Meer dan 400 verschillende auto’s, racen doorheen de prachtige omgevingen die Australië te bieden heeft, meedoen aan events en festivals in een grote en uiteenlopende open wereld waar je samen met vrienden lekker gek kan doen,… welkom bij Forza Horizon 3! De nieuwe game in de reeks zal jouw kijk op racegames helemaal doen veranderen. Dus start je motor, fasten your seatbelt en scheur doorheen Australië zoals niemand anders dat ooit deed!

De gameplay: vrijheid en diversiteit

In Forza Horizon 3 ben jij de baas! Het is aan jou om uit te maken waar er feestjes en races worden georganiseerd. Maar om ervoor te zorgen dat de festivals echte toppers worden, moet je eerst zoveel mogelijk fans verzamelen. Hoe hoger je klimt in de rangen van dit race-wereldje, hoe meer fans je krijgt en des te meer beloningen, bonussen, perks, credits en items kan je verdienen.

Het allerleukste aan de gameplay is de grote mate van vrijheid die je krijgt. Naast een grote keuze aan bolides, kan je bijvoorbeeld ook de weersomstandigheden van races volledig naar je hand zetten. Of de locatie bepalen. Of de moeilijkheid van de tegenstanders instellen.

Forza Horizon 3

Maar we beginnen bij het begin. Je krijgt bij het opstarten van het spel eerst en vooral een keuzemenu om een digitale avatar te selecteren en een tutorial race te verwerken. Deze is alvast niet min en zet meteen de toon voor de game.  Een jeep wordt door een helikopter de lucht in getild en naar de finish gevlogen en jij moet er achter aan rijden. De volgende race is om ter snelst tegen een trein. Eens over de eindmeet word je groots onthaalt door je eerste zwerm fans! In die eerste races al koers je over een stuk strand en door een lap jungle waardoor je meteen een voorproefje krijgt van hoe de game er verder zal uitzien. In vergelijking met de vorige Forza Horizon games, zal je deze keer bovendien vaker off road mogen gaan scheuren!

Naast de eerder klassieke race events kan je je ook toeleggen op PR events waarin je meerdere opdrachten mag voltooien. Verder zijn er ook nog de bucketlist challenges. Deze focussen eerder op het voltooien van bepaalde stunts in de open wereld zoals driften, sprongen maken, een bepaalde snelheid bereiken,… maar ook het vinden van goed verstopte oldtimers! Heb je voldoende fans verzameld in vorige races en events? Dan breiden de festivals verder uit en unlock je weer nieuwe activiteiten.

forza_horizon_3_gameplay_reveal_e3_screen_9

Je krijgt in Forza Horizon 3 heel wat vrijheid aangezien je zelf kan bepalen waar je de events neerplant en in welk kader (woestijn, stad, jungle,…). Daarnaast vinden we na een aantal jaren afwezigheid ook het Auction House terug langs de route. Ideaal voor koopjesjagers want met wat geluk kan je hier een dure wagen goedkoop op de kop tikken! Ook A.I. drivatars maken terug hun opwachting en je kan ze inhuren om voor jou races te winnen. Handig! Tenslotte koop je via het hub-menu nieuwe wagens, verkoop je scheurijzers die je niet meer nodig hebt, of upgrade je je huidige bolide.

Het online gedeelte: diepgaande integratie

Vanaf level 5 in de solo campaign unlock je het online gedeelte van Forza Horizon 3. Dit is voortreffelijk uitgewerkt en uitstekend geïntegreerd in de rest van het spel. Je kan hier namelijk niet alleen andere spelers uitdagen, je kan ook je eigen club opstarten (of je aansluiten bij die van je vrienden) om in groep de events te veroveren. Verder kan je ook blueprints en settings uitwisselen, custom events aanmaken,… of gewoon zo lang mogelijk tegen de richting in rijden. Laat jullie fantasie de vrije loop!

forza-horizon-3-2

Wie Forza Horizon 3 zit te gamen en geen vrienden heeft…euh we bedoelen op dat moment geen vrienden online heeft… kan zich in een free roaming sessie begeven of gebruik maken van matchmaking. Zo kom je in een lobby van maximaal twaalf spelers terecht. Je kan dan nog steeds je eigen weg gaan, maar wanneer iemand van deze spelers een race start kan je er onmiddellijk aan deel nemen. Op die manier is er altijd wel wat leuks te beleven online ook al zit je vaste crew op dat moment misschien niet op de servers.

Audiovisueel: Om je scherm bij af te likken!

Forza Horizon 3 bevat graphics die we nog in geen enkele andere racegame zijn tegengekomen! Werkelijk enorm fraai en helder! Ook de physics komen meer dan ooit geweldig tot hun recht. De auto’s op zich zijn wondermooi, de lak blinkt en de technische afwerking is zeer netjes. Er is geen detail over het hoofd gezien, bij slecht weer bijvoorbeeld lopen de regendruppels netjes van het raam en de wagen. Wanneer je rijdt is er zoveel moois te zien dat je soms bijna vergeet te sturen! Maar het is dan ook moeilijk om niet afgeleid te worden door bijvoorbeeld het mooie vuurwerk in de lucht of de zon die ondergaat over de zee. Ten allen tijde word je onderworpen aan sfeervolle omgevingen en elementen. Slechts zeer zelden hikt de framerate eens, maar omdat het net zo zeldzaam is, zien we dit graag door de vingers.

forza-horizon-3

Op vlak van audio hebben we ook niets dan lof. Terwijl je zalig aan het racen bent kan je kiezen tussen 150 muzieknummers verdeeld over 8 radiostations. Heb je daarbij nog niet genoeg keuze kan je via Groove Music en je OneDrive account helemaal je eigen radiostation maken! Even de weg kwijt? Dan vraag je via voice command aan Anna, je virtuele gids in dit spel: ‘Anna what should I do?‘ en ze zal je naar de volgende opdracht leiden! En dan vergeten we nog bijna het geluid van de motoren zelf dat vooral bij een degelijke headset de absolute zaligheid is!

Conclussie: Het summum der racegames

Forza Horizon 3 is een van de beste racegames die we tot nu toe gespeeld hebben. Wat de gameplay betreft heb je een onwaarschijnlijke vrijheid en dat Australië zoveel moois te bieden heeft, hadden we niet verwacht! De omgevingen zijn werkelijk adembenemend. Deze game is duidelijk met veel liefde en oog voor detail ontwikkeld en daarom zullen de autofanaten hier echt van smullen. Audiovisueel kunnen we hier zonder meer spreken van een hoogtepunt in de wereld van de racegames. Het online gedeelte is bovendien geniaal en dankzij Play Anywhere krijg je met één enkele aankoop de game zowel op Xbox One als PC. Thumbs up voor Playground Games die met Forza Horizon 3 een fonkelende diamant hebben gecreëerd. Een ode aan de racewereld!

Forza Horizon 3 verscheen op 27 september 2016 voor Xbox One en PC.

Wij reviewden de Xbox One  versie.

Een reviewkopie werd ons door de uitgever bezorgd.