect welke echt dik in orde is, alsook door het multiplayer gegeven. Deze twee elementen maken alle andere minpunten in de game goed. De game speelt ook enorm soepel maar kan door het gebrek aan opties bij sommigen vlug saai overkomen. Al bij al heb ik persoonlijk erg genoten van deze game en de prachtige wereld waarin je vertoeft. Een genoeglijke en behaaglijke hack en slasher!

Sacred 3 Review
76%Overall Score
Grafisch85%