Nieuwe IP’s zijn cool, heel cool zelfs. Waarom, denk je? Omdat alles nieuw is en dat een tijdje blijft. Wil je weten of The Wonderful 101 jouw centen waard is, lees dan nu deze review!

Wonderful colours

Je kruipt in de huid van Wonder Red, Wonder Blue, Wonder Green, Wonder… Heel wat Wonders. Zo kunnen we blijven doorgaan, tot de 100ste Wonder zelfs. 100 kleine Wonders en één grote: jij. Wanneer Wonder Red, een onervaren held, de leiding krijgt over zijn 99 collega’s tijdens een alien invasie, kan de fun beginnen. Een onervaren iemand die de leiding krijgt lijkt niet logisch, maar Wonder Red kent de stad als zijn eigen broekzak en jij bent er natuurlijk altijd bij om hem te helpen.

Droge one-liners, domme opmerkingen en andere zaken zorgen er voor dat deze game nooit saai wordt en je heel wat zal aflachen. Verwacht echter geen serieus verhaal, want dan laat je deze titel beter links liggen.

GameSnackBE-The Wonderful 101-Screenshots-02

Wonderful Ones, Unite!

In The Wonderful 101 staan de Unite Morphs centraal. Dit zijn speciale krachten die de Wonderful Ones bezitten, maar alleen kunnen ze deze niet oproepen. Met een groepje helden vormen ze de stoerste dingen, als een grote rode vuist of een enorm blauw zwaard. Vanzelfsprekend moet jij ze daarbij helpen door de juiste vorm te tekenen op het touchpad van de Wii U, of met de rechter analoge stick. De juiste vorm tekenen met de rechter stick is wel een pijn in het achterste, want het is onhandig werken en soms kan het wel eens gebeuren dat de Wonderful Ones te klein in aantal zijn voor een Morph. Dit is vooral lastig bij de coöp-modus. Je kunt met vier vrienden samen de aliens, de Geathjerk, afmaken, maar jouw vrienden moeten het stellen met de Pro controller, die natuurlijk geen touchpad bevat.

Dit probleem is vooral lastig wanneer je bijvoorbeeld moet vechten en niet snel even een cirkeltje kunt tekenen om die grote vuist te vormen. Wat je wel kunt, is snel een zwaard tevoorschijn toveren door een rechte te tekenen en die al zijn gangetje laten gaan op de vijanden, terwijl je zelf wat meer tijd krijgt om je aanvallen uit te denken.

GameSnackBE-The-Wonderful-101-Screenshot-01

Waar je vooral rekening mee moet houden bij het genereren van een Unite Morph, is jouw energie. Die kan je aanvullen door het verzamelen van batterijen die verspreid in het level te vinden zijn (gouden D batterijen, mocht je geïnteresseerd zijn in details). Batterijen zijn niet het enige wat je moet verzamelen, want zo verliest een verslagen vijand O-parts, de betaalmethode in het spel. Met O-parts kan je je moves upgraden, nieuwe moves unlocken en andere items aankopen.

Eerder genoemd hierboven zijn de Geathjerk. Dit is een buitenaards ras dat de aarde al eens eerder bezocht, maar nu met een groter leger nog eens komt aankloppen. Ze zijn lastig om te doden, maar elke vijand is perfect doenbaar, zelfs voor de beginnende gamer.

Het oog en oor willen ook wat

The Wonderful 101 is een van de weinige titels de je voorlopig ook zonder TV kunt spelen. Of je gebruikt jouw TV om te spelen en ziet een overzicht op jouw gamepad, of je gebruikt je gamepad als scherm en jouw TV als overzicht, of waarom gebruik je beide schermen niet ineens als TV?

Bij dergelijke games zijn wij niet graag te kritisch wat het grafische aspect betreft, maar als we van in het begin al geconfronteerd worden met een cirkel die als mond moet dienen bij elk personage en een triestig afgewerkte omgeving, kunnen we niet anders. Het valt natuurlijk op dat de focus op de graphics met opzet minder is, maar dan stellen wij ons de vraag waarom Nintendo destijds met de Wii U op de markt gekomen is. The Wonderful 101 is een titel die perfect op de Wii gereleased had kunnen worden, en de manier van spelen zou al even interessant zijn.

En op zich kunnen we niet klagen over de kwaliteit van de stemmen en andere special effects, maar als een stem uit een springend cirkeltje komt…

Voor velen blijft het wachten op de nieuwste Zelda, Bayonetta 2 of andere exclusives, maar intussen is The Wonderful 101 een vermakelijke game voor jong en oud. De hardcore gamer raden we echter af deze titel aan te schaffen, want hij zou wel eens serieus op zijn honger kunnen blijven zitten. Verstand op nul, de graphics negeren en het verhaal niet te serieus nemen en je zou wel eens een leuke tijd voor de boeg kunnen hebben.

Meer in Reviews, Wii U Reviews
Remember Me Review