We keken halsreikend naar deze game uit, maar toen het nieuws kwam dat de release date uitgesteld zou worden waren we meer dan alleen maar teleurgesteld. Uiteindelijk was het uitstel maar een maand en een half en dat maakte het wachten zeker en vast waard! Neocore heeft zijn beloftes zeker nagegaan in deze bloedstollende en toch grappige RPG.

Storyline

De draad wordt hier opgepikt waar de vorige Van Helsing er mee is gestopt. Toch is er, door middel van een korte proloog, voor gezorgd dat de nieuwe spelers direct op de hoogte zijn met het verhaal. Ook voor de spelers van de eerste Van Helsing is het een mooie opfrissing, om je dan volledig weer in dit avontuur vol actie te storten.

Voor de nieuwelingen onder ons zullen we alvast het verhaal eventjes uit de doeken doen. Je hebt vast en zeker wel al van de befaamde vampierenjager Abraham Van Helsing gehoord. In deze reeks speel je als zijn zoon die zijn vaders reputatie niet teniet wil doen. Samen met je compagnon Katarina waag je je een baan doorheen Borgovia en zijn mysterieuze setting. De dialogen tussen Van Helsing en Katarina zorgen voor een amusement schouwspel, waarbij er verwijten met een vleugje sarcasme van de ene naar de andere kant gegooid worden.

The Incredible Adventures Of Van Helsing II

En dit is ook direct wat deze RPG zo uniek maakt: Humor. Zonder er in te overdrijven zijn de makers er in geslaagd om hier en daar een subtiele vleug humor toe te voegen, tot groot genoegen van ons. Zo worden er veel referenties gebruikt naar films en andere games. Om je een voorbeeld te geven hadden we in het begin een side quest gekregen: Saving Private Bryan (zie film: Saving Private Ryan), waarop Katarina dan vraagt wat deze soldaat zo speciaal maakt, een litteken in de vorm van een bliksemschicht misschien? Dit uniek element in een RPG wordt doorgetrokken van de eerste in de reeks naar de tweede, tot grote vreugde van de fans.

Classes

In de eerste Van Helsing had je keuze uit.. Eigenlijk had je geen keuze want je speelde als Van Helsing zelf en dat was het dan ook. Je was een hunter die gespecialiseerd was in melee en ranged aanvallen en zo probeerde men de balans te behouden. Hier pakken ze in Van Helsing II uit met 2 nieuwe classes. Je character blijft, desondanks de grote visuele verschillen, hetzelfde maar de class verandert hier wel. Zo heb je nu keuze uit Hunter, Thaumaturge en Arcane Mechanic.

De hunter is zoals te voorspellen de klassieke Van Helsing zoals we hem kennen. Voorzien van een handvol zwaarden en pistolen baant hij zijn weg doorheen Borgovia. De Thaumaturge daarentegen is voorzien van een staf die gepaard gaat met spells en krachten, die elk op hun beurt uniek zijn. Dit character is ranged en er komen geen melee aanvallen aan te pas. En last but not least hebben we de Arcane Mechanic. Een nieuwe generatie hunter die zijn vijanden overheerst met behulp van de wetenschap. Samen met zijn leger robots en een ‘Expulsive Cannon’ (wat er voor zorgt dat ons character verdacht veel lijkt op een Ghostbuster) knalt hij zich een weg doorheen de donkere bossen die gevuld zijn met demonen, geesten en nog zoveel meer.

Als je niet weet wat kiezen dan kun je direct voor een veteran character gaan. Hierbij ben je direct level 30 en kun je de verschillende skills en looks onder de loep gaan nemen. Zo weet je in geen tijd welke class het best bij jou past. Hier heb je keuze uit 6 verschillende settings van de 3 classes, namelijk Blade, Gunslinger, Spellkeeper, Adeptus, Bombardier en Contraptionist. Elk met hun unieke vaardigheden en gadgets hebben ze een andere speelstijl, wat zorgt voor variatie en een hoge herspeelbaarheid.

Je kunt deze classes nog steeds combineren met je compagnon Katerina. Je kan kiezen of ze ranged of melee speelt en ze zo in je voordeel laten vechten. Dit zorgt voor epische gevechten voorzien van een vleugje tactiek waarmee je de vijand kan overrompelen. Je hebt ook de kans om je character van de eerste Van Helsing te importeren waardoor je geen afscheid moet nemen van je epische held.

Minigames en extra’s

In deze game ervaar je ook tal van extra’s en minigames. Eén daarvan is Tower Defense, maar niet op de manier die we kennen. Er zijn 2 toegangspunten waardoor de vijanden komen en op de weg die ze moeten afleggen, kun je kiezen uit verschillende obstakels. Bij een gewone Tower Defense komen er waves en worden die, al dan wel of niet, tegengehouden door je gekozen obstakels. Wat het nu uniek maakt is dat je bij Van Helsing II vrij kunt rondlopen en helpen waar het nodig zou zijn. Zo kun je het heft een beetje in eigen handen nemen en alweer een hoop loot gaan verzamelen. Uniek en amusant!

Daarnaast kun je de leiders van de rebellen op pad sturen om in jouw plaats goud en loot te gaan verzamelen. Je kunt kiezen uit verschillende leiders met elk hun capaciteiten. En dit alles hangt af van welke soort quest ze moeten benaderen. Afhankelijk van je tactische keuze zal de missie slagen of mislukken. Hun lot ligt in jouw handen..

En alsof dit nog allemaal niet genoeg is dan beschikt Van Helsing over zijn eigen huisdier. Alhoewel hij er niet zo vriendelijk uitziet als onze kat en hond, blijkt hij enorm praktisch te zijn. Hij kan opgeroepen worden midden in een gevecht en zo een handje toesteken. Je kan hem zelfs inzetten om op quests te gaan met de leiders van de rebellen en hem zo loot laten verzamelen in jouw plaats.

Bugs en lag spikes

Bugs zijn er in elk spel de dag van vandaag. En voor Van Helsing II is dit niet minder. Een volledige actie RPG voor maar €15, die volledig foutloos op de markt wordt gebracht leek voor ons een illusie. En het feit dat de game zijn release date al verlaat was, voorspelde niet veel goeds. Toch zijn we aangenaam verrast. Naast enkele schoonheidsfoutjes, zoals de dialogen die soms staan te springen waardoor ze onleesbaar zijn, waren de bugs miniem. We zijn in het begin wel op een kleine bug gekomen waarbij je een orbitter moest volgen, die helaas op zijn plek bleef staan. We zijn dan maar zelf op zoektocht geweest en de missie zelf opgelost. Dus echt bugs die de game voor ons verpesten zijn er niet.

Hier en daar hebben we ook een lag spike ondervonden. Als er plots 50 vijanden rond je heen staan die je in één blow vernietigd, dan gebeurt er op dat moment zoveel waardoor de game lijkt te gaan crashen. Een serieuze lag spike komt de kop op steken waardoor we na enkele seconden het spel terug kunnen hervatten. Gelukkig komen deze situaties niet veel voor en was het voor ons geen grote hinder.

GameSnackBE-Van-Helsing-II-Screenshot-6

Multiplayer

Deze game is ook voorzien van een multiplayer. Coop is een optie, maar die helaas volgens ons nog niet volledig op punt staat. Zo hebben we te maken gekregen met een hoop crashes en antivirus meldingen. Eens we eindelijk coop konden spelen was het wel oké, maar de weg die we er voor moesten afleggen was helaas minder. Neocore brengt dagelijks fixes aan en de multiplayer staat bovenaan hun lijstje. Hopelijk zien we hier binnenkort verandering in en kunnen we van dit episch avontuur gaan proeven samen met 4 spelers in coop-modus.

Hiernaast is er de mogelijkheid van PvP, maar dit hebben we helaas niet kunnen uittesten aangezien we te maken hadden met crashes die het onmogelijk maakten om een game te joinen.

Een waardige opvolger voor de eerste in de reeks, met hier en daar verbeteringen. Als Neocore op dit verder kan bouwen dan zal de derde in de reeks nog beter zijn! Er zijn hier en daar wel nog een aantal schoonheidsfoutjes maar je voelt dat er aan gewerkt wordt en dat is veelbelovend voor ons als gamer. Een episch avontuur, gevuld met tonnen loot en een vleugje gebalanceerde humor. Een must-have voor elke RPG fan en een klassenspel voor zijn prijscategorie (€15)!

Meer in PC Reviews, Reviews
Tropico 5 Review