Het is al laat donderdag 19 november wanneer ik in mijn zetel plof. Al sinds 9u30 is Star Wars Battlefront in mijn bezit (dank aan de postbode!), maar als volwassene heb je helaas eerst andere verplichtingen die afgerond moeten worden. De hele kwelling van de werkdag, het winkelen, eten koken en de afwas doen, verdwijnt echter meteen wanneer het alom bekende Star Wars thema loeihard uit mijn speakers knalt. Een rilling gaat over mijn rug…

#Resulotiongate

Meteen imponeren de graphics. Het spel lag aardig onder vuur omdat de verwachte resolutie van 1080p niet behaald werd, zelfs niet op de PS4 die dat in theorie zou moeten kunnen. In de plaats daarvan krijgen we een inferieure 900p. Maar bij het zien van dit alles zal het je worst wezen! Op dit moment is dit grafisch de beste game op de markt. Alles ziet er super uit en er zijn zoveel mooie details, van zonnestralen die zich een weg banen door de bomen op de maan van Endor tot de wind die zanddeeltjes op doet waaien op de woestijnduinen van de pas gratis toegevoegde DLC-planeet Jakku, het ziet er allemaal schitterend uit. De skyboxes, waar destroyers het uitvechten met rebellen schepen, zijn zo knap gedaan dat ik meer dan eens werd neergeknald omdat ik er naar aan het gapen was in plaats van mijn soldaten job te doen. Voertuigen, wapens en de kledij van de soldaten werden allemaal 3D ingescand met nieuwe technieken en dat zie je wel. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe authentiek het spel er uit ziet! Daarbij komt dat dit alles, ondanks de vrij grote maps en de 40 mensen in de game, tegen een rotsvaste 60fps draait. Laat hiermee voor eens en voor altijd de discussie afgehandeld zijn: frames per second zijn belangrijker dan pixels per inch!

Imperial Walkers

Imperial Walkers

tuuuh-tuuuuh-tuhtuhtuh-tuuuuh-tuuuuuh-tadadadaaaa

Ook sound moet er voor zorgen dat je je werkelijk in deze wereld waant. Gelukkig is dit eveneens met zoveel gevoel voor detail gedaan dat het spel niet alleen eruit ziet en klinkt als een Star Wars game, de som van de delen zorgt er voor dat Battlefront voélt als een Star Wars game! Meer dan eens was ik de bekende deuntjes onbewust aan het mee-neuriën. Jammer dat ze niet de acteurs van de film hebben kunnen strikken om de stemmen te doen, maar buiten dat kleine minpuntje is de sounddesign werkelijk subliem.

FPS for dummies

Dit is in vele opzichten de Star Wars game waar we met z’n allen lang op hebben zitten wachten! Spijtig genoeg echter is er ook een “maar” en dat is best een belangrijke. Eens je namelijk doorheen de Star Wars schelp kijkt, naar het hart van de game, merk je dat dit spel rammelt aan alle kanten!

Een eerst vraag stel ik mij al bij de levensduur. De game pronkt met 9 gamemodes achteraan op het doosje en 12 maps. Maar de enige 2 gamemodes die de drie pijlers van de game samenbrengen (infanterie, voertuigen en heroes) zijn Walker Assault, waarin rebellen de oprukkende AT-AT’s van de Imperials moeten tegenhouden, en Supremacy, een tug-of-war over een aantal controlepunten die een beetje doet denken aan de conquest en rush modes uit Battlefield. Wil je dus de complete Battlefront ervaring ben je beperkt tot deze modes. Echter slechts 4 van deze 12 maps zijn speelbaar in deze modes! Vier! Je zal dus tot vervelens toe diezelfde maps opnieuw en opnieuw en opnieuw spelen. Nog 4 maps zijn voorbehouden voor Fighter Squadron (mode zonder infanterie, enkel Tie-Fighters en X-Wings), wat dus nog amper 4 maps over laat voor alle andere gamemodes Voor zover je die zou willen spelen want die modes zijn varianten op deathmatch en CTF wat je elders veel beter kan spelen. Al na enkele uren slaat het déjà-vu gevoel dus snoeihard toe.

Star-Wars-Battlefront-1

The grind is real

Geen enkele game kan tegenwoordig zonder een progressie-systeem. Ook in SWB vinden we dus een xp-systeem terug met bijhorende levels en unlocks. Helaas, om te beginnen is de progressie traag waardoor alles al snel als een grind gaat voelen. Maar wellicht is dit met opzet gedaan want er zijn slechts 24 “starcards” te unlocken! Met die starcards is het de bedoeling dat je een klasse bouwt door 3 van deze cards samen te nemen. Die kaarten kunnen gaan van jetpacks, tot granaten en sniper rifles. Maar dit hele systeem is kapot. Je moet bijvoorbeeld al een bepaald level bereiken alvorens je ocharmen 2 van deze klassen kan bouwen, hetgeen ook meteen het maximum is. Aangezien je voortdurend wisselt tussen offence en defense in alle gamemodes, heb je toch op zijn minst een offensieve set-up en een defensieve nodig! Waarom moet ik dan eerst levellen alvorens ze mij dit laten kiezen? Bovendien hangt wat je wil meenemen sterk af van de gamemode die je speelt. Zijn er voertuigen? Wel dan wil je Ion-torpedo’s mee want die doen extra damage op voertuigen. Maar als je team deathmatch aan het spelen ben hoef ik dat niet. Gevolg is dat je voortdurend met die set-ups aan het klooien bent om toch maar te proberen alles een beetje optimaal te houden. Vergeet je dat aan het begin van spel? Dikke pech, tijdens het spelen kan je de set-ups niet meer veranderen. Belachelijk!

EA, it’s not in the game

Trouwens hoewel er maar 24 starcards te unlocken zijn, zijn er slechts een 6-tal die de moeite waard zijn om te unlocken. En de beste stuff unlock je bij hoge levels, want gamebalance, wat is dat? Dus van de belachelijk weinig kaarten om mee te beginnen, zijn er eigenlijk zelfs maar 6 echt het kiezen waard. Hoera!

Hetzelfde kan over de rifles gezegd worden. Allemaal zijn het laserwapens, hetgeen gezien de franchise wel normaal is, maar ze voelen allemaal zo gelijkaardig. Er is nauwelijks verschil in range, recoil, center speed, idle sway,…Ook hier zijn er slechts 11 en eigenlijk zijn er, buiten het startwapen, misschien 2 die de moeite waard zijn om te unlocken. Het voelt allemaal zo lui aan van Dice en zo zinloos om de grind te ondergaan. Overigens zijn geen enkele van die wapens te customizen dus op diepgang hoef je niet te tellen.

Om die grind iets makkelijker te maken zijn er challenges die je een xp-boosts geven als je ze voltooid. Maar je kan er maar 3 tegelijk aangaan die de game je random toewijst. Wil je er een andere omdat diegene die je gekregen hebt voor een gamemode is die je niet graag doet (meestal het geval want zoals ik zei zijn er maar 2 goeie modes)? Pech, dat kost je credits (in-game currency die je krijgt door te grinden) en de challenge die uit die re-roll komt is opnieuw random. Hopen op het beste dus.

Star-Wars-Battlefront-4

Spawnkilled into oblivion

En de spawns! Mijn god, de spawns! Zonder overdrijven de slechtse die ik mij kan herinneren uit het voorbije decennia videogames. Dice is niet te beroerd om je keer na keer na keer na keer op exact dezelfde plaats te spawnen terwijl die plaats compleet overrompeld is door vijanden. Dit was in de bèta al een probleem. Hebben ze naar de feedback geluisterd en iets aangepast? Fuck no! In hun hoofd wordt dit waarschijnlijk opgelost door op je partner te spawnen. Want een squad systeem uit de Battlefield-reeks, dat kennen we ook niet meer. In de plaats daarvan heb je 1 partner die je als spawnpunt kan gebruiken. Tenminste als je iemand van je friendslist kan overtuigen om mee te spelen, want de game lijkt je ondanks dat er een even aantal spelers in de lobby zijn, nooit zelf je met een partner te matchen. Je kan ook niet op je partner spawnen als die in een gevecht zit, een voertuig bestuurt, of dood is uiteraard. Kort samengevat nooit dus.

Star-Wars-Battlefront-3

EA, it’s also not in the game, unless you pay extra!

Op een singleplayer hoef je overigens ook niet te hopen. Buiten de tutorial (duh) en enkele challenge missies is er hier niks te beleven. Op een uurtje heb je het wel gezien. Voor zo een high-profile franchise als Star Wars had men hier meer moeite voor kunnen en moeten doen. Ten slotte betaal je 60€ voor de game en krijg je naar mijn gevoel maar 25€ aan content. EA is daar bij dan nog schaamteloos genoeg om voor de season pass het exuberante bedrag van 50€ te durven vragen! Dit grenst aan afpersing! Contrasteer dat met Battlefield 4 of Black Ops 3, of eender welk ander spel op de markt vandaag waar je pakken meer waar voor je geld krijgt. Steek die season pass dus waar de zon niet schijnt EA, voor dat geld koop ik mij een gloednieuw ander spel.

Finaal verdict.

Kort maar krachtig: Onderaan de review ga je 60/100 zien staan, trek daar gerust nog 10 punten vanaf als je geen Star Wars fan bent.

Star Wars Battlefront Review