Rogue-likes bestaan al heel erg lang, maar recent kent het subgenre een revival met sterke games als Spelunky, Darkest Dungeon en The Binding of Isaac. Zo ook deze The Flame in the Flood, die de basis bij rogue-likes gaat halen, maar daar toch een eigen sausje overheen weet te gieten.

Kleurboek

Het eerste ingrediënt in dat sausje zijn alvast de visuals. The Molasses Flood pronkt op zijn website met het feit dat de voormalige art director van Bioshock een hand had in de game en dat doen ze terecht! Het spel heeft een knappe handgetekende stijl en een levendig kleurenpalet. Het resultaat is een aandoenlijke wereld die je uitnodigt om te verdwalen. Ook de audio helpt hierbij met enkele dromerige country-songs van Chuck Ragan. Dat moet een bekende country-artiest zijn maar we kennen hem helaas niet. Enige wat ons een klein beetje tegenslaat is het feit dat de game een bijna volledig verlaten spelwereld wil neerzetten en naar ons gevoel had een volledig instrumentale soundtrack daarvoor beter geweest. Het is immers makkelijker die fantasie te geloven als er niet een overenthousiaste alt-country-zanger in je oor staat te zingen…

De onstuimige rivier is een constante op je reis.

I am sailing

Maar zoals het spreekwoord gaat:”De visuals maken de rogue-like niet” en dat is hier ook het geval. Meestal gebruikt een rogue-like random gegenereerde dungeons om de speler te testen en almaar nieuwe uitdagingen voor te schotelen, maar ook hier gaat The Flame in the Flood een andere richting uit en wordt er een random gegenereerde rivier gebruikt met nederzettingen en andere interessante locaties langs de rivieroever. De stroming is erg sterk dus je hebt maar één keuze en dat is volle vaart stroomafwaarts, op zoek naar de bron van een mysterieus radiosignaal dat je opgepikt hebt.

Tijdens die tocht krijg je evenwel meteen te maken met het volgende aspect van de rogue-like, namelijk dat je instaat voor de gezondheid van je hoofdpersonage. Naarmate de tijd vordert wordt zij immers moe, krijgt zij honger en dorst of wordt het haar te warm of te koud. Voor ieder van die issues zijn er oplossingen, maar daarvoor zal je van je vlot moeten afstappen en je survival instincten moeten aanspreken.

Op die locaties langs de rivieroever kan je immers allerhande items en materialen vinden die je kan gebruiken in het vernuftige craftingsysteem. Dit werkt een beetje als een cascade waarbij het ene item naar het andere leidt. Als je eens je mes hebt kunnen maken, kan je van bepaalde planten koorden maken. Vind je ook nog een twijg kan je beide combineren tot een valstrik om klein wild te vangen. Vang je er een konijntje mee kan je de pels gebruiken voor een nieuwe warme muts en het vlees bakken en opeten voor voeding. Heb je onzuiver water uit een beek geschept kan je dat wel drinken, maar dan zal je ziek worden. Zoek liever eerst houtskool en maak een waterfilter. Enzoverder enzovoorts. Het hele systeem gaat vrij diep en zorgt ervoor dat je altijd wel iets nieuws te zoeken hebt.

Cry me a river

Maar tezelfdertijd zorgt dit systeem ervoor dat het af en toe wel erg aanvoelt alsof je tegen een Random Number Generator aan het vechten bent. Om een voorbeeld te geven: In een van onze eerste playthroughs liepen we een mierenbeet op. Vrij onschuldig, alleen hadden we niet de nodige Aloë om het te behandelen. Zelfs na verschillende zoektochten vonden we niet het benodigde kruid. Pas na lange tijd spelen en een aanvaring met een wolf die ons bijna het leven had gekost, vonden we eindelijk de aloë. Ondertussen was die mierenbeet echter geïnfecteerd geraakt waardoor aloë niet meer hielp, we moesten op zoek naar tijm. Ook dat konden we niet vinden en uiteindelijk stierven we dus een roemloze dood van een stomme mierenbeet omdat de willekeur van het spel besloot ons geen aloë te geven en er geen alternatieven bestaan voor de behandeling. Dat voelde best oneerlijk.

's Nachts krijgt de spelwereld een hele andere look and feel.

’s Nachts krijgt de spelwereld een hele andere look and feel.

Quick access

Ook niet helemaal eerlijk is het inventarissysteem. Je hebt maar beperkte plaats om de items die je op je avontuur bij elkaar sprokkelt op te slaan. Maar dat snappen we nog als part of the challenge. Maar je inventaris beheersen is wat klungelig. Heb je bijvoorbeeld 6 stuks van een item en je wil die weggooien om plaats te maken voor iets anders, moet je dat item 6 keer aanklikken en “discard” kiezen. Je kan ze wel in groep gebruiken, maar niet in groep weggooien? Waarom?! Als je dat een aantal keren snel na elkaar wil doen (en geloof me: je wil dat zo snel mogelijk doen want naar je inventaris gaan pauzeert het spel niet), ga je gegarandeerd op het verkeerde klikken en 10 giftige paddenstoelen naar binnen schransen…super. Er is een quick-access-knop om dit issue wat te omzeilen, maar dit brengt weinig soelaas omdat er nu eenmaal teveel mogelijkheden zijn om snel en overzichtelijk toegankelijk te maken in een quick acces menu’tje.

Dat gevelde everzwijn zal geen aloë op zak hebben zeker?

Hard reset

Daarbij komt nog eens het derde aspect van een goeie rogue-like: permadeath. Met andere woorden wanneer je doodgaat, betekent dit onherroepelijk game over en van voor af aan opnieuw beginnen. Dus die 10 giftige paddenstoelen die je zonet per abuis naar binnen wurmde, dat gaat je hoogst waarschijnlijk de game kosten.

Gelukkig klinkt zo een restart erger dan het is in een rogue-like. Omdat de content immers iedere keer random gegenereerd wordt, krijg je steeds nieuwe uitdagingen voorgeschoteld en voelt het nooit als back-tracking. Bovendien biedt het spel een iets vriendelijkere “traveler” mode aan die je her en der checkpoints geeft van waaruit je opnieuw kan proberen, al ben je dan natuurlijk wel een klein beetje aan het valsspelen. Maar voor nieuwkomers in het genre raden we toch aan hiermee te starten.

Je kan je vlot upgraden om de reis gemakkelijker te maken, maar zoals bij alles heb je er de juiste materialen voor nodig

Het inventarissysteem zou erg gebaat zijn met een patch. We stelden ook in onze Bloodborne review dat vaak doodgaan in een game niet erg is, als je maar niet het gevoel krijgt dat het de schuld is van de game en toegegeven, hier kregen we dat af en toe wel. The odds waren soms gewoon niet in our favor, wat we ook deden om het tij te keren. Maar dat gezegd zijnde is The Flame in the Flood een game die ons toch wist te boeien dankzij de mooie spelwereld, de dromerige soundtrack, het leuke craftsysteem en gewoon onze drang om bij elke spelbeurt verder te raken op die  verdraaide rivier!

Hoewel The Flame in The Flood geen slechte game is om jezelf aan het genre te introduceren, is de vraagprijs van  19,99 euro misschien wat aan de hoge kant om die gok te wagen. Niet iedereen houdt immers van dit speltype. Wacht in dat geval misschien even op een actie of prijsdaling. Heb je echter de rogue-likes al wat in de vingers en ben je op zoek naar meer, dan is deze game zijn geld absoluut waard.

The Flame in the Flood Media

The Flame in the Flood Review
Mooie visuele stijlOud speltype in een nieuw jasjeToffe soundtrackGoed craftingsysteem