Steep, uitgegeven en gepubliceerd door Ubisoft, is de allernieuwste wintersportgame dit najaar. Ben jij gek op snowboarden, skiën en andere wintersporten? Dan is deze game zeker voor jou weggelegd! Fonkelend witte sneeuw, steile afdalingen, fraaie omgevingen en noem maar op. Het is een tijdje geleden dat we nog een release van een wintersportgame mochten meemaken. Denk maar aan SSX die in 2012 uitkwam voor de Xbox 360 en PS3. Kunnen we met Steep ons vanuit onze luie stoel echt wanen in de Alpen en in de übercoole snowboardwereld? Of heeft deze game zijn potentieel gemist? Wij zochten het uit voor jullie in deze review!

De gameplay: beperkte uitdaging

Een echt verhaal zit er bij deze game niet in, je gaat gewoon op wintersportvakantie, wordt als het ware gedropt in de bergen (meer bepaald de Alpen) en leeft je naar hartenlust uit in de wintersport die jij wilt. En zo komen we dus meteen bij de gameplay terecht. Je kan kiezen uit vier wintersporten , wingsuit, snowboard, skiën en paragliding en ook gewoon wandelen. Wat dat betreft heb je dus al genoeg keuzemogelijkheden. Je beschikt over een volledig open wereld waar je je ding kan doen. Als eerste krijg je een tutorial maar deze is eerlijk gezegd wel heel beknopt…

Hangtime

Via de map kan je je begeven naar eender welke bergtop. Kies je punt met een uitdaging ter beschikking? Geen probleem! Kies je echter een punt waar geen uitdaging ter beschikking is, dan moet je een helikopter ticket hiervoor inruilen. Je dient wel level 25 te bereiken alvorens de tickets ongelimiteerd worden. Je krijgt ook een panorama functie ter beschikking, die kan je gebruiken om nieuwe basiskampen, uitdagingen en oorden met sneeuwverse uitdagingen te ontdekken.

De uitdagingen zijn divers, bij het snowboarden/skiën dien je punten te scoren met stunts of snelheidsuitdagingen, met de wingsuit kan je doorheen verschillende checkpoints vliegen, ook voor de parachute geldt dit principe. Je kan drie soorten medailles verdienen, brons, zilver en goud. Hiermee speel je nieuwe uitdagingen vrij en raak je hoger in level. Het hele principe is na een tijdje toch wat repetitief en wordt uiteindelijk best wat saai… Ubisoft heeft intussen wel te kennen gegeven dat het met een season pass meer sporten zal gaan toevoegen (bv. sleeën), maar dat is nog afwachten.

steep1

Wondermooie sprankelende omgeving… maar conceptueel niet goed uitgewerkt.

De omgevingen zijn werkelijk oogverblindend en zijn visueel goed uitgewerkt (al vindt men hier en daar een glitch), maar dat is het dan ook. De gameplay voelt na even spelen toch redelijk langdradig, duf en oninteressant. Er is niet echt een doelstelling en soms heb je het gevoel dat je maar wat ronddoolt en dat is jammer want eigenlijk had deze game wel veel meer potentieel. Wat dan weer leuk is aan Steep is dat je je personage geheel kan upgraden met de meest waanzinnige outfits maar ook boardskins.

Wanneer je samen met vrienden gamed heeft Steep toch net iets meer te bieden. Zeker wanneer je voor hen een zelfgemaakte route met een time setting uitstippelt. Deze kan je nadien ook online publiceren. Ook de muziek is best cool, een beetje grungy en een typische sound die past bij het wintersport gegeven.

STEEP-Ski

Conclussie: welgevormd maar wezenloos

Ben je liefhebber van wintersporten en wil je geheel rustig en vrijblijvend je ding kunnen doen in een wondermooi gebergte? Dan is deze game zeker voor jou weggelegd. Heb je liever een game met een goed verhaal en enkele creatieve doelstellingen? Dan zal Steep je jammer genoeg niet kunnen bekoren. Het aangename aspect aan Steep is vooral de sfeer, de sereniteit en de bewegingsvrijheid. Ook het grafisch aspect is absoluut top! Vooral het snowboarden heeft een meerwaarde. De controls zijn vloeiend en je glijdt best snel doorheen het massieve sneeuwtapijt.

steep-fly-points

Toch hebben we de indruk dat Steep niet de game is die het zou moeten zijn, je voelt je na een tijdje verveeld, de map is niet echt duidelijk, er speelt een gebrek aan variatie en er is geen duidelijk concept aanwezig. Het voelt allemaal een beetje onafgewerkt aan en dat is een jammere zaak want men had veel meer kunnen bereiken met deze game. Na het spelen van Steep blijven wij toch wel een beetje met mixed feelings achter…

STEEP verscheen op 2 december voor PS4, Xbox One en PC.

Wij reviewden de Xbox One versie en kregen hiervoor een reviewexemplaar van de uitgever

STEEP