Het is al van mijn studententijd geleden dat ik me nog eens aan een flipperkast heb uitgeleefd en dus was het even wennen om nu met mijn controller het glanzende balletje alle kanten op te schieten.

De collectie flipperkasten van Zen Studios

Zen Studios heeft al heel wat flippergames uitgebracht en met deze Star Wars Pinball: Balance of the Force komen er weer 3 nieuwe tafels bij in hun SW-collectie. O.a. Pinball FX2 op XBLA, Steam, Windows 8, Zen Pinball 2 op PSN voor PS3 en PS Vita (als cross-buy titel), Zen Pinball in de Apple App Store en Zen Pinball HD op Google Play zijn nu al te verkrijgen. Bezitters van een Nintendo Wii U of Mac moeten nog even wachten voordat zij aan het flipperen kunnen slagen, maar dat zal niet lang meer duren voordat ook zij in de Force duiken.

Tafel 1 – Star Wars: Episode IV Return of the Jedi

Het lot van de melkweg ligt in jouw handen. Help de rebellie om de Sith te vernietigen. De ene helft van de tafel vertegenwoordigt de verlaten planeet Tatooine en Jabba’s paleis, terwijl de andere kant de boomhuizen van de Ewoks laat zien. Interactieve objecten zijn o.a. de Speeder bike, Death Star II hologram, TIE vechters, de Tydirium Shuttle en een Schild Generator. De trigger bestaat uit een boomstam die begeleid wordt door een trooper op een luchtscooter. Om het geheel af te werken krijg je ook nog een landing platform in de bovenhoek.  Hier heb je ogen tekort om alle details deftig in je op te nemen.

De tafel start met hoofdpersonage Luke Skywalker die je het commando geeft. Hoofdmissies kan je activeren door het centrum bepaalde keren aan te spelen en door JEDI te spellen. De missiestructuur volgt een aantal bekende scènes uit de film en je kan met je flippers kiezen welke missie je wilt spelen. Die cutscènes geven een extra touch aan de tafel. En occasioneel klinkt de stem van Darth Vader of hoor je R2-D2 zijn geluidjes.

Tafel 2 – Star Wars: Darth Vader

Hier staat de tafel in het teken van de Dark Lord of the Sith. Gebruik de donkere kant van de Force om de Jedi en Rebel Alliance op te jagen of om een ontmoeting met Obi-Wan Kenobi en Luke Skywalker te regelen. De tafel werd ontworpen rond de belangrijkste momenten van Darth Vader: de achtervolging van de gestolen Death Star schema’s, het lichtsabel duel tegen Obi-Wan Kenobi en het epische duel tegen zijn zoon Luke Skywalker.

Deze tafel heeft zwart en rood als hoofdkleuren, is omringd door strakke platen om een engineroom na te bootsen en bevat tal van catchlines uit de film. Bij deze kast is de trigger ook in de stijl van het thema: een laserbeam. Hier wordt er niet zo snel met bonussen gegooid en ook een saveball is moeilijker te bekomen.

Tafel 3 – Star Wars : Starfighter Assault

Hier herbeleef je het grootste ruimtegevecht van Star Wars en jij moet kiezen of je de Rebel Alliance vloot of de Galactic Empire Armada steunt. Je werkt jouw missies af terwijl je vijandelijk vuur ontwijkt. Hoe meer missies je vrijspeelt en afwerkt (ook belangrijk), hoe meer Fleet Upgrades je krijgt en hoe meer gevechtsvliegtuigen je ter beschikking hebt. Daarin zitten bijvoorbeeld Starfighters in zoals de X-wing en TIE fighter, maar ook de Millennium Falcon en de Death Star II; afhankelijk aan welke kant je staat. De trigger is een vliegtuig van de tegenstrever.

Dit is een zwaardere kast naar mijn gevoel, met een bal en flippers die trager reageren. De speelkast zelf is verdeeld in een rode linkerkant en een blauwe rechterkant die beide strijdfracties voorstelt. Om je doel te bereiken moet je de missies van beide kanten vervolmaken vooraleer je de wizard modus kan activeren.

The sound of Star Wars

Het geluid is trouwens echt de moeite om aan te horen, zowel het mechanische geluid van de flippers als het themamuziek van Star Wars geven een extra feel good aan het geheel. Je hoort het typische geluid van je flippers telkens je je bumperknoppen of triggers (kan je kiezen) gebruikt. Ook het raken van die in-game bumpers, ramps en andere accessoires geeft een geluid weer precies alsof je op een echte flipperkast aan het spelen bent. Heel de game door krijg je het symfonische orkest dat de tune van Star Wars herhaalt. De trompetten schallen met regelmaat en voeren je terug naar de film.

Beat it

Na iedere game kan je, net zoals op een echte kast, je initialen ingeven. De score wordt berekend aan de hand van de hoogste score aan de kast en als je nog andere kasten speelt, wordt die hoogste score erbij opgeteld. Speel je mee in een toernooi, dan krijg je die hoogste punten ook nog eens. Dat maakt jouw superscore, die naderhand wordt afgerond naar een tiental. Heb je vrienden die ook deze game spelen, dan krijg je daar ook een cijfer voor en per extra gespeelde kast wordt dit nog eens vermenigvuldigd totdat je aan je Wizard Score zit. Heb je een Wizard Score van 100, dan ontvang je een Avatar. Elk van deze flipperkasten hebben hun eigen achievements en trophies, maar om die vrij te spelen moet je al wel heel wat tijd aan de flippers doorbrengen.

May the Force be with you

Dit pakket vloeit naadloos in de bestaande Zen Pinball en Pinball FX2 platforms en doet je verlangen naar meer van dat leuks. Een stijlvol stukje nostalgie, zowel voor de Star Wars fan als voor de flipperkastfan.

Ziet er nog wel cool uit, maar niets kan tippen aan een echte flipperkast.

UPDATE: Aliens in Call Of Duty: Ghosts