The Elder Scrolls Online, of kortweg ESO, is het eerste deel in de The Elder Scrolls franchise die de bekende open wereld combineert met een multiplayer gegeven. TESO is ontwikkeld door ZeniMax Online Studio, gespecialiseerd in de ontwikkeling van massive multiplayer online games. Hoewel deze niet dezelfde ontwikkelaar is als van de voorafgaande delen, belooft The Elder Scrolls Online wel diezelfde magische sfeer uit te ademen.

Op Gamescom 2013 konden we een eerste alpha versie van de game previewen en ook in de verschillende closed- en open bèta weekenden die hierop volgden, zagen we TESO stap voor stap groeien. We bezorgen je op ieder aspect een uitgebreide kijk en komen te weten (finger crossed) of deze mmo het potentieel heeft om nu eindelijk WoW van zijn troon kan stoten.

Klassen en Races - TESO

Klassen en Races – ESO

Trailers, gameplay, videos en screenshots - ESO

Trailers, gameplay, videos en screenshots – ESO

Player versus Player - ESO

Player versus Player – ESO

Adventure zones - ESO

Adventure zones – ESO

From zero to hero

Zoals eerder aangehaald namen we deel aan verschillende bèta sessies en eerlijk is eerlijk, de game kon ons in de eerste sessies niet zozeer blijven boeien door verschillende bugs en oneffenheden. Natuurlijk verwacht je niets anders van een onafgewerkte game, maar toch bereidden we ons voor op het ergste. Nu, zijn de plooien echt wel glad gestreken en dit bewijst dat ZeniMax daadwerkelijk nog aan de slag gegaan is met de massale feedback van de community. Links en rechts komen we nog enkele bugs in quests tegen die behoorlijk frustrerend zijn, maar het stelt ons gerust dat elke patch keer op keer een deel hiervan weet op te lossen. The Elder Scrolls Online kende één van de meest vlotte MMORPG lanceringen en die pluimen mag ZeniMax zeker op hun virtuele hoed steken. Zelden waren er lagpikes of zijn de servers onderuit gegaan, en ook nu draait alles zeer stabiel. Bij de lancering van gelijkaardige games kon dit al eens anders uitdraaien. Bedenk dan nog eens dat alle spelers op twee superservers spelen en je respect zal enkel groeien voor het harde werk dat deze jongens verrichten.

The Elder Scrolls Online Screenshot

Al goud dat blinkt

The Elder Scrolls Online ziet er zeer mooi en afgewerkt uit. Verwacht echter geen graphics waar je stijl achterover van valt, maar voor een mmorpg is alles netjes uitgewerkt. De omgevingen zijn zeer gedetailleerd en met oog voor detail opgebouwd. Alle gebieden zijn levendig door de verschillende NPC’s en ook op verlaten routes kan je onverwachts wel eens op een originele quest lopen.

Strijden doe je in een éérste of derde persoon en steeds kan je eenvoudig wisselen tussen deze twee. Het combat systeem zit ingenieus in elkaar, doordat je kan blocken, dodgen en de vijand proberen te onderbreken wanneer die een ability gebruikt. Het volstaat dus niet om op je keyboard beginnen te rammen, maar je zal moeten nadenken wanneer je het best kan blokken of dodgen om uit het bereik van je tegenstander te geraken. De combat is niet voor hersenloze zielen en dus zeer belonend.

GameSnackBE-Elder-Scrolls-Online-Screenshots-01

Stop, hold it!

Zijn er eigenlijk nog negatieve kanten aan The Elder Scrolls Online? Jazeker, zo krijg je vaak het gevoel meer een single player game te spelen, gevuld met karakters die hetzelfde pad volgen. Maar al te vaak loopt iedereen in dezelfde lijn, dezelfde quests aan het afhaspelen. Spijtig, want sommige quests zouden je echt moeten verplichten om jezelf in groep te bewegen, zodat het mmorpg genre eer wordt aangedaan. Er zijn world events die een groep vereisen om te voltooien, maar echt bijster origineel zijn deze niet uitgewerkt.

Tot slot zijn er bepaalde functionaliteiten nog onderbelicht en merken we hier en daar enkele lege gaten op. Zo is er bijvoorbeeld – buiten een zeer beperkte Guild Store – geen volwaardige auction house. Het zijn details, maar het zit hem nu eenmaal in de details. Anderzijds zijn we wel blij dat de aandacht van de ontwikkelaars niet is afgeweken naar allerhande toeters en bellen, maar dat de focus blijven liggen is op de kern van de game.

The Elder Scrolls Online Screenshot

Besluit

The Elder Scrolls Online kende één van de vlotste mmorpg lanceringen aller tijden, maar toch bleven enkele hardnekkige bug quests bij de launch onopgelost. De originele en uitdagende combat zorgt dan weer voor een serieus pluspunt en ook de grafische prestaties zijn van een hoog niveau. The Elder Scrolls ontplooit zich – zoals zovele mmorpg’s – pas in de latere levels, terwijl we gehoopt hadden om ook al in de eerste uren in een echt team te functioneren. ZeniMax verdient een klein standbeeld omdat zij aan een hoog tempo bugs fixen, de community en feedback waarderen en met de regelmaat van de klok nieuwe content en functionaliteiten toevoegen. Een ruwe diamant die elke dag meer en meer schittert, kortom een must-have voor elke MMORPG liefhebber.

Meer in PC Reviews, Reviews
The Witch and the Hundred Knight Review