De drempel tot aankopen van een nieuwe console bestaat deels uit het weinige aantal games. Is ZombiU een systemseller of gewoon een zombiegame voor bij het hoopje? Lees het nu in deze review!

Run b*tch, ruuuun!

Wat doe je als je wakker wordt en de hele wereld is naar de *tuut* gegaan? Nee, dat doen we niet, denk niet dat je plots Rambo bent en een hele resem wapens tevoorschijn kunt toveren. In ZombiU worden we wakker en krijgen we een stem te horen die ons het metrostation in leidt. We moeten een eindje vluchten en hier maken we meteen kennis met een kleine tutorial waarin basis controls uitgelegd worden. Een echt verhaal zal je niet snel vinden in ZombiU; er zit een klein rood draadje in verwerkt, maar grotendeels zal je bezig zijn met het voltooien van missies die je van je geheimzinnige helper krijgt.

GamesnackBE-ZombiU-Screenshot-01

Wat bewonderenswaardig is van Ubisofts kant is het vreemde respawnsysteem dat ze toch maar mooi samen kunnen laten lopen met die ene kleine rode draad. Wanneer je sterft respawn je niet, of kan je niet zomaar een andere save openen, maar reïncarneer je in het lichaam van een andere overlevende die de geheimzinnige redder in veiligheid heeft kunnen brengen. Je krijgt een hoopje flashbacks te zien en schiet in paniek wakker. Het mooie hieraan is dan ook nog eens, dat wanneer we terecht komen op de plaats waar we stierven, we ons vorig personage met al onze items terugvinden, als zombie natuurlijk.

Gurrrr, bwainzz

Als je buiten komt, besef je pas in wat voor soort problemen je zit: de stad is verwoest, overal lopen van die bijtgrage monsters rond en nergens is het nog veilig voor je. We hebben de neiging om als een imbeciel met onze knuppel meteen naar het groepje doden te lopen, maar in ZombiU is het aangeraden alles te vergeten wat andere zombiegames je geleerd hebben. Zombies ontwijken is vaak de beste strategie die je kunt handhaven, want onthoud goed: één beet en je bent eraan! Na enkele uurtjes spelen zal het je echter wel opvallen dat ZombiU niet van de gemakkelijkste is. De minste fout is fataal en zal resulteren in de dood. Dit kan deels door de stroeve besturing van de gamepad zijn. Deze is naar onze mening ietwat te groot om snel om je heen te kunnen kijken of om te richten.

GamesnackBE-ZombiU-Screenshot-02

Londen is een grote stad en heeft ooit een groot aantal inwoners gekend. Maar deze inwoners waren jammer genoeg niet allemaal militairen, want zo zijn de wapens, munitie en proviand maar schaars. In de hele map zal je zelden goede wapens vinden, waardoor je het maar moet redden met een cricketbat, hoe kan het ook anders? Gelukkig is er de mogelijkheid om onze wapens te upgraden, want anders waren wij echt voer voor de monsters die maar al te graag in onze schuilplaats eens de kuis houden. Naast de wapens zijn de healthpacks en dergelijke ook maar in kleine aantallen te vinden. In het begin geeft dit niet, want de echte verzamelaar zal in de problemen raken met zijn te kleine rugzak. Deze heeft maar een paar vrije slots waar wapens, healthpacks, voedsel en munitie in passen. Je zou dan gaan denken dat het openen van je rugzak een simpel iets is, net zoals in de andere games. Niets is minder waar als we merken dat er plots een zombie onze rug als krabpaal aanzag, want wanneer je in je rugzak zit heb je geen zicht meer op je omgeving en wordt het spel niet gepauzeerd.

Next-gen?

Hoewel ZombiU echt enorm leuk is en de Wii U op vlak van hardware wat verder staat dan de PS3 en Xbox 360, ziet ZombiU er alles behalve next-gen uit. Begrijp ons niet verkeerd, de game ziet er mooi uit, maar we hadden net dat ietsje meer verwacht van een next-gen titel en al helemaal van Ubisoft. Op vlak van geluid willen we niet al teveel woorden vuil maken. Terugdenken aan het gebrul van de doden doet al het haar op onze armen en nek recht staan en we kijken al spontaan in het rond scannend naar zombies. Kort samengevat: gruwelijk goed.

ZombiU is echt de zombiegame bij uitstek als je houdt van realisme. Ubisoft heeft met veel factoren rekening gehouden die zich bij een echte apocalyps vast en zeker ook zouden voordoen. De grote gamepad vergt echter wat gewenning, maar eens je de controls onder de knie hebt, zal je een echte zombieslachter zijn.

Meer in Reviews, Wii U, Wii U Reviews
Kampioenen eerste week Injustice Battle Arena bekend