Welkom to Chicago!

Watch_Dogs, gecreëerd door Ubisoft Montreal (ook gekend van de Far Cry en Assassin’s Creed reeks) is een sandbox game, met als omgeving de straten van Chicago in een futuristisch jasje. De volledige stad wordt bestuurd door het computernetwerk ctOS, een initiatief van het bedrijf Blume. Dit bedrijf weet alles van de inwoners van Chicago, alle informatie die ze maar willen van de een of andere inwoner wordt door dit bedrijf met gemak geïntegreerd in hun netwerk. ctOS is watching Chicago…

Hacken wat je maar kan

Het verhaal draait om de anti-held Aiden Pearce, een geniale hacker die in zijn jeugd heel wat geweld heeft gekend, en hierdoor een sterk overlevingsinstinct ontwikkeld heeft. Met zijn smartphone beschikt hij over een knap staaltje technologie, waardoor hij alles in de stad kan hacken. Zo kan hij bijvoorbeeld door verschillende beveiligingscamera’s kijken, informatie van inwoners en/of criminelen downloaden, muziek stelen van hun iPod of smartphone, verkeerslichten hacken, bruggen laten omhoogkomen, communicatiesystemen platleggen en zoveel meer. Alles wat je maar kan bedenken kan gehackt en gemanipuleerd worden. Ieder limiet op vlak van technologie kan hier overschreden worden, waardoor Aiden Pearce nieuwe informatie kan inwinnen.

GameSnackBE-Watch-Dogs-Screenshot-02

Speel hoe jij het wilt

De rode draad in deze game is vooral het gebruik van verschillende mechanismen op vlak van hacken en bewaking. Elk voorwerp of apparaat dat gekoppeld blijkt te zijn aan het centraal besturingsysteem van de stad, het ctOS, kan gebruikt worden als wapen tegen hen. Ook kan de gamer gebruik maken van stoorzenders, deze maken het voor politie en overheidsdiensten moeilijker om Aiden Pearce op te sporen of te betrappen. Burgers scannen op persoonlijke informatie gebeurt met de profiler. Wanneer Aiden merkt dat er een crimineel tussen de bewoners zit, kan hij ofwel ingrijpen, wat nieuwe toestanden en situaties teweegbrengt of gewoon verder gamen. Auto’s kunnen worden geplunderd, motoren kunnen gestolen worden, ctOS torens kunnen worden gehackt (wat ons een beetje doet denken aan de synchronisatietorens in Assassin’s Creed), je kan ècht vanalles doen in Watch Dogs. Deze game brengt zoveel afwisseling dat je je gewoon niet kan vervelen! De map is immens groot en je kan alle kanten uit. En dan heb je op de koop toe nog heel wat side missies en mini games (cash run, poker, drinkspelletjes, schaken…) die je kunnen bekoren als je even wilt pauzeren van je hoofdmissies. Je kan zelf beslissen hoe jij je game beïnvloedt. Je kan agressief uit de hoek komen, maar ook stealthy spelen is een optie.

Reputatie is erg belangrijk in deze game, omdat bij alles wat je doet reputatiepunten kunnen worden vrijgespeeld. Dit kan je gameplay positief of negatief beïnvloeden, afhankelijk van je spelersmentaliteit. Qua voertuigen heb je de keuze uit de trein, sportwagens, muscles, grote logge trucks, SUV’s en budgetwagens. Deze kun je zelfs bestellen met je smartphone, maar andere voertuigen, zoals de politiewagen en taxi’s, zul je moeten stelen. De verschillende wapens die je kunt kopen of oprapen zijn onder andere handwapens, SMG’s, assault rifles, sniper rifles, shotguns en een grenade launchers.

GameSnackBE-Watch-Dogs-Screenshot-04

Online modi

Het online gedeelte in Watch Dogs is ook hier zeer gevarieerd. Je kan andere online spelers achtervolgen en gegevens van hen stelen, een 1vs1 batlle houden, of een online gamer kan jouw game invaden waarna je moet zien dat hij niet met jouw gegevens aan de haal gaat. Dit kan alleen wanneer je met niets belangrijks, zoals missies, bezig bent. Toch vinden sommige gamers het iets frustrerend. Je kunt deze functie echter uitschakelen in het menu wanneer je niet wenst lastig gevallen te worden. Door online te gamen kan je verschillende perks vrijspelen. Door de mobile Compagnon app kan je je vrienden uit de nood helpen of juist dwarsbomen, wat soms voor hilarische situaties kan zorgen. Online gamen in deze game wordt door dit alles erg aangenaam en vermakelijk.

GameSnackBE-Watch-Dogs-Screenshot-03

Muziek, sfeer, graphics…: zalig genieten

Op de E3 persconferentie in 2012 ontving Watch Dogs verschillende awards en werd vooral geprezen voor de kwalitatieve next-gen graphics. Dit laatste was toch een beetje een teleurstellling, en vooral het rijden met voertuigen voelt een beetje arcade-achtig. Ook schaduwen, lichteffecten en dergelijke zijn niet optimaal, maar deze game is zo origineel in zijn concept dat we grafische foutjes of mindere kantjes graag door de vingers zien. Chicago is een stad waar een soort midwest sfeer hangt en joviale charme vermengd wordt met een cryptische toets. Een bepaalde duisternis heerst over het gehele concept en dit maakt de game dan ook weer zo markant. Voor de gamer is het er een zalig crimineel vertoeven. Ook de muziek in deze game is ontzettend stoer en cool, we horen vooral hiphop, denk dan aan Nas, UGK, Public Enemy en vele andere bekende en onbekende rap artiesten. Je kan namelijk ook je eigen playlist met in-game muziek samenstellen. De geluidseffecten en voice acting zijn uitzonderlijk goed uitgewerkt; pistoolschoten, ontploffingen, daverende motoren… allemaal zeer netjes!

GameSnackBE-Watch-Dogs-Screenshot-05

Conclussie: Een machtig indrukwekkend concept

Ondanks de kritiek op het grafische aspect kunnen we je verzekeren dat deze game een echte aanrader is! Een typische sandbox game met een zeer uitgebreide gameplay die je ook doet nadenken over de toekomst van onze technologie. Het hacken brengt een geheel nieuwe dimensie met zich mee. Het volledige concept is zeer uniek. De verschillende skills, de mini games, de zij missies… het is allemaal ontzettend variabel! Je bepaalt zelf hoe je speelt, agressief, stealth, neutraal, het kan allemaal. Free roaming biedt hier echt een meerwaarde. De online modi zijn erg leuk maar voor sommigen ook ietwat frustrerend. De muziek is super, van het geluid is echt werk gemaakt. De graphics zijn iets minder, maar zéker niet slecht! Kortom, Watch Dogs is een ware diamant die zijn invloed op de gamer niet gemist heeft. Wil je nu een avondje pure actie of gewoon wat rondslenteren in Chicago en hier en daar wat minigames spelen, of lekker rondrijden, het kan allemaal! Een innemende, aanlokkelijke game die je gewoon moet staan hebben tussen je collectie!

Meer in Reviews, Xbox 360 Reviews
Wolfenstein: The New Order Review