Tegenwoordig krijgen we een overdosis aan Indie RPG’s. Zowel op de digitale store van je console als op Steam kan je er niet meer om heen. We moeten er dus geregeld aan ons laten voorbij gaan, simpelweg omdat we niet de tijd en de middelen hebben om de zoveelste actie-RPG te reviewen. Maar voor deze Stories: The Path of Destinies maken we graag een uitzondering.

Where’s my bastion?

Eén van de redenen waarom we deze Stories: The Path of…urgh…dit is te lang, vanaf nu noemen we het STPOD, wel willen reviewen, is dat het sterk lijkt op die andere Indie RPG lieveling: Bastion. Ook dit spel is immers een isometrische actie-RPG in een post-apocalyptische wereld. Hier leeft de bevolking onder het juk van hun keizer en diens leger van kraaien. Onze held, de vos Reynaldo, wordt tegen zijn wil in de rebellie betrokken. Vanaf dan ligt het verhaal, jouw lot en dat van de wereld in jouw handen en zal je de juiste keuzes moeten maken om uiteindelijk te zegevieren.

STPOD 2

Oh ik weet niet…getting killed?

El jardín de senderos que se bifurcan

Na elke level krijg je immers 2 keuzes om het verhaal verder te zetten. Nu verwacht je van die typische good versus evil keuzes die RPG’s ons al een aantal jaar voorschotelen. “Red ik het onschuldige katje uit de boom of hak ik de boom om en steek ik die kat in vuur?“, dat soort dingen. Maar STPOD is anders en geeft je eerder tactische, morele keuzes. Red ik mijn vriend of ga ik achter een superwapen aan? Trek ik met dat superwapen meteen ten strijde of ga ik er eerst mee naar enkele wetenschappers om het te laten onderzoeken? Elke keuze die je maakt heeft zijn gevolgen en daar zal je mee moeten leren omgaan. Toch is er maar één juiste weg doorheen het verhaal te volgen om bij het “goede”einde uit te komen, waardoor je de game dus meermaals zal moeten herspelen wil je het echte besluit kennen.

Tell me a tale

STPOD 3

Een sluwe vos met een missie!

Eveneens vergelijkbaar met Bastion is de verteller die niet alleen het verhaal uit de doeken doet, maar vaak ook commentaar geeft op je keuzes of de gameplay. Het helpt natuurlijk dat dit een erg overtuigende voice-actor is. Bastion doet dit nog altijd beter naar onze mening, maar ook in STPOD is de verteller een waardevolle toevoeging aan het spel. Dat kan trouwens over de hele sound gezegd worden. Een groot stuk van de ervaring is te danken niet alleen aan die verteller, maar ook aan de goede soundtrack en de sterke geluidseffecten.

Uncanny Valley

STPOD 4

De gevarieerde omgevingen zien er goed uit in deze screenshots, maar ze komen niet 100% tot hun recht in de game

Datzelfde enthousiasme kunnen we helaas niet over de visuals delen. De hele game is in cell shaded graphics maar een gebrek aan details, vooral in de decors, zorgt ervoor dat de game niet meteen met de hoogste punten kan naar huis lopen. Bovendien geeft STPOD je op PC niet meer grafische opties dan een “low”, “medium” of “high”setting. Hierdoor kunnen we zelf ook niets meer bijsturen om de visuals te optimaliseren. Wel hebben we niks dan lof over de framerate, want die weet zich prima stabiel te houden op 60 fps.

Middle Earth: Stories of Arkham

Stories The Path Of Destinies 1

De combat is leuk, maar een gebrek aan vijanden ondermijnt dat

Tenslotte heeft deze RPG nog een verrassing voor ons in petto en dat is de verrassend leuke combat. Vergelijkbaar met games als Shadow of Mordor en de Batman Arkham-serie is er namelijk geen block- of dodge-knop voorzien, maar enkel een counter. Hierdoor krijgen gevechten een hoog tempo en ligt de focus voornamelijk op lange combo’s. Bovendien krijg je al vrij vroeg in de game enkele leuke abilities zoals een Scorpion-achtige klauw waarmee je vijanden naar je toe kan trekken. We vinden het alleen jammer dat er niet wat meer type vijanden zijn. Zeker omdat je meerdere playthroughs zal moeten doen omwille van het verhaal, worden deze tegenstanders eerder een klus dan een uitdaging op je latere runs.

Voor 14,99 euro kan je veel slechter doen dan Stories: The Path of Destinies, véél slechter! Voor dit geld krijg je immers een leuke RPG met toffe combat en een goed verteld (letterlijk!) verhaal. De game is niet bijster lang. Op een uurtje of 6 ben je er de eerste keer wel doorheen. Maar dankzij die uiteenlopende keuzemogelijkheden na elke level is de herspeelbaarheid verzekerd. Dat de visuals niet perfect zijn en de vijanden wat repetitief worden, nemen we er voor die prijs graag bij.

Stories: The Path of Destinies Review
Sterk sounddesignScherpe prijsHerspeelbaarheid
Combat wordt repetitiefGeen grafische opties (PC)