Van zodra er trollen, vampieren en dwergen bij betrokken worden, zijn we bij Gamesnack al verkocht. Verbindt daar ook nog eens de diepe tactische gameplay van de Total War-franchise aan en wij kunnen ons haast geen betere game voorstellen om deze regenachtige lentedagen mee te vullen! Dit is de eerste keer dat Total War en Warhammer samensmelten en of dat huwelijk in praktijk even goed uitpakt als in theorie, lees je hier.

Out of the gates

Spijtig genoeg struikelt Total War: WARHAMMER al meteen uit de startblokken door het spel erg gesloten te houden voor nieuwkomers. Er is hier geen tutorial en geen introductie. De campaign wordt al heel snel, heel ingewikkeld en als nieuwkomer heb je vaak geen idee wat er gaande is. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen hulp is. Linksboven in je scherm staat er namelijk een vraagteken met een hulpfunctie, Hoera! Maar helaas, dat leidt enkel naar een webpagina met een lijvige handleiding. Voor een grote franchise als Total War, is dat toch niet meer dan deze tijd.

Total War Warhammer 1

Macro-management

Wanneer je toch volhardt en je door die eerste verwarrende uren knokt, merk je dat er hier in ware Total War traditie een erg diepgaande strategie game voor je ligt. Eentje waar je je net zozeer moet bekommeren om je legioenen in individuele veldslagen, als over je meta-strategie in de wereldmap. In deze laatste beheer je je provincies, drijf je handel met naburige facties, verklaar, win en verlies je oorlogen en probeer je je onderdanen gelukkig te houden.

total war warhammer 2

Fantastic

Het huwelijk met de Warhammer-franchise zorgt ervoor dat de serie niet langer gehinderd wordt door historische accuraatheid. Dat komt de game in onze ogen alleen maar ten goede. Nu kunnen namelijk ook ridders vliegend op draken, gigantische ogres en zwermen vampiersvleermuizen het slagveld betreden. Dit zorgt voor een broodnodige uitbreiding aan strategische opties in de franchise. Elke factie voelt ook volkomen uniek en in zijn geheel is de game uitzonderlijk goed gebalanceerd.

total war warhammer 4

Je kan hierdoor je spel-ervaring ook aanpassen naargelang het ras dat je kiest. De dwergen bijvoorbeeld zorgen met hun melee-gebaseerde units en boogschutters voor een eerder traditionele RTS-ervaring, terwijl de vampieren eerst het land moeten “corrupten” alvorens zij er kunnen bewegen en oorlog voeren. Daarmee vragen ze een heel andere speelstijl die je dwingt je bewegingen reeds enkele beurten op voorhand te plannen.

Constrain yourself

Toch lopen we in de campaign tegen pacing-issues aan die op hun beurt voor oneerlijke pieken in de moeilijkheidsgraad zorgen. Er zijn momenten dat je niet weet waar eerst te beginnen tegen een overweldigend moeilijke opponent en dan zijn er weer periodes dat er een tijdlang niks lijkt te gebeuren. Zeker als nieuwkomer laat de game je een zet of 10 rustig je ding doen en over enkele vijanden heen walsen, om dat plots ge-na-de-loos hard terug te slaan.

Daarenboven introduceert het spel te vaak spelmechanismen waar je op dat moment weinig mee kan doen. Of nog erger: weinig tégen kan doen! In onze playthrough bijvoorbeeld werden we vanaf het begin geplaagd door onrusten in onze provincie zonder dat we zo vroeg in de game de tools in handen hadden om daar iets tegen te beginnen.

Under the microscope

Technisch weet Total War Warhammer alvast wel te overtuigen. Natuurlijk zijn er games die er op het eerste zicht beter uitzien. Maar bedenk dat je hier tot op unit-niveau kan inzoomen en daar is er nog steeds een overtuigende hoeveelheid aan details te vinden. Trouwens ondanks alle actie en de hoeveelheid units op je scherm kunnen we de game niet op gemiste frames betrappen.

total war warhammer 3

De audio is eveneens uit het juiste hout gesneden met niet alleen goede tactische audio-cues die je inlichten over wat er gaande is op het slagveld. Ook de soundtrack is dik in orde en het geluid van de hoorns die het gevecht inluiden is onheilspellend en episch tegelijk!

Lord of the Warhammer

Wat deze Total War Warhammer uiteindelijk maakt de game die het is, is dat alle puzzelstukken samenvallen om een geheel te creëren dat groter is dan de som van de delen. Maar toch, omwille van het frustrerend wisselvallige tempo en de steile leercurve die je als nieuwkomer moet overwinnen, vinden we het moeilijk om het spel aan iedereen aan te bevelen. Ben je echter geïnteresseerd in een diepe strategie-game zonder daarbij vies te zijn van wat dwarf-on-orc actie (euh wacht, dat kwam er verkeerd uit!), gaan we je niet langer ophouden. Kopen, downloaden en spelen maar!

Total War: WARHAMMER Review
Interessante factiesStabiele frame-rateStrategie met veel diepgang
Geen tutorialWisselvallig tempoSoms koppige camera