Met Gears of War 4 is een nieuwe epische game in deze reeks een feit! Ontwikkelaar The Coalition nam de touwtjes stevig in handen en creëerde deze Third Person Shooter die op zijn beurt werd uitgegeven door Microsoft Studios. Een jaar of tien geleden was het eerste deel het begin van een baanbrekende nieuwe serie die ondertussen is uitgegroeid tot veruit de spectaculairste cover based shooter franchise in de gamewereld. Het vorige deel (Gears of War Judgement) miste zijn doel een beetje, maar wij lieten ons daardoor niet afschrikken om dit nieuwe play anywhere avontuur voor jullie uit te pluizen.

Het verhaal: Son of a gun

Het verhaal van Gears of War 4 speelt zich 25 jaar na het einde van het derde deel af. De Locust is ondertussen overwonnen. Diegenen die het einde van de oorlog hebben gehaald overleven nu in beschutte steden die door de COG werden gebouwd. Hier heerst een totalitair regime. Immers door het verdwijnen van de Locust heeft de COG meer macht ter beschikking gekregen. Toch is de wereld na de Locust-oorlog niet in vrede en zullen we het moeten opnemen tegen deebees (robots) en The Swarm (vijanden die als mollen in de grond zitten en uit gaten komen wanneer ze ruiken dat er volk is) om het einde van de 10 to 12 uur durende campaign te bereiken.

gears4_screenshot_guardian_combat

Ondanks de bescherming die de steden bieden zijn er toch Outsiders die verkiezen niet in deze bolwerken te leven. Als protagonist J.D. Fenix, de zoon van Marcus Fenix die je zonder twijfel nog kent, is het jouw taak om samen met je teamgenoten Kait Diaz en Delmont Walker de steden tegen plunderaars te beschermen. Na een heus bloedbad wordt echter de moeder van Kait ontvoerd en zo staan we aan het begin van een nieuwe bloedstollende saga.

De gameplay: Nostalgie en een vleugje vernieuwing

De gameplay is, zoals altijd al geweest, zalig! We worden overmand door pure nostalgie. Maar ondanks het vertrouwd aanvoelen van de game zijn er gelukkig toch heel wat nieuwe elementen te vinden. Echter de kern die bestaat uit cover zoeken, active reloads behalen, vijanden neerknallen, close combat en explosieven, is nog steeds hetzelfde gebleven. We vinden ook opnieuw de klassieke wapens zoals onder andere de lancer, de hammerburst, de snub, de gnasher en de grandioze hammer of dawn. Daarnaast kunnen we ons uitleven met nieuwe wapens als de overkill shotgun die zijn naam niet gestolen heeft, de buzzkill die zaagbladen afketst tegen muren, de embar die als een korte afstands-sniper dienst doet en de dropshot die explosieven doet ontploffen over vijanden!

gears-of-war-4

De namen zijn misschien veranderd, zo zijn de alom bekende Wretches vervangen door de Juvies, de Locust door de Swarm en zijn E-holes nu gewoon Nests, qua gameplay voelt dit allemaal heel erg vertrouwd. Nieuw in de game is de toevoeging van Booster Packs. Deze kan je bekomen door Credits te verdienen tijdens het gamen. Met deze credits kan je dan op zijn beurt Gear Packs ‘kopen’ (kaartenpakketjes zoals in Halo 5) die toegang bieden tot nieuwe weapon en character skins, jouw stats kunnen verbeteren of je xp kunnen boosten. Je kan deze overigens jammer genoeg ook bekostigen met dure microtransacties.

Buiten dit alles kan je je ook naar hartenlust uitleven in de online co-op modes en de horde modus. De horde modus bestaat uit vijftig waves waarin je vijanden kan verslaan in een team van maximaal vijf medespelers. Je kan hierbij kiezen uit de vertrouwde classes namelijk soldier, sniper, scout, heavy en engineer. Om de tien waves krijgt je ook nog eens een bossfight te verwerken. Niets nieuws onder het koele bloed dus… Al is een compacte samenwerking hier meer dan ooit vereist. Terwijl de soldiers vijanden afknallen, kunnen engineers bijvoorbeeld zorgen voor barricades en andere hulpmiddelen repairen. Volledig nieuw in de mode is het gebruik van de Fabricator, een soort 3D printer waarin je zowel wapens als hulpmiddelen kan knutselen.

gears4

Dankzij Play Anywhere kunnen PC en Xbox One spelers trouwens met elkaar spelen in campaign en horde mode. Jammer genoeg, maar ergens wel om begrijpelijke redenen (lees: de hele controller versus keyboard+muis discussie), kunnen beide platformen het niet tegen elkaar opnemen in de competitieve multiplayer.

Beast Mode vinden we deze keer niet meer terug. Maar gezien de interesse voor die mode vroeger al beperkt was  stoort het ons niet dat de ontwikkelaar zich meer gefocussed heeft op campaign en horde mode. Extra punten trouwens voor The Coalition want we kunnen de volledige campaign in splitscreen spelen! Dit is een welkome feature die we nog maar zelden zien in triple-A games!

De multiplayer: Hell Yeah!!!

Ook de multiplayer is een bloederige voltreffer! De karakteristieke Gears of War cover to cover gameplay in volle glorie! Vertrouwde modes zijn terug maar er zijn ook drie nieuwkomertjes namelijk Arms Race, Dodgeball en Escalation.

In Dodgeball kan je teamleden die afgeknald zijn terug voor je team winnen door zelf iemand van het ander team te doden. Er heerst dus constant spanning omdat de balans van de teams voortdurend omslaat. Een opwindende en meeslepende modus dus.

gears4-noscale

In Arms Race krijgt je team een specifiek wapen ter beschikking dat verandert in een ander wapen doorheen de match. Dit gebeurt telkens wanneer je X aantal kills je weet te maken. Zij die al eens gungame hebben gespeeld in Counterstrike, Call of Duty of Battlefield zullen de mode meteen herkennen.

Bij de Escalation modus gaat het er hem om dat je drie punten op de map krijgt die je met je team moet zien te veroveren. Wanneer je deze drie elk zes seconden onder controle weet te krijgen ben je de winnaar.

Wat we wel zeer jammer vonden zijn de lange laadtijden en trage matchmaking om in een lobby te raken. Hopelijk komt hiervoor nog een patch ter beschikking!

gears of war 4

Audiovisueel: Sprankelende Art Direction

We hadden het niet verwacht maar eerlijk gezegd zijn we verbluft wat het grafische gedeelte betreft van Gears of War 4! De omgevingen zijn kleurrijk, toonaangevend en eersteklas. Natuuromgevingen waar rode en gele kleuren in verwerkt zijn, de knap afgewerkte stadjes en grotten, de vijanden, schaduwen en textures… tot de bloempotjes, andere neergeplante voorwerpen,… alles is tot in detail afgewerkt. Alsook de windflares, die we de doorheen de review nog niet vermeld hebben, zijn fenomenaal. Windflares zijn elektrisch geladen bliksemschichten, die om zich heen spuwen en alles in de omgeving weten te verpulveren. The Coaliton heeft hier fraai werk verricht!

Op vlak van audio hebben we zeker niet te klagen, het geluid van de shootings zijn zeer verzorgd. De tracklist bevat zo’n 23 nummers. De sountrack is ideaal voor deze game en brengt een beetje een grimmig, macaber gevoel teweeg.

Conclussie: Een begeerlijke, robuuste en kunstige game

We love Gears of War 4! The Coaltion heeft bij dit eerste deel van de nieuwe saga voortreffelijk werk geleverd. Alhoewel alles zeer vertrouwd blijft aanvoelen is men er toch in geslaagd een bepaalde frisheid doorheen de game te verweven. Het verhaal is niet wonderlijk diep uitgespit maar is alsnog een plezier om te spelen. Een mix van de bekende klassieke gameplay met toevoeging van pit en nieuwbakken elementen. Een cover based shooter in een sublieme omgeving. De multiplayer is een zaligheid en ook grafisch is de game piekfijn op orde. Deze game is een ware must have voor  Gears of War fans, maar is ook voor andere gamers zeker het aanschaffen waard!

Gears of War 4 verscheen op 11 oktober 2016 voor Xbox One en PC.

Wij reviewden de Xbox One  versie.

Een reviewkopie werd ons door de uitgever bezorgd.