Wat doe je als je hevig fan bent van een comicreeks en je merkt dat er daar een game van uitkomt? Juist, dan maak je dat je deze game in huis haalt. Met de komst van de videogame The Wolf among Us probeert Telltale Games de comicreeks Fables aan te vullen.

Fables – de stripreeks

Honderden jaren geleden zijn een groot aantal sprookjesfiguren uit de Homelands gevlucht en terechtgekomen in Fabletown, een wijk in het hedendaagse New York. Om niet teveel op te vallen moeten ze ten allen tijde hun Glamours dragen; een betovering om deze magische wezens er zo menselijk mogelijk uit te laten zien. Voor die figuren waar zelfs een Glamour hun echte vorm niet kan verhullen is er The Farm: een grote boerderij in de bossen waar reuzen, goblins, pratende dieren en anderen worden ondergebracht; buiten het zicht van de Mundies (ons mensen).

Fables in gamevorm

De game is dus gebaseerd op de Fables comicreeks die door Vertigo wordt uitgegeven en waarvan Telltale Games nu, na het maken van een eerdere videogame van comicserie The Walking Dead, zijn tanden inzet. De game is via episodes te downloaden via XBLA, Steam en PSN en aflevering 1 is nu beschikbaar. De setting is hetzelfde gebleven als de stripreeks, maar de gebeurtenissen spelen zich af voor die van de eerste strips, zodat nieuwelingen zich gaandeweg kunnen inwerken.

The big bad wolf

Fabletown heeft een eigen burgemeester, een sheriff, een klusjesman en nog tal van andere prominente figuren en in de stripreeks krijgen de meesten er een hoofdrol in.  In de game is Sheriff Bigby Wolf de hoofdrolspeler: een kortaangebonden kerel met een humeur,  een hang naar sigaretten en een verlangen om de inwoners van Fabletown (en The Farm) te laten inzien dat hij niet echt meer de big bad wolf is die hij vroeger was. Sneeuwwitje is zijn side-kick en verwacht je niet aan een lief braaf meisje, maar liever aan een volwassen vrouw met stevige mening en haar op haar tanden.

GameSnackBE-The-Wolf-Among-Us-Screenshot-02

Een duistere zaak

Episode 1 – Faith start in de buitenwijken van Fabletown ergens tijdens de late avonduren en brengt je via de Woodlands Luxury Appartments terug naar de smerigere buurten van Fabletown.

Zodra je de game opstart waaien de donkere sombere tonen van de generiek je luidsprekers uit. Je wordt in een film noir achtig decor gedropt en volgt Bigby Wolf wanneer hij een oproep krijgt voor assistentie. De game ontrolt zich op een rustig tempo en op gepaste momenten moet je op een actieknop drukken om verder te kunnen. Vaak heb je 4 verschillende keuzes in een conversatie en ook zwijgen telt als een optie. Een keuze moet gemaakt worden binnen een korte tijdslimiet en linksboven verschijnt feedback over die keuze (“deze persoon zal zich deze beslissing herinneren”). Zo wordt gaandeweg je verhaal gestuurd en iedere keuze heeft zijn eigen gevolgen voor jezelf en de omgeving. Door het trage ritme van het verhaal blijk je al wel eens te vergeten dat er een controller in je handen is en op de momenten dat je in actie moet komen, is het dan te laat om nog een nauwkeurige actie uit te voeren. Dat op zich heeft ook weer gevolgen, maar dat kom je pas te weten als je de episode nog eens overdoet. Het is wel geen game voor mensen die van snelle actie houden; de scène’s dat je in actie moet schieten zijn op één hand te tellen en dat kan voor de echte adrenalinejunkies wel eens ontmoedigend werken. Op het einde sluit deze aflevering af met een stevige cliffhanger en dan is het wachten totdat Episode 2 – Smoke & Mirrors verschijnt.

Onderliggende lagen

Naast het verhaal kan je elke keer een update lezen in het Book of Fables: elk sprookjesfiguur, dier, term of plaats die een speciale betekenis heeft wordt telkens vrijgegeven in het Book of Fables zodra je die figuur hebt ontmoet of die plaats hebt bezocht. En een leuk extra’tje is dat er onder ieder naam een soort van bijnaam hoort.

GameSnackBE-The-Wolf-Among-Us-Screenshot-01

Nadat je deze episode hebt uitgespeeld krijg je een overzicht van de beslissingen die je tijdens de game hebt gemaakt en zie je het percentage van de spelers die dezelfde beslissingen hebben genomen. En zodra je de game uit hebt, beginnen je vingers alweer te jeuken om de game terug opnieuw te starten en andere beslissingen nemen. Zo kan je nog wel even doorgaan.

Kan je van deze game niet genoeg krijgen, dan is er de mogelijkheid om een Seasons Pass aan te schaffen voor episodes 2 tot en met 5 en bij www.livecodes.be kan je hier steeds voor terecht.

It’s not the end, only the beginning

De game volgt trouw de stijl van de comics en er ontvouwt zich voor je ogen een prachtige ingekleurde wereld die zich echt in je vastzet. Voor de liefhebbers van de stripreeks is dit een geweldige aanvulling; voor diegenen die de strips niet kennen is het een eerste onvergetelijke kennismaking met het prachtige sprookjesverhaal dat zich ontvouwt (de volgende keer dat ik mijn Fables lees, zal het tegenvallen om enkel naar statisch beeld te kijken …).

Deze review werd mogelijk gemaakt door livecodes.nl
  • Indy

Nu maar hopen dat Activision er zich deze keer buiten houdt. 😛