Titanfall, de game die op E3, Gamescom, PAX Crime en Tokyo Game Show werd voorgesteld als hét pareltje van dit voorjaar in het genre multiplayer. Toch was ik een beetje terughoudend tegenover deze game, want je kent dat wel, soms wordt er zoveel ophef en commotie rond een game gemaakt en die blijkt dan uit te draaien op een flop. Deze zou wel eens een Titanfail kunnen zijn.. Maar hype of niet, ik moet eerlijk zijn, deze game heeft mij op zijn zachtst gezegd positief verwonderd! De hype was en is meer dan terecht! Respawn Entertainment en Electronic Arts hebben met hun zestig gewonnen awards op de E3 beurs een uiterst knappe first-person shooter multiplayer gecreeërd!

Het verhaal: Een mysterieuze bedoening…

Het verhaal in deze game lijkt een beetje hermetisch afgesloten voor de speler. Er is wel degelijk een verhaal, maar daar wordt tijdens de gameplay niet veel over losgelaten. Het is een beetje nevelig en onbestemd. Je gamed volledig online, ook de campaign is verweven in het online concept. Titanfall bevat geen singleplayer online modus. De campaign is wel relatief kort, op een paar uurtjes ben je erdoor. In het multiplayer gedeelte vind je hier echter niets van terug, het verhaal neemt geen belang hierbij.

GameSnackBE-Titanfall-Screenshots-01

De gameplay: hemels soepel

Er zijn telkens twee teams met elk zes online spelers aangevuld met Grunts (bots). Deze komen zowel in het campaign gedeelte alsook in het gewone online gedeelte voor. Je speelt in twee teams, het IMC (Interstellar Manufacturing Corporation) en de Militia. Zelf word je omschreven als een Mech. Beide teams krijgen tegen het einde van je match te horen dat er een dropship op weg is om je te redden van het titanisch veld. Na elk stuk van je campaign volgt er een epiloog. Het is aan de winnaars om de verliezers te verhinderen dat ze hun dropship niet halen, en aan de verliezers om er zo vlug mogelijk op te raken. Haal je op tijd je vlucht, dan krijg je extra xp waardoor je kan levelen.

De controls in deze game zijn uitermate vlot en soepel. Moeiteloos spring en klim je met een zeer grote flexibiliteit de gehele map door, ook kan je zeer gladjes muren oplopen en zoveel meer. In geen enkele shooter heb ik ooit de controls zo buigzaam en inschikkelijk weten zijn. Wanneer je de campaign uitgespeeld hebt of een beetje moe bent, kan je je skills nog lang daarna uitoefenen op het gewone multiplayer gedeelte. Er zijn zes game modi: Attrition (hetzelfde als team deadmatch in andere online shooters), Last Titan Standing, Hardpoint, Capture The Flag, Pilot Hunter en een Variety Pack.

Je eigen Titan en extra’s!

Ook verrassend in deze game is het feit dat je zelf je eigen Titan hebt, kolossale technologische creaties waar je in kan kruipen en zelf kan bedienen. Deze spelen, door hun zwaarte en kracht, uiteraard iets logger. Je loadouts bestaan uit een Atlas, Ogre en een Stryder. Ook kan je via het Titan Custom Slot zelf een Titan fabriceren en uitwerken. Deze kan je gewoon uit de lucht doen vallen waarna ze zeer hard en zelfzeker de grond raken klaar om jou te helpen om alle vijanden rondom je, door je eigen toedoen, te vernietigen. Hoe meer xp je wint tijdens je matches, hoe meer je unlocked en kan upgraden: wapens, kits, abilities, …
Een ander vernieuwend fijn supplementair element in deze game is de optie Burn Cards. Deze zijn eenmalige upgrades en perks die je kan unlocken naarmate je leveled. Kaarten zijn voor het eerst beschikbaar op level 7, op level 9 volgt een toevoegend slot en op level elf unlock je een derde slot. Deze kan je vrijspelen door het farmen van Grunts.

GameSnackBE-Titanfall-Screenshots-02

Sfeer, graphics…een paradijs?

Game je Titanfall op je Xbox One, dan zal het grafische grenzen aan perfectie. Toch ziet hij er op de Xbox 360 ook fenomenaal en prestigieus uit! Alleen de framerate is wat lager en de texturen van iets minder kwaliteit. Op de Xbox 360 was er ook af en toe wat lag. Maar deze ontnemen je helemaal niet het gevoel van een machtige sensationele gameplay. De sfeer is bombastisch, grillerig en vol actie, fris en vernieuwend. Een waar paradijs voor menig shooter liefhebber.

GameSnackBE-Titanfall-Screenshots-03

Titanfall is een game voor wie ontzettend houdt van shooters en online gamen, en bij deze zijn eerste next-gen game in huis wil halen. Straight to the point en met zijn vlotte en vloeiende gameplay/controls zal je je genietend begeven in de Titanfall wereld. De volledige focus van deze game ligt in het multiplayer gegeven. De Titans zijn een mooie aanvulling op de game en de mappen zijn fijn uitgewerkt. Een super nieuw concept die een echte aanrader is geworden!

Meer in Reviews, Xbox 360 Reviews, Xbox One Reviews
Insurgency Review