MOBA-games winnen elke dag aan populariteit. Kijk maar eens naar de twee grootste van het moment, namelijk: Dota 2 en League of Legends. Beide games hebben een zekere aanhang en krijgen er dan ook volop concurrentie bij. Smite is één van die opkomende concurrentie. Laten we eens kijken of de net uitgegeven Smite kan opboksen tegen deze twee titanen.

Smite is een third-person MOBA-game ontwikkeld door Hi-Rez Studios. In Smite speel je als Goden van oude en bestaande culturen zoals Grieken, Egyptenaren,  Hindoe, enz… Deze Goden vechten het dan uit in drie lanes met daartussen een jungle zoals bij de andere MOBA-games. In Smite kan je zowel tegen andere spelers spelen, of tegen de computer. De game beschikt over vier speltypes, namelijk: Conquest, Arena, Joust en Assault. Conquest is het normale speltype zoals bij elke andere MOBA. In Arena speel je in een open Colleseum-achtige arena waarin je zo snel mogelijk de punten van de tegenstander naar omlaag haalt door kills te halen, structuren te vernielen, enz… Joust is een 3 vs 3 map en als laatste heb je Assault, hier speel je met random gekozen Gods op één lane.

Clash of The Gods

Zoals eerder gezegd speel je dus met Goden van nu en vroeger. Enkele Goden die je kan spelen zijn: Thor, Poseidon, Zeus, Sobek, Ra ,… om maar enkele bekenden op te noemen. Eénmaal je aan zo’n “Clash of the Gods” begint, is het zoals in elke andere MOBA. Haal de torens neer om als laatste het hart te verslaan en dat laatste mag je best letterlijk nemen. In Smite zal je echt het gevoel hebben dat je moet knokken om te overwinnen want het centrale hart is namelijk een Titaan die je samen met je team moet neerhalen. De sterkte van deze Titaan hangt af van hoeveel Phoenixes er nog overeind staan waardoor de game een extra tactische inbreng krijgt. Ook al is deze tactische inbreng wel mooi, toch blijft het voor de rest eenvoudig . Toch willen ze dat je wendbaarheid met de God en je item build naar boven komen. Dit doen ze door geen items erin te stoppen die je moet activeren of door het gebruik van rune pages zoals in League of Legends. Consumables en Actives zijn de enige dingen die je dat tikkeltje extra kunnen geven in de strijd.
Of je nu wint of verliest bij Smite, de game blijft je bekoren. Wie de match verliest of wint, krijgt een passende animatie voorgeschoteld. Zo zal je God een vreugdedansje doen bij winst en zichzelf tegen de kop slaan bij verlies.
De matchen worden om de x-aantal minuten gespeeld waardoor het soms even duurt voordat je echt kan beginnen met een spel. Toch is dit niet een zwaar nadeel want je bent na die tijd 100% zeker dat je een game speelt in tegenstelling tot andere MOBA’s.

Goddelijke sfeer

Als je Smite opent, lijkt het allemaal een beetje flets. Het design is niet wauw en sommige animaties kunnen beter. Dit is in groot contrast met de game zelf. Als je een match speelt, zie je direct hoe goed alles is uitgewerkt. Designs van de Gods en creeps zien er goed uit, animaties van de spells en vernieling van de torens gebeuren zonder problemen en de jungle schittert. Hierdoor is het dan ook niet jammer dat je alles in third-person ziet. Je ervaart de game zoals League of Legends of Dota dat niet kunnen bieden door hun top-down perspectief. Je voelt echt dat je een God controleert die zich waant in de geheimen van de arena.

GameSnackBE-Smite-Screenshot-01

All hail the Community

De community speelt zeker en vast een belangrijke rol in Smite. Dat zie je al voordat je een spel start. Twitch (een streaming service) is namelijk geïntegreerd in het spel en de game laat ook Youtube-filmpjes toe voor beginnende Smite-spelers. Zo kan krijg je direct wat tips mee van de tutorials en zie je ontwikkelaar en pro-gamers direct Smite spelen. Er zijn ook al guides gemaakt voor bepaalde goden zodat je die niet zelf moet gaan zoeken op het internet. Deze guides zijn vooral door de ontwikkelaars of pro’s gemaakt, maar we zijn er zeker van dat dit nog wordt opengetrokken.
De community krijgt dan ook veel van deze game. Mensen die interesse hebben in de mythologie van de Goden komen hier ook aan hun trekken. Per God hebben ze de oorspronkelijke Lore uitgelegd in een aparte sectie. Toch hebben ze geen bindend verhaal waarom ze net tegen elkaar vechten of waarom ze naar die plek zijn gegaan, hierdoor verliest de game een beetje diepgang.

GameSnackBE-Smite-Screenshot-02

Zelfs Goden maken fouten

Smite is een degelijke game, maar elke game heeft wel fouten. Mensen die al andere MOBA’s hebben gespeeld, zullen zeker enkele Gods herkennen qua uiterlijk en speelstijl. Dat is natuurlijk jammer want hierdoor daalt de originaliteit van de game zelf.  Je blijft wel genieten van de Gods, maar toch wringt het een beetje. Een ander puntje over de Gods is de prijs ervan. Je krijgt namelijk Favor-punten waarmee je Gods kan kopen. Dit stukje ligt een beetje lastig omdat de prijscategorieën ver uit elkaar liggen. Je hebt namelijk de spot goedkope en de dure Gods. Voor de goedkope versie betaal je niet zoveel terwijl je voor de dure toch wel even bezig bent. Dit is jammer voor spelers die graag één speelstijl zoals Guardian of Mage willen spelen want ze kunnen namelijk niet een paar Gods kopen van die speelstijl. Ze moeten dus constant sparen om één God van die speelstijl te hebben. Hierdoor is de variatie in de eerste levels dan ook behoorlijk schaars.

Na de Goden zelf, volgt de gameplay van Smite.  Het is namelijk een third-person MOBA en moet je je eigen God besturen doorheen de match. Allemaal leuk en wel tot je beseft dat de controls echt onmogelijk zijn om een match fatsoenlijk te spelen. Ondergetekende heeft dan ook even moeten zoeken naar ideale key bindings zodat toch alles beschikbaar is.

GameSnackBE-Smite-Screenshot-03

Smite is een game met veel potentieel. De game spelen vanuit third-person en dat de community goed begeleid wordt, zijn kenmerken die binnen de game een goede sfeer creëren . Toch zorgt de gameplay voor enige frustratie in het begin waardoor sommige gamers het liever houden op de vertrouwde MOBA’s. Smite kan  nu nog niet naast League of Legends of Dota 2 staan, maar het heeft de troeven om zich tot een deftige concurrent van deze twee te vormen.

• nickalofs

Smite staat boven League. Betere community, tactischer en imo het beste: ‘third person view’. Het richten van je basic abilities is daardoor ook niet zo eenvoudig ivm met League, waar je gewoon op je enemy moet klikken :p
    75 is veel te laag voor herspeelbaarheid/fun… . Heb er nu al een 100tal games (bèta inclus) opzitten en vind het nog altijd leuk. Dus mag gerust wat hoger liggen
    Vind de uitleg bij gameplay ook niet echt terecht… Heb nooit frustraties ervaren. Was even aanpassen met third person view, maar t was niet zo dat het mij frustreerde.

Meer in PC Reviews, Reviews